کد خبر: ۸۹۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 13 September 2020

 

ساخت دستگاهی که گرمای یخچال را به الکتریسیته تبدیل می‌کند

پژوهشگران آمریکایی، دستگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند گرمای کم یخچال یا لامپ را به الکتریسیته تبدیل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله ساینس، یخچال‌ها، آب‌گرمکن‌ها و حتی لامپ‌ها، دائما گرما را در محیط اطراف خود پخش می‌کنند. شاید بتوان با تبدیل این گرمای تلف شده به الکتریسیته، از آن استفاده کرد؛ مانند کاری که با نیروگاه‌ها، موتور خودروها و دیگر منابع گرمایی انجام می‌شود. مشکل اینجاست که یخچال‌ها، آب‌گرمکن‌ها و لامپ‌ها، منابع گرمایی کوچکی هستند که گرمای بسیار کمی را برای فناوری‌های کنونی ارائه می‌دهند.

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو" (UCSD)، دستگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند گرمای بسیار کم را به الکتریسیته تبدیل کند. شاید روزی بتوان از این نوآوری، در ابزاری استفاده کرد که حسگرها و لامپ‌ها را روشن کنند و حتی باتری‌ها را نیز شارژ کنند.

"پینگ لیو"(Ping Liu)، از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو گفت: این پژوهش، یک ایده خوب و هوشمندانه است.

پژوهشگران این دستگاه را با کمک مواد ترموالکتریک ابداع کرده‌اند که نیمه‌رساناهای خاصی هستند و در ابزارهای کوچکی به اندازه تراشه‌های رایانه‌ای به کار می‌روند. هنگامی که یک طرف مواد ترموالکتریک گرم‌تر از طرف دیگر آن باشد، الکترون‌ها از طرف گرم به طرف سرد حرکت می‌کنند. در هر حال این مواد برای منابع کوچکی مانند یخچال، بلااستفاده هستند.

پژوهشگران برای غلبه بر این مشکل، به استفاده از "ترموسل‌ها"(thermocells) روی آوردند. ترموسل‌ها، ابزارهایی هستند که به جای مواد جامد، مایعات را برای رساندن شارژ از طرف گرم به طرف سرد به کار می‌گیرند. آنها این کار را با آمیختن الکترون‌ها انجام نمی‌دهند، بلکه مولکول‌های بارور شده یا یون‌ها را به حرکت درمی‌آورند.

میزان انرژی که ترموسل در این آزمایش‌ها تولید کرد، پنج برابر بیشتر از نسخه‌های پیشین بود. "گانگ چن"(Gang Chen)، مهندس مکانیک دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) گفت: این نتایج نشان می‌دهند که امکان بهبود عملکرد این ابزارها برای رساندن آنها به سطح قابل قبول وجود دارد. گرمای تلف شده، در همه جا وجود دارد اما جمع‌آوری آن نیازمند پول است.

گام بعدی پژوهشگران در تامین نیروی ابزارهای جهان واقعی، استفاده از مواد کم‌هزینه‌ای است که گرمای تلف شده را از منابع مطلوب جذب می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار