۲۰۰ روزی از تشکیل ستاد مقابله با کرونا می‌گذرد و در این مدت دولت و این ستاد تلاش کرده‌اند تا اقدامات موثری را برای جلوگیری از گسترش کرونا انجام دهند.
کد خبر: ۸۹۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 05 September 2020

۲۰۰ روز گذشت؛ دولت در راند دوم مبارزه با کرونا موفق بود؟

به گزارش تابناک سمنان: محمدجواد رهنما، اول اسفند سال ۹۸ خبر شیوع ویروسی به نام کرونا در سراسر کشور شنیده شد؛ در پی شیوع این ویروس، ستادی به نام «ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا» برای مقابله با گسترش هرچه بیشتر کرونا تشکیل شد؛ ستادی که قوه مجریه بازوی اصلی و رئیس آن حسن روحانی رئیس جمهور است.

حالا ۲۰۰ روزی از تشکیل این ستاد می‌گذرد و در این مدت دولت و ستاد مقابله با کرونا تلاش کرده‌‌اند تا اقدامات موثری را روز‌ به روز انجام دهد تا هرچه زودتر شر این ویروس از کشور و زندگی مردم کنده شود. در این بازده زمانی که جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا به طور مستمر به برگزار شد، مصوباتی هم تعیین و ابلاغ شد. البته این مصوبات فقط به جلسات ستاد محدود نمی‌شد و موضوع کرونا از بحث‌های اصلی در جلسات هیئت دولت هم بود.

۲۰۰ روز گذشت؛ دولت در راند دوم مبارزه با کرونا موفق بود؟

ویروس هزار چهره‌‌ای به نام کرونا

علی رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت و ستاد مقابله با کرونا، آمار فوتی‌ها بعد از فروکشی چشمگیر، دوباره روندی صعودی به خود گرفت و اصطلاحا پیک دوم کرونا آغاز شد. روندی که به باور کارشناسان، نتیجه سهل انگاری و بی اعتنایی به خطرناک بودن کرونا از سوی برخی از افراد جامعه بود.

از جمله اقداماتی دولت در صد روز دوم، ارائه خدمات رایگان درمانی و بهداشتی به مهاجران افغانی بود که بنا بر تصمیم دولت این روند ادامه خواهد داشت.

تامین نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، ارائه خدمات ضروری به جامعه، تامین کالا‌های ضروری و اساسی و ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار اقدام مهم بعدی بود که بنابر اعلام رئیس جمهور ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

در این مدت دولت تلاش‌های زیادی برای افزایش امکانات بهداشتی مراکز درمانی انجام داد که رئیس جمهور یکی از آن‌ها ارائه ۴۰ سی تی اسکن جدید برای بیمارستان‌های کشور ساخته شد.

کرونا، برگزاری عزا و عروسی را ممنوع کرد

با افزایش مبتلایان به کرونا به ویژه در تهران، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات جدی تری برای مهار این ویروس گرفت. بر اساس تصمیمات این ستاد برگزاری هرگونه مراسم عروسی در تالار‌های پذیرایی و برگزاری مراسم عزا در مساجد ممنوع و به دستگاه‌های اداری اعلام شد که باید از برگزاری هرگونه سمینار، جشنواره و همایش پرهیز کنند. تصمیم این ستاد برای مهار کرونا به قدری جدی بود که به مراکز ارائه خدمات اعلام شد که هر کارمند و ارباب رجوعی که از ماسک استفاده نکند حق ورود به اداره و دریافت خدمات را نخواهد داشت.

یکی دیگر از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، تلاش برای امضای توافقنامه‌ای میان وزارت صمت و بسیج بود که با افزایش تولید و تهیه ماسک با کیفیت و حداقل قیمت امکان‌پذیر شود.

۲۰۰ روز گذشت؛ دولت در راند دوم مبارزه با کرونا موفق بود؟

همچنین با توجه به فصل امتحانات دانش‌آموزان و دانشگاهیان، ستاد ملی مقابله با کرونا با موافقت وزارت علوم و آموزش و پرورش، مقرر شد تمامی آزمون‌های دانش آموزان و دانشجویان به صورت مجازی و از طریق سامانه‌هایی که از پیش برای این موضوع تهیه شده بودند صورت بگیرد.

ویروس کرونا امسال در برگزاری کنکور هم اما و اگر‌هایی را ایجاد کرد تا جایی که ممکن بود برگزاری کنکور گروه‌های مختلف به تاخیر بیفتد؛ اما سازمان سنجش و وزارت علوم با انجام این کار موافقت نکردند. بنابراین وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت طی ابلاغیه‌ای تمامی حوزه‌های امتحانی را موظف به رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی کند؛ در ادامه اطلاعیه وزارت بهداشت آمده بود که همه داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ باید شرایط و علائم خود را در سایت وزارت بهداشت اعلام کنند. همچنین این وزارتخانه تا ۱۰ روز بعد از کنکور دوباره داوطلبان را غربالگری کرد که در نتیجه آن چند مورد ابتلا به کرونا یافت شد.

۲۰۰ روز گذشت؛ دولت در راند دوم مبارزه با کرونا موفق بود؟

برگزاری مراسم محرم، متفاوت‌تر از هر سال

با توجه به شرایط امسال مراسم محرم متفاوت‌تر و باشکوه‌تر از هر سال برگزار شد؛ چرا که ستاد ملی مقابله با کرونا قبل از شروع ماه محرم طی اطلاعیه‌ای برای برگزاری مراسم محرم ضوابطی را برای عزاداران تعیین کرد؛ بر اساس آن ابلاغیه تمامی مراسم‌های عزاداری محرم و صفر باید در فضا‌های باز با رعایت فاصله گذاری و حداکثر به مدت دو ساعت برگزار شود. همچنین استفاده از ماسک اجباری بوده و هرگونه جابجایی هیئت و دسته روی، برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی، پذیرائی و توزیع نذورات ممنوع شد.

با ادامه دار شدن شیوع کرونا در تهران، ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت که اجرای طرح ترافیک تا پایان مرداد تعلیق شود. هدف از لغو موقت طرح ترافیک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بود که تا حدودی محقق شد.

۲۰۰ روز گذشت؛ دولت در راند دوم مبارزه با کرونا موفق بود؟

در صد روز دوم متخصصان ایرانی برای تولید واکسن کرونا همچنان دست از کار نکشیده‌اند و برای کشف واکسن این ویروس منحوس به تلاش خود ادامه می‌دهند. بنابر اعلام مسئولان واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و مرحله فاز یک یا دو را آغاز می‌کنند. باید این را بدانیم که حداقل یک سال دیگر برای تولید واکسن زمان نیاز است و اگر واکسن ایرانی همه مراحل را پاس کند، ممکن است آبان سال آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

در کنار این موضوع و البته با توجه به تولید واکسن کرونا توسط برخی کشور‌ها به ویژه روسیه، رئیس ستاد مقابله با کرونا حسن روحانی دستور داد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن‌ها و مراحل آزمایشی انجام شود تا اقدامات موثر در این زمینه در کشور آغاز شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار