عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هیچ خبری از اجرای "شهر سنگ کرمانشاه" نیست، گفت: شهر سنگ کرمانشاه می‌توانست یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور باشد و حتی زمینه ورود به بازارهایی مانند عراق و سوریه را نیز فراهم کند.
کد خبر: ۹۰۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 21 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مرتضی عزیزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پتانسیل‌های قابل توجه سنگ تزیینی استان کرمانشاه و طرح‌هایی که برای استفاده بهینه از این ظرفیت پیشنهاد شده بود، گفت: یکی از مهمترین این برنامه‌ها ایجاد شهر سنگ کرمانشاه بود که متاسفانه به نتیجه نرسید.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه درباره اهدافی که برای ایجاد شهر سنگ ترسیم شده بود، اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز تکمیل زنجیره ارزش سنگ تزیینی در آخرین حلقه که قسمت بازرگانی و بازریابی است بود تا بتوان از ارزش افزوده این محصولات به میزان بیشتری استفاده کرد.

عزیزی تاکید کرد: قرار بود در قالب شهر سنگ هم بر فرآوری مناسب سنگ تزیینی تمرکز شود و هم به بعد فروش داخلی و خارجی و صادرات آن توجه شود.

وی معتقد است، شهر سنگ می‌توانست به مرکزی برای بازرگانی سنگ تزیینی در غرب کشور تبدیل شود و حتی شرایط صادرات سنگ از این منطقه به کشورهایی مانند عراق و سوریه برای تامین نیازهای بازسازی آنها را فراهم کند.

عزیزی خاطرنشان کرد: سال 1396 طرح احداث شهر سنگ را در نظام مهندسی معدن با جدیت پیگیری کردیم و مطالعات و کارهای میدانی خوبی با هزینه قابل توجه انجام شد و حتی تا مرحله معرفی مشاور هم پیش رفتیم، اما از آن زمان تا کنون کارها بلاتکلیف مانده است.

وی همکاری بخش دولتی برای اجرای طرح‌هایی از این دست را ضروری دانست و عنوان کرد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که با تغییر متولیان مربوط به حوزه معدن، این طرح‌های خوب نیز به حاشیه می‌رود.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه درباره مشکلاتی که اکنون در حوزه سنگ تزئینی کرمانشاه وجود دارد، افزود: هم اکنون آنچه که در زمینه فراوری سنگ تزیینی کرمانشاه صورت می‌گیرد بسیار ضعیف است و عمده این محصول به استان‌های دیگر می‌رود و پس از فراوری از آنجا با قیمت چند برابر به داخل و یا خارج از ایران ارسال و ارزش افزوده آن عاید استان‌های دیگر می‌شود.

عزیزی از تعداد کم واحدهای سنگ بری استان هم یاد کرد و با بیان اینکه به ازاء هر معدن سنگ تزیینی با حداقل پنج واحد سنگ بری داشته باشیم، یادآور شد: تعداد معادن خوب و قابل توجه سنگ تزئینی استان اکنون 15 تا 20 معدن است و بر این اساس اکنون باید بیش از 70 واحد سنگ بری داشته باشیم، اما کل سنگ‌بری‌های فعال کرمانشاه اکنون به 30 واحد می‌رسد که البته بسیاری از آنها زیر ظرفیت کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بسیاری از این سنگ بری‌ها تجهیزات قدیمی و فرسوده دارند که نیازمند نوسازی است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه مشکلات مدیریتی و همچنین نداشتن نیروی آموزش دیده و توانمند در واحدهای سنگ بری را از دیگر مسائل پیش روی سنگ‌بری‌های کرمانشاه دانست.

عزیزی با بیان اینکه برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی هم گاهی شرایط واحدهای سنگ تزیینی را بدتر می‌کند، گفت: گاهی صبحت از آن می‌شود که به جای واحدهای کنونی چند واحد سنگ بری مدرن احداث شود. در حالیکه با احداث واحد مدرن، واحدهای موجود از دست می‌روند و 30 سنگ بری تعطیل خواهند شد.

وی گفت: اگر قرار است کاری برای واحدهای سنگ بری انجام شود بهتر است واحدهایی که داریم را توسعه و تجهیز کنیم تا بتوان از ظرفیت آنها بهتر استفاده کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار