پیش بینی ها معمولا کوتاه مدت ، میان مدت و طولانی مدت است . برخی پیش بینی ها برای حداکثر چند روز آینده است . برخی برای ماه ، فصل و برخی برای سال زراعی و گاها چند سال است. اخیرا برخی پیش بینی های فصلی آب و هوایی برای ایران نشان می دهد که شرایط پائیز به نوعی ویژه است!
کد خبر: ۹۰۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸ 17 September 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پیش بینی فصلی یکی از برنامه های مهم در حوزه هواشناسی است که در خصوص بسیاری از امور می توان بر اساس آن برنامه ریزی کرد. برنامه ریزی های کشاورزی و عمرانی از جمله این موارد است.
با استفاده از داده های به روز شده و تجزیه و تحلیل این داده ها توسط نرم افزارها پیشرفته و کارشناسان خبره معمولا پیش بینی های فصلی ، سالانه و حتی چند ساله ای صورت می گیرد که در بسیاری از مواقع این تحلیل ها نتیجه درستی را نشان می دهند.
نکته مهم در این زمینه بحث زمان پیش بینی است که معمولا هر چه دوره پیش بینی کوتاه تر باشد احتمال صحت آن به وقوع نزدیکتر است.
پیش بینی ها معمولا کوتاه مدت ، میان مدت و طولانی مدت است . برخی پیش بینی ها برای حداکثر چند روز آینده است . برخی برای ماه ، فصل و برخی برای سال زراعی و گاها چند سال است.
اخیرا برخی پیش بینی های فصلی آب و هوایی برای ایران نشان می دهد که شرایط پائیز به نوعی ویژه است!
شرایط آب و هوایی ویژه برای مهرماه
پیش بینی گرمای نامتعارف و افزایش دما بین 5 تا 10 درجه سانتیگراد
گرمای نامتعارف این روزها
در پیش بینی های هواشناسی برای این روزهای منتهی به پایان شهریور اعلام افزایش دما ثبت شده است. در یکی از این گزارش های منتشر شده در کانال های هواشناسی آمده است" گرمای نامتعارف و افزایش دما بین 5 تا 10 درجه سانتیگراد برای نیمه ی غربی و نواحی مرکزی کشور در روزهای پایانی هفته ی جاری پیش بینی می شود و به نظر می رسد هفته آینده نیز هفته گرمی باشد...
شرایط آب و هوایی ویژه برای مهرماه
پیش بینی مرکز جامع هواشناسی کلمبیا از چشم انداز بارشی ۳ ماهه فصل پائیز در سطح زمین

سنگین ترین خشکسالی پائیزی در انتظار ایران
آنچه که این کانال های معتبر هواشناسی متاثر از تجزیه و تحلیل پایگاه های معتبر جهانی منتشر کرده اند حکایت از پاییزی خشک و کم سابقه برای ایران دارد .
بنابر این گزارش ها مرکز جامع هواشناسی کلمبیا از چشم انداز بارشی ۳ ماهه فصل پائیز در سطح زمین ، سنگین ترین خشک سالی جهانی طی پائیز برای مناطقی از ایران را پیش بینی کرده است.
طبق الگوی فوق مناطقی از زاگرس ، جنوب غرب ، مرکز و شمال شرق کشور می توانند با ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش باران طی فصل پائیز مواجه شوند.
البته در پایان این گزارش آمده است که تغییرات در انحراف بارشی طی فصل بارشی دور از انتظار نیست.
کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی و پیش بینی هواشناسی
یکی از نیازمندی ها در مراجعه به گزارشات پیش بینی هواشناسی مربوط به حوزه کشاورزی است که معمولا در کهگیلویه و بویراحمد به توصیه های کارشناسان کمتر توجه می شود.
در حوزه کشاورزی وضعیت پیش بینی فصلی نشان می دهد که در فصل زراعت کشاورزان باید به سمت کشت چه نوع محصولی بروند تا متناسب با شرایط آبی کمترین خسارت را ببینند اما گاهی به دلیل عدم توجه به توصیه های کارشناسان ، شاهد خسارات سنگین کشاورزان هستیم که نمونه هایی از این خسارات را در بخش هایی از استان طی سال زراعی جاری شاهد بودیم.
در مورد اخیر هم به نظر می رسد کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی با توجه به پیش بینی های صورت گرفته نیازمند بررسی مداوم وضعیت آب و هوایی با کارشناسان هواشناسی و توصیه های کارشناسان کشاورزی هستند چرا که بر اساس نقشه های پیشیابی فصلی کهگیلویه و بویراحمد جز مناطقی است که احتمالا یکی از سنگین ترین خشکسالی ها را شاهد خواهد بود!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار