کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از نظارت دامپزشکی، از چالش‌های حوزه سلامت در کرمانشاه است که برای برخورد با آن هم باید تمام دستگاه‌های ذیربط پای کار بیایند و هم فرهنگ سازی در خصوص مخاطرات مصرف این نوع گوشت‌ صورت بگیرد.
کد خبر: ۹۰۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 22 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ، با بیان اینکه وجود مراکز کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: سالهاست که کرمانشاه با معضل وجود این مراکز دست و پنجه نرم می‌کند و در این بین اگرچه دامپزشکی وظیفه برخورد با متخلفان را دارد، اما واقعیت این است که دست دامپزشکی برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام خالی است.

وی با بیان اینکه نیروهای دامپزشکی برای برخورد با افرادی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام می کنند دستشان خالی است، گفت: گاها زمانی که ماموران دامپزشکی برای برخورد با کشتار غیرمجاز دام اقدام می کنند، کار به درگیری فیزیکی هم می کشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: برای برخورد با کشتار غیرمجاز دام باید همه دستگاه‌های ذیربط شامل دامپزشکی، بهداشت، اماکن، اصناف با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی پای کار باشند. دامپزشکی به تنهایی توان ورود به این قضیه را ندارد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کار فرهنگی در برخورد با کشتار غیرمجاز دام، گفت: باید این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود که اگرچه مراکز کشتار غیرمجاز دام گوشت را با قیمت‌های پایین در اختیار مصرف‌کننده می‌گذارند، اما احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب‌مالت، هاری، سیاه زخم، انواع کیست‌های انگلی و ... در صورت آلوده بودن دام ذبح شده وجود دارد.

این مسئول گفت: هم اکنون در شهر کرمانشاه در محلاتی مثل دولت‌آباد، پردیس، مسکن و روز بازارها کشتار غیرمجاز دام دیده می شود، ضمن اینکه در شهرستانها هم چنین مراکز غیرمجازی وجود دارند.

یارویسی در ادامه اشاره‌ای هم به تعداد کشتارگاه های دام استان داشت و گفت: استان کرمانشاه 14 کشتارگاه شامل سه کشتارگاه صنعتی(دو کشتارگاه در شهر کرمانشاه و یک کشتارگاه در شهرستان کنگاور) و یازده کشتار گاه سنتی دارد که همه این کشتارگاه‌ها بجز کشتارگاه سنتی جوانرود مجهز به پیش‌سرد هستند.

وی گفت: به طور میانگین در هفته بین 450 تا 550 راس گاو و گوساله و بین 2500 تا 2600 راس گوسفند و بز در کشتارگاه‌های استان ذبح می‌شود، ضمن اینکه بخشی از نیاز استان هم از طریق گوشت منجمد وارداتی تامین می‌شود.

به گفته‌ یارویسی هم اکنون بین 900 تا هزار قصابی مجوزدار در استان کرمانشاه فعال هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار