مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: گرانی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی نهاده های کشاورزی به خصوص کود، سم و ادوات سبب شده با شرایط موجود، کشاورزان انگیزه کشت را از دست بدهند.
کد خبر: ۸۹۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰ 09 September 2020

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: گرانی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی نهاده های کشاورزی به خصوص کود، سم و ادوات سبب شده با شرایط موجود، کشاورزان انگیزه کشت را از دست بدهند.

محمدرضا شعبانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه حجم تولید مرکبات و کیوی مازندران رتبه برتر کشوری را دارد، اظهارکرد: مازندران بیش از 60 درصد کیوی و 50 درصد مرکبات کشور را تولید می کند.

وی 80 درصد از تولید مرکبات مازندران را مربوط به انواع پرتقال و نارنگی دانست و خاطرنشان کرد: به غیر از لیمو، پرتقال تامسون از اواخر سال 70 توسعه چشمگیری در استان داشته است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: کشت تک محصولی تامسون از اواخر سال 70 ، استان را با مشکل بازار مواجه کرده بود که با ایجاد بسترها و زیرساخت ها تولیدی، زمینه کشت انواع ارقام تولیدی مرکبات در مازندران رقم خورد.

شعبانی با تاکید بر اینکه تنوع مرکبات موجب تنوع بازار می شود، تصریح کرد: تنوع تولیدی در مرکبات باغ های استان یقینا باعث استمرار در تولید می شود به گونه ای که در تمام فصول سال شاهد تولید مرکبات در مازندران خواهیم بود.

* توسعه کشاورزی مستلزم حمایت دولت ها در تمامی بخش ها

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران استقلال کشورهای سراسر جهان را بسته به توانایی آنها در تامین امنیت غذایی دانست و تاکید کرد: بخش کشاورزی ضمن حفظ استقلال کشور موجب رونق اقتصادی و توسعه اشتغال زایی می‌شود به همین سبب این بخش نگاه ویژه‌ای از سوی دولت را می طلبد.

شعبانی با تاکید برای اینکه تولید محصولات کشاورزی در فعالیت صنایع بزرگ بسیار تاثیر گذار است، گفت: مواد اولیه بسیاری از صنایع بزرگ از محصولات کشاورزی تهیه می‌شود که این امر افزایش تولید کشاورزی و تولید دستگاه های صنعتی را در پی دارد.

وی افزود: به علاوه توجه به کشاورزی سبب تولید با کیفیت محصولات ، تامین بازار داخلی، صادرات و پویا شدن بخش صنعت به واسطه رونق صنایع تبدیلی و تکمیلی می شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران حمایت دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بخش کشاورزی را بسیار حائز اهمیت برشمرد و بیان کرد: فعالیت در بخش کشاورزی هزینه بالایی را می طلبد و موجب شده جوانان از تولید کشاورزی فاصله گرفته و وارد دیگر مشاغل غیر از کشاورزی شوند.

* پیش بینی تولید 2 میلیون و 700 هزار تنی مرکبات

شعبانی با بیان که در مازندران بیش از 160 هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد، اظهار کرد: از این مقدار نزدیک به 120 هزار هکتار از اراضی باغی مربوط مرکبات است، پیش بینی می کنیم اگر مشکلی پیش نیاید امسال تولیدات مرکبات استان از مرز 2 میلیون و 700 هزار تن عبور کند.

وی در پاسخ به این پرسش که باغداران چگونه می توانند عضو اتحادیه باغداران شوند و از خدمات آن بهره ببرند، بیان کرد: باغداران از طرق تشکیل تعاونی ها در شهرستان ها و روستاها می توانند عضو اتحادیه باغداران شوند؛ هر چند خدمات ارائه شده اتحادیه به تمام باغداران در سطح استان می رسد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در مورد خدمات این تشکل صنفی تولیدی گفت: برگزاری متعدد دوره های آموزشی ترویجی، مشوق های صادراتی، تامین میوه نیازهای دولتی( تنطیم بازار)، تامین نهاده های باغی باغداران(کود و سموم)، ایجاد بستر برای فروش صادراتی باغداران نمونه و پیگیری مطالبات و مشکلات باغداران در نهادها و مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز بخشی از خدمات و فعالیت های اتحادیه باغداران در طول سال است.

این تولید کننده از گرانی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی نهاده های کشاورزی به خصوص کود، سم و ادوات کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد :متاسفانه با شرایط موجود، کشاورزان انگیزه کشت را از دست داده اند چون دیگر برایشان مقرون به صرفه نیست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه بهبود وضعیت کشاورزی کشور و مازندران مستلزم تقبل هزینه های این بخش توسط دولت است، بیان کرد: تسهیلات بانکی در حوزه کشاورزی با بهره 15 تا 18 درصد در نظر گرفته شده که این رقم برای فعالان کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد.

*کشاورزی بخشی پر ریسک و آسیب پذیر

وی کشاورزی را بخشی پر ریسک و آسیب پذیر دانست و تصریح کرد: این آسیب‌پذیری متاثر از تغییرات آب و هوایی، کم آبی و پرآبی، سرما و گرما، توفان، تگرگ، آفت و ده ها مورد دیگر را شامل می شود که با سیاست حمایتی دولت و خسارات ناشی از بحران ها قابل کنترل خواهد شد.

شعبانی در مورد طرح پیشنهادی در راستای حمایت دولت از بخش کشاورزی و تولید کننده های محصولات گیاهی، گفت: تخصیص بیمه به باغداران و کشاورزان افزون بر انگیزه‌ای که برای تولیدکننده در بر دارد، انتقال اراضی کشاورزی به نسل بعد، برخورداری کشاورزی از تکنولوژی و صنعتی کردن آن را سبب می‌شود.

وی کاهش ضریب سود بانکی در بخش کشاورزی را مهم برشمرد وذکر کرد: همکاری دولت در صادرات مازاد مصرف محصولات کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی موجب کاهش فشار مضاعف بر کشاورزیان و تولیدکنندگان خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه محصولات در باغات قیمت بسیار پایینی نسبت به قیمت آن ها در بازار دارد، اظهار کرد: به دلیل هزینه بالای برداشت و پس از برداشت اختلاف قیمت زیادی را شاهد هستیم که حل آن نیازمند صادرات منظم و حفظ بازار هدف در صادرات است.

شعبانی با بیان اینکه واهمه فراموش شدن حوزه کشاورزی توسط دولتمردان در بین کشاورزان وجود دارد، تصریح کرد: کشاورزان مواردی همچون بیمه، تامین نهاده‌های کشاورزی، تسهیلات مورد نیاز، ایجاد صنایع مختلف و صنایع بسته بندی را از دولت ها مطالبه دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار