کد خبر: ۸۹۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 11 September 2020

 

یکی از چاشنی‌هایی که ایرانی‌ها در پخت موادغذایی خود زیاد استفاده می‌نمایند زعفران می‌باشد. زعفران در غذا موجب رنگ و طعم فوق العاده‌ای می‌شود، اما بد نیست درباره نحوه‌ی آماده کردن زعفران و ترفند‌های رنگ دادن بیشتر زعفران بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه شوید تا روش‌های درست کردن زعفران را بخوانید.
 

با این ترفند جالب زعفران خیلی بیشتر رنگ و عطر میدهد

با این ترفند جالب زعفران خیلی بیشتر رنگ و عطر میدهد«تابناک باتو» یکی از چاشنی‌هایی که ایرانی‌ها در پخت موادغذایی خود زیاد استفاده می‌نمایند زعفران می‌باشد. زعفران در غذا موجب رنگ و طعم فوق العاده‌ای می‌شود، اما بد نیست درباره نحوه‌ی آماده کردن زعفران و ترفند‌های رنگ دادن بیشتر زعفران بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه شوید تا روش‌های درست کردن زعفران را بخوانید.

می‌گویند خوردنش آرامش‌بخش است و برای تمدد اعصاب مفید، به افزایش خنده نیز کمک می‌کند و افسردگی را می‌کاهد. زیبایی و طراوت خاصی به برنج می‌بخشد و از همین رو، اغلب آشپزخانه‌ها به این کالای ارزشمند مجهز است هر چند که قیمت بالایی دارد و همچون طلا، گرمی و مثقالی سنجیده می‌شود. حتما حدس زده‌اید نامش چیست؛ آری، زده‌اید به خال، نامش زعفران است.

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می‌توانید از روش زیر کمک بگیرید:

درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می‌کشد و بهتر رنگ می‌ده.

با این ترفند جالب زعفران خیلی بیشتر رنگ و عطر میدهد

بد نیست نحوه مصرف زعفران و دم کردن زعفران را بدانید

مرسوم‌ترین شیوه برای مصرف زعفران در ایران، دم کردن سرگل زعفران است.

برای تهیه و دم کردن زعفران معمولا ابتدا آنرا در یک هاون میسابند تا با خرد شدن آن طعم و رنگ زعفران سریعتر و بهتر آزاد شود. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که سابیدن زعفران با هاون‌های فلزی و یا سابیدن باسرعت، سبب سوختن زعفران میشود و زعفران خاصیت و میزان رنگدهی خود را به مراتب از دست میدهد.

در بیشتر مناطق ایران و همچنین مناطق مرطوب با کمی شکر یا یک حبه قند، زعفران را میسابند که تاثیر به سزایی در نسوختن زعفران و شیرین شدن زعفران میشود. همانطور که میدانید زعفران اصل، دارای طبعی گرم و طعمی تلخ می‌باشد. پس از سابیدن زعفران و یا خرد کردن زعفران با دستگاه‌های زعفران ساب موجود در بازار، زعفران را در مقدار کمی آب جوش ریخته و به مدت ده الی ۱۵ دقیقه به آن استراحت میدهید تا زعفران به راحتی طعم و رنگ خود را به آب بدهد میزان آب و مقدار زعفران برای دم کردن بصورت دلخواه می‌باشد. ولی بهتر آن است که مقدار آب آن کمتر از یک سوم لیوان باشد و زعفران آن درحدود یک قاشق سوپخوری و یا بیشتر باشد

روش دوم و البته غیر مرسوم مصرف زعفران

با این ترفند جالب زعفران خیلی بیشتر رنگ و عطر میدهد

روش دومی که اینجا میتوان به عنوان نحوه مصرف زعفران که به تازگی از آن صحبت می‌شود اشاره کرد، استفاده از یخ هست.

برای این روش بهترست زعفران را در ظرف شیشه ایی ریخته و به میزان زعفران موجود، قالب‌های کوچک یخ را قرار داده و بگذارید تا قالب‌های یخ در دمای محیط آب شده و زعفران عصاره و رنگدهی خود را به آب بدهد.

کسانی که این تجربه را داشته اند میگویند رنگدهی این روش برای زعفران بیشتر و رضایت بخش‌تر بوده است. هرچند که ما روش سنتی و همانا دم کردن زعفران با آب جوش را پیشنهاد میکنیم، زیرا در تمام مراحل داروسازی از زعفران، برای عصاره گیری زعفران، آنرا گرم و دم میکنند و نه اینکه آنرا سرد و فریز بکنند.

روش مرسوم برای گلاب گیری از گل محمدی و عرق گیری گیاهان دارویی دیگر، دم کردن و گرم کردن ان بوده و همچنان نیز است. به همین خاطر ما این روش را بهترین گزینه برای دم کردن زعفران نمیدانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار