کامبیز ورمیرا در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره امور بیمه شدگان تامین اجتماعی کرمانشاه گفت: داروی بیماری کرونا توسط پروفسور مصطفایی تولید شده و مراحل نهایی کسب مجوز را طی می کند.
کد خبر: ۹۰۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 13 October 2020

کامبیز ورمیرا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: از زمانی که بیماری کرونا در سطح دنیا مطرح شد. محققان دانشگاه علوم پزشکی در سطح گسترده سعی کردند نقشی کمک کننده در این زمینه داشته باشند. در دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های فعال در عرصه ی تحقیق و فناوری کرونا 16 کارآزمایی بالینی در این راستا تعریف شد که یکی از مطالعات بالینی مربوط به استاد مصطفایی بود و ایشان یکی از داروهایی که قبلا اثراتش را ردیابی کرده بودند در کنار داروهای روتین مورد آزمون قرار دادند.


وی افزود: فرایند تولید دارو از تحقیقات به بازار، یک فرایند طولانی مدت است و از آن زمان مطالعه بالینی در مرحله اول برابر با تعداد 65 نفر طراحی شده بود و در مرحله بعد با همکاری که با متخصصین اپیدمیولوژی صورت گرفت این تعداد افزایش یافت. البته دکتر مصطفایی خارج از بحث مطالعه توسط تجهیز که توسط متخصصین بالینی مربوطه (اپیدمیولوژی) صورت گرفته بود دارو را در اختیار کسانی که بیماری شان شدت داشت و نیازمند و پیگیر بودند، قرار داده که در مصاحبه خود به آن اشاره

 

رئیس اداره امور بیمه شدگان تامین اجتماعی کرمانشاه تصریح کرد: تا اینجای کار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، مجوزهای لازم برای دریافت کد اخلاق مربوطه که بخواهند طرح را بررسی اخلاقی کنند تا جوانب قانونی آن رعایت شده باشد را پرداخت کرد و کد اخلاق در فروردین برای طرح انجام شده بود، (اقدام لازم برای کد آی آر سی تی و یا کارآزمودگی بالینی از همان زمان انجام شده بود.) بعد از اینکه نتایج مثبت دارو در مراحل اولیه تایید شد درخواست به معاونت غذا و داروی دانشگاه ارائه شد که همکاران معاونت غذا و دارو و معاون داروی دانشگاه جناب آقای دکتر محمدی، پیگیری لازم در این زمینه را انجام دادند. منتها فرایند دریافت مجوز باید به سازمان غذا و داروی کشور ارجا گردد و این یک فرایند پیچیده است که الزامات زیادی دارد، آقای دکتر مصطفایی بعضی از مراحل را طی کردند و بعضی از مراحل آن باقیمانده است.


این مسئول با اشاره به اینکه در جلساتی که برگزار شد نواقص پرونده ای که از طرف شرکت دکتر مصطفایی باید تکمیل شود به ایشان اطلاع داده شده است، ابراز داشت: دکتر مصطفایی در صدد هستند نواقص را برطرف و مراحل انتهایی صدور مجوز از طرف سازمان غذا و داروی کشور پیگیری می شود. برای سایت تولید دارو هم با مراکز مختلفی هماهنگ شده که یک سایت مناسب معرفی می شود تا بعد از اینکه مراحل قانونی طی شد و مجوز لازم داده شد، تولید در اسرع وقت آغاز گردد.


ورمیرا تاکید کرد: تا زمانی که مجوز لازم را نداشته باشیم اجازه توزیع به شکل گسترده وجود ندارد. مصطفایی علی رغم هزینه ای که کردند هیچ رقمی از مردم بابت این دارو طلب نکردند. اگر هم کمکی صورت گرفته باشد از طرف بنیاد های خیریه است و تا آنجا که اطلاع دارم  مصطفایی چند صد میلیون تومان پرداخت کردند. بعد از اینکه مجوز از طرف سازمان غذا و دارو ارائه شد توزیع دارو در مراکز بیمارستانی و داروخانه های عمومی به صورت گسترده از طرف شبکه توزیع، صورت می گیرد.فعلا چون مجوزی نداریم دانشگاه و مصطفایی نمی توانند دارو را در اختیار عموم قرار دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار