مقصد اولین کاروان سلامت در سال جدید روستاهای بخش دیشموک بود یک تفاوت اساسی با کاروان‌های پیشین داشت و آن رویکرد فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه از کرونا در کنار سایر خدمات بهداشتی درمانی و اجتماعی بود.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲ 06 September 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طیبه سادات سعادتی نیک طی گزارشی نوشت : کاروان‌های سلامت جمعیت هلال‌احمر شهرستان کهگیلویه چند سالی می‌شود با سفر به مناطق دورافتاده و محروم از خدمات زمینه خدمت به مردم در اقصی نقاط شهرستان و ایجاد کار خیر و پیگیری مشکلات را فراهم آورده است.

کاروان‌های سلامت جمعیت هلال احمر که پیش از شیوع کرونا 65 بار در روستاهای دورافتاده خدمات‌رسانی کرد با ورود ویروس کوید19 و نیز همزمان با ماه حزن و اندوه محرم مسیر دیگری در پیش گرفته و نوع خدمات را بهتر از قبل در دستور کار دارد.

مقصد اولین کاروان سلامت در سال جدید روستاهای بخش دیشموک بود یک تفاوت اساسی با کاروان‌های پیشین داشت و آن رویکرد فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه از کرونا در کنار سایر خدمات بهداشتی درمانی و اجتماعی بود.

پویش نذر سلامت با اهدای مواد ضدعفونی و ماسک و توزیع ۱۰۰بسته معیشتی به ارزش ۲۵۰میلیون ریال در روستاهای دلی مهتاب، دلی کما و موردراز اجرا شد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه با کاروان سلامت هلال‌احمر همراه می‌شود تا علاوه بر برپایی مجالس روضه و سخنرانی در روستاهای دورافتاده با دعوت از بخشدار، امام جمعه و دیگر مسؤولان بخش دیشموک پیگیر رسیدگی به مشکلات مردم باشد.

*امام جمعه مردمی در تراز انقلاب

اولین کارکرد امام جمعه در هر شهر یا استان این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبه‌گر شوند نقش آفرینی امام جمعه دهدشت در عرصه‌های گوناگون طی سال‌های اخیر موجب انتظارات و توقعات مردم از این روحانی جوان شده است با خضوع و گشاده‌رویی با مردم صحبت می‌کند درد آنها را می فهمد و برای رسیدگی به خواسته‌هایشان آستین همت بالا می‌زند.

برای رسیدن به روستاهای هدف مسیر 130 کیلومتری از دهدشت را طی کردیم از مورخانی که گذشتیم تلفن همراه از دسترس خارج شد و گوشی‌های موبایل جز برای ثبت تصاویر کارایی نداشت در پیچ و خم‌های جاده‌های صعب العبور و کوهستانی هر چه جلوتر رفتیم جاده خاکی با عرض کم و خراب بود و برای عبور از آن نیازمند صرف حداقل دو ساعت زمان.

 

با همه سختی‌های راه اما بارش باران لطافت بی نظیری به هوا بخشید زمین را زنده و دلها را با بوی خاک باران خورده جلا داد؛ رنگین کمان بعد از آن نیز خیر و برکت به همراه خواهد داشت.

اما وای از باران‌هایی از که بی‌امان ببارد و کوتاهی‌های برخی نتواند این نعمت الهی را مدیریت کند نتیجه می‌شود سیلی بی‌رحم و درمانگی مردم بی‌پناهی که در این جا سکونت دارند.

*ذوق خدمت داوطلبانه به دورافتاده‌ترین روستاها

جاده‌های سنگلاخی و پیچ در پیچ مسیر رسیدن به مناطق دلی کما و دلی مهتاب ذوق خدمت را در اعضای کاروان کم رنگ نکرد و سفر دو روزه با رعایت همه جانبه اصول بهداشتی مقابله با کرونا صورت گرفت.

در روستاهای مسیر خدمات نظام از قبیل برق به چشم می‌خورد اما برای تأمین آب شرب با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و جاده دسترسی عمده‌ترین مشکل آنها بود.

فضای آموزشی و زمینه تحصیل دانش آموزان در برخی روستاها مهیاست و خوشبختانه پای ویروس کرونا به اینجا باز نشده و دانش اموزان خود را برای بازگشایی مدارس آماده می کنند.

این روزها که کرونا سر ناسازگاری با مردم را دارد داوطلبان جمعیت هلال احمر با توزیع بسته‌های غذایی، مواد ضدعفونی و ماسک سهمی در مقابله با این ویروس مرگبار دارند.

 

اولین مقصد کاروان دلی کما بود؛ مردمان روستا با صفا و مهربانی خاص پذیرایمان شدند و خوشامد می‌گفتند صمیمیت آنها با امام جمعه حکایت از دیدار قبلی داشت، در سفری که سه هفته پیش با فرماندار و برخی از مدیران به این مناطق داشتند و این بار برای رصد وعده‌ها باز عازم منطقه شده بود.

شغل عمده مردان روستا دامداری است هر خانوار حداقل 200 رأس دام دارد که می تواند ضمن کمک به تولید محصولات لبنی و پروتئینی درامدزایی خوبی برای مردم داشته باشد.

 

دامداری، زنبورداری و طرح‌های کوچک صیفی جات در کنار دیگر فعالیت‌های مردم به شکوفایی اقتصاد خانواده‌ها کمک کرده و نشان می‌دهد توان کار دارند اما نیازمند توجه بیشتری است تا از ظرفیت موجود استفاده بهینه شود.

مطالبه عمومی مردم دلی مهتاب برخورداری از جاده ارتباطی سالم، احداث منبع ذخیره آب و رفع مشکل آنتن دهی تلفن بود که ملتمسانه از امام جمعه خواستند برای آنها چاره‌اندیشی کند.

به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات به عدم آشنایی مردم با حق و حقوق خود است و مطالبه‌گری در آنها صورت نگرفته است.به همین خاطر از خدماتی که شایسته باشد محروم مانده‌اند.

دختر معلولی که معلول مادرزادی از ناحیه دست و پا است برای بهره‌مندی از خدمات بهزیستی با سؤوالات عجیب مددکاران برای تشخیص معلولیت ذهنی مواجه شده و زیر پوشش این نهاد حمایتی قرار نگرفت سال‌ها از حق و حقوق قانونی خود محروم ماند. زیبا بازن حالا یک سالی می‌شود در لیست مددجویان قرار گرفته است.

 

از دلی مهتاب مسیر منطقه سردسیری دلی کما را در پیش گرفتیم ساعت از نیمه شب گذشت ستاره‌ها مانند چراغ‌هایی بر سفره پرمهر آسمان چشمک می‌زنند و روشنایی ماه آیینه زلال دل‌هایی شد که در دل شب پای روضه‌های حسین نشسته و اشک می‌ریختند.

منبر سیار امام جمعه برپا شد، داوطلبان هلال‌احمر برای برگزاری مراسم دست به کار شدند و اهالی روستا برای اولین بار از محفل حسینی فیض بردند.

*سنگینی بار مشکلات بر دوش مردمی صبور

مردم اینجا با سختی‌ها انس گرفته‌اند وعده‌های مسؤولان گذشته را خوب به یاد دارند اما از فراموشی آنها دلخور نیستند با این وجود از اینکه بار دیگر مسؤولی به دیدنشان آمده خوشحال‌اند و باز هم خواسته‌های همیشگی خود را مطرح می‌کنند.

مردم روستاها از حوادث تلخی نظیر جان باختن بیمارانی که به خاطر در دسترس نبودن تلفن و ناهمواری جاده تا رسیدن به مراکز درمانی می‌گفتند و تأکید داشتند رفع این مشکل در اولویت باشد.

 

خواسته و توقع این مردم زیاد نبود می‌گفتند از دولت و مسؤولان انتظار داریم برای خرابی جاده نسخه شفابخش بپیچند و نگذارند بیش از این در نبود جاده دسترسی مناسب داغ عزیزان بر دلمان بنشیند.

مردمانی که دلشان به وسعت دریا بود با دیدن امام جمعه و اعضای کاروان با تمام وجود از حضورشان قدردانی می‌کردند و ما چقدر شرمنده خلوص و صفای آنها می‌شدیم.

مردمی کم توقع که حضور هر مسؤول را مایه دلگرمی می‌دانند و با این گفته که «شرمنده شماییم این همه راه آمدید ما را از زیر ستم نجات دهید» ما را شرمنده نگاه زلالشان کردند.

 

اهالی دلی کما از بیمارانی که در نبود ارتباطات(جاده و تلفن) به دکتر نرسیدند و جان دادند به تلخ‌ترین مشکلات یاد کردند.یکی از اهالی گفت«هر وقت کسی بیمار می‌شود 15 کیلومتر بر چوب بست حمل می‌شود تا به مراکز درمانی در نزدیک ترین محل یعنی مورخانی برسیم و در طول مسیر سختی‌های زیادی را متحمل می‌شویم.»

این جوان روستایی افزود: چهار سال پیش مردی 45 ساله به علت دیر رسیدن به مراکز درمانی بین راه جان سپرد در حالی که اگر آنتن دهی تلفن همراه مطلوب بود یک خانواده در غم عزیزش به سوگ نمی‌نشست.

از هفت چشمه تا دلی کما۲۰۰خانوار  با حداقل 800 نفر در زندگی می‌کنند سرحد این مناطق زیر نظر دیشموک و گرمسیر آنها در حوزه چاروسا است حداقل 9ماه سکونت در سرحد سکونت دارند.

آن طور که مردم می‌گفتند امور عشایر در روستاهای مجاور از جمله هفت چشمه خدمات خوبی از قبیل احداث سرویس بهداشتی و حمام برای هر خانواده ارائه داده اما در دلی کما جز بهسازی چشمه خدمتی از امور عشایر ندیده‌اند.

 

گلایه از دامپزشکی نیز در گفته مردم تکرار می‌شد آنها با اشاره به اینکه شغلشان دامداری است و هر خانوار حداقل 200 رأس دام دارد از ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی و اتلاف حتی تا 60 دام از هر دامدار خبر داده و گفتند روستاهای هفت چشمه و اطراف از خدمات دارویی رایگان دامپزشکی بهره بردند در روستای ما امسال حضور پیدا نکردند.

با این حال رئیس دامپزکشی کهگیلویه با رد ادعای بیماری تب برفکی در این منطقه می‌گوید تقریبا یک ماه پیش طی سفری دو روزه به دلی کما خدمات حمایتی از جمله توزیع 80 بسته دارویی و سم صورت گرفت.

سید علی اکبر حسینی افزود: روستاهای منطقه گسترده است و تعداد دام‌ها به حداقل 50 هزار رأس می‌رسد قطعا امکانات و اعتبارات دامپزشکی برای پوشش همه روستاها جوابگو نیست و ممکن است خدمات رایگان به تعدادی از دامداران نرسیده باشد.

وی گفت که پوشش دورترین مناطق بخش دیشموک در اولویت دامپزشکی است ضمن اینکه کلینیک خصوصی، داروخانه و مرکز مایه‌کوبی در دیشموک راه‌اندازی شده تا دامداران به سهولت به خدمات دسترسی داشته باشند.

«موردراز» که روزگاری به خاطر روان بودن آب در دشت‌ها در بخش کشاورزی و دامپروری رونق داشت امروز اما به خاطر خشکسالی حتی چشمه تأمین آب شرب هم خشکیده و حال و هوای گذشته در آن رنگ باخته است این روستا آخرین ایستگاه کاروان 2 روزه بود.

