طلا ۱۰۳.۴ درصد گران شد

بررسی روند بازار طلا نشان می‌دهد در حالی که هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین روز اسفندماه ۹۸ در حدود ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت پیدا کرد، اما پس از ۶ ماه و در انتهای تابستان امسال نرخ یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان و ۷۰۰ را تجربه کرد. این یعنی افزایش در حدود ۱۰۳.۴ درصد.

عامل مهم افزایش قیمت طلا در بازار ایران، رشد نرخ ارز بوده است، اما دلیل دیگر، رشد قیمت طلا در بازار جهانی است. در این میان، بانک UBS سوییس پیش‌بینی کرد: با وجود آن‌که قیمت طلا طی سال‌جاری ۳۰ درصد رشد کرده، اما با توجه به تداوم حضور بی‌ثباتی‌ در سطح جهان ممکن است شاهد افزایش بیشتر قیمت طلا و باقی ماندن قیمت آن در سطوح بالا باشیم.

قیمت سکه ۱۱۷.۹ درصد بالا رفت

بازار سکه نیز روندی مشابه بازار طلا را گذراند. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز اسفندماه سال گذشته روی رقم ۶ میلیون و ۲۸ هزار تومان ایستاد؛ این در حالی است که پس از ۶ ماه با افزایش ۷ میلیون و ۱۱۲ هزار تومانی، در رقم ۱۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان قرار گرفت. این یعنی افزایش ۱۰۷.۵ درصدی قیمت سکه در بازار.

دلار رشد ۸۰.۸ درصدی را تجربه کرد

اما در بازار ارز، قیمت دلار در یک ماه ابتدایی سال ۹۹ رشد ۱۲ هزار و ۴۲ تومان را تجربه کرد. در حالی قیمت دلار در آخرین روز سال ۹۸ در حدود ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان بود، اما در روز پایانی تابستان امسال در صرافی‌های بانکی با رقمی در حدود ۲۶ هزار و ۹۴۵ تومان به فروش می‌رفت.

تفاوت این دو قیمت نشان می‌دهد دلار در نیمه ابتدایی امسال ۸۰.۸ درصد گران شده است. این در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار، دلار حتی قیمت ۲۸ هزار تومان هم پیدا کرده است.

 

بورس ۲۱۱ درصد سودآور بود

آن‌طور که از روند بازار سهام پیداست، بیشترین سودآوری را در بازه ۶ ماه اول سال ۹۹، این بازار برخوردار بوده است؛ به طوری که در نهایت پس از گذشت ۶ ماه از سال ۹۹، وارد کانال یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که شاخص‌کل بورس در آخرین روز سال ۹۸ روی رقم ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد ایستاده بود، اما در حال حاضر در رقم یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۶۰ واحد قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که شاخص‌کل بورس در یک ماه ابتدایی سال ۹۹رشد ۲۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

البته بازار بورس ایران در نیمه اول امسال کانال ۲ میلیون واحد را هم در تیرماه به خود دید، اما پس از آن تقریبا از مردادماه روند بازار منفی شد؛ تا جایی که در اغلب روزهای شهریورماه بازار سهام منفی بود و با افت‌های کانال به کانال، در نهایت به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ورود کرد.خبرآنلاین