زنان روستا کمرشان زیر بار کارهای روزمره خم شده است؛ آوردن هیزم از کوه، نگهداری از گوسفندان،  بر دوش گرفتن مشک و بشکه‌های آب از جمله کارهایی است که زنان موردراز در کنار خانه‌داری انجام می‌دهند.

با هر کدام از زنان که هم صحبت شدیم از انواع بیماری خود می‌نالید؛ آنها از نبود ماما در خانه‌بهداشت روستای همجوار(دشتک) گفتند و اینکه خدمات این واحد بهداشتی در حد مراقبت وزن و قد است.

 

 جاده خراب است، زمستان راه به کلی قطع است، اگر کسی مریض شود بر دوش مردم تا جاده اصلی رسانده می‌شود تا برای رضای خدا خودرویی پیدا شود و تا شهر برساند اگر هم نرسد باید بمیرد،پزشکان به روستا سرکشی می‌کنند ماما حضور پیدا نمی‌کند این‌ها بخشی از درد دل‌های زنان و مردان موردراز است که ملتمسانه از ما می‌خواهند به گوش مسؤولان برسد.

 

 

امان‌الله جهانبین درباره اجرای طرح‌ کاروان سلامت جمعیت هلال احمر اظهار داشت: طرح کاروان سلامت از طرح‌های ملی جمعیت هلال احمر است که با هدف نهادینه کردن فرهنگ انفاق و دستگیری از محرومان جامعه و  همچنین هویت بخشی به فعالیت‌های داوطلبان اجرا می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیازمندان با حفظ کرامت انسانی را از دیگر اهداف این طرح اعلام کرد.

 

جهانبین گفت:کاروان سلامت همچنین افراد بی‌بضاعت در روستاهای مختلف را شناسایی و سبد غذایی میان آن‌ها توزیع می‌کند.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با بیان اینکه مسؤولان خدمات خوبی به مردم مناطق دورافتاده ارائه داده‌اند، اظهار داشت: در برخی مناطق مشکلاتی وجود دارد که با سرکشی ماهیانه و پیگری مداوم برطرف خواهند شد.

امام جمعه دهدشت گفت: مشکل آب دلی مهتاب بسیار جدی است قول دادیم در اولین فرصت با حمایت مسؤولان ذی ربط انجام شود در دلی کما نیز بهسازی چشمه‌ها و آب شرب انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جاده ،بهداشت و آب شرب از مشکلات موردراز بود، افزود: در اسرع وقت این مشکلات پیگیری می‌شود.

امام جمعه دهدشت تصریح کرد:مسؤولان توجه داشته باشند مستضعفان ولی نعمتان جامعه‌اند و امام فرمودند «عشایر ذخایر انقلاب‌اند» بررسی مشکلات این اقشار در دستور کار قرار گیرد تا برطرف شدن همه مشکلات برای برخورداری از حداقل امکانات سرکشی‌ها و بررسی‌ها ادامه خواهد داشت و بعد از سفر تیم‌هایی برای پیگیری وعده‌ها به منطقه اعزام خواهد شد.

وی یادآور شد: 20 روز پیش با حضور فرماندار و برخی مدیران به این مناطق سفر داشتیم وعده‌هایی داده شد کارهایی هم شروع شده و به خوبی پیش رفته امیدواریم تا هفته آینده برخی وعده‌های تحقق پیدا کند.

امام جمعه دهدشت افزود:در همه فصول بنا به اقتضائات با حضور مسؤولان این سفرها را ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، با خداحافظی از اهالی روستا آنها را با دنیای خودشان تنها گذاشتیم و به سمت شهر حرکت کردیم اما محرومیت این مردم از خدمات و امکانات ضروری همچنان فکرم را به خود مشغول ساخته و قلبم را از بی‌عدالتی در ارائه خدمات و کوتاهی‌ها به درد آورده است.

امید است با جریان سازی رسانه‌ای و مطالبه‌گری کانون‌های تصمیم‌گیر، تصمیم ساز و خیران معضلات و دردها را ببینند و برای رفع آن پا به میدان بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار