اواخر تیرماه امسال بود که "فرشاد مقیمی" مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به کرمانشاه سفر کرد و نشستی با فعالین صنعت خودرو و قطعه‌سازان کرمانشاه داشت.
کد خبر: ۹۰۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 13 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،در این نشست قطعه‌سازان کرمانشاه به بیان قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایشان برای تامین قطعات مورد نیاز خودرو خصوصا برای کارخانه خودروسازی صحنه پرداختند و حتی پیشنهاداتی درباره تدوین نقشه راه قطعه سازی کرمانشاه برای دو سال آینده مطرح شد و مدیرعامل ایران خودرو نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت قطعه‌سازهای کرمانشاه بسیار تاکید کرد.

در پایان این جلسه امیدی در دل قطعه‌سازان ایجاد شد که بتوانند نه تنها همکاری بیشتری با ایران خودرو کرمانشاه داشته باشند، بلکه حتی نیازهای نقاط دیگر را نیز پوشش دهند و قراردادهای مناسبی با شرکت ساپکو (شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو) داشته باشند.

اگر قطعه سازی کرمانشاه رونق بگیرد، بسیاری از واحدهای فعال در این عرصه می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای اجرا کنند و جمعیت بیشتری را در مجموعه خود به کار بگیرند.

اما از آن زمان تا کنون نزدیک به سه ماه می‌گردد و اگرچه پیگیری‌هایی انجام و جلساتی برگزار شده، اما عملا نتیجه خاصی نداشته و خروجی آن به صورت قراردادهای جدید قطعه‌سازان با ایران خودرو کرمانشاه خود را نشان نداده است.

نه تنها خبری از قراردادهای جدید با ایران خودرو نیست، بلکه به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان کرمانشاه در حال حاضر از نزدیک به 15 هزار قطعه‌ای که برای یک خودرو در کارخانه خودروسازی کرمانشاه استفاده می‌شود فقط نزدیک به 100 تا 150 قطعه از داخل کرمانشاه تولید می‌شود!

سیروس کوهستانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سفر چند ماه قبل مدیرعامل ایران خودرو به کرمانشاه و جلسه‌ای که با حضور قطعه‌سازان برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه متعاقب آن جلسه‌ای هم در شرکت ساپکو در تهران برگزار شد، اما متاسفانه به نتایج ملموسی دست نیافتیم.

وی از چند عاملی که مانع انعقاد قرارداد با ساپکو برای تامین قطعات از سوی قطعه‌سازان کرمانشاه می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: یک عامل اصلی ارزبری برخی قطعات از جمله جعبه فرمان خودرو است و قطعه‌سازان باید برای تولید این قطعات از ارز آزاد استفاده کنند، اما بازپرداخت پول قطعه‌سازان از طریق خودروساز به صورت ارز مبادله‌ای یا ارز رسمی انجام می‌شود که این امر زیان زیادی به قطعه سازان وارد خواهد کرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کرمانشاه نبود پیش پرداخت برای قطعه‌سازان را نیز مشکل دیگر دانست و تاکید کرد: تولید قطعات خودرو نیازمند تامین مواد اولیه، قالب سازی و ... است و تا به مرحله تولید برسد نیازمند حدود یکسال هزینه کردن است، این در حالی است که خودروسازان تازه بعد از 120 روز هزینه قطعات را پرداخت می‌کنند.

کوهستانی با بیان اینکه قطعه‌سازان منابع مالی کافی برای این روند در اختیار ندارند، یادآور شد: متاسفانه حمایت چندانی هم در این زمینه از سوی بانک‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی از این دو مورد به عنوان موانع اصلی یاد کرد و افزود: مانع فرعی دیگری که با آن مواجهیم تیراژ قطعات و لزوم انعقاد قراردادهای سه تا پنج ساله با قطعه سازان است که خودروساز عملا از این موضوع اکراه دارد و قراردادهایی که منعقد می‌شود معمولا کوتاه مدت و یکساله است و ممکن است حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته را پوشش ندهد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کرمانشاه با بیان اینکه مجموع این عوامل باعث شده از ظرفیت قطعه‌سازهای کرمانشاه برای تامین قطعات مورد نیاز ایران خودرو استفاده نشود، خاطرنشان کرد: اگرچه قطعه سازان می‌توانند به طور مستقیم هم قطعات مورد نیاز خودروسازی صحنه را که همینجا تولید می‌شود به دست کارخانه برسانند، اما روند اصلی کار به این صورت است که ابتدا باید قراردادی با ساپکو منعقد شود.

کوهستانی تاکید کرد: با وجود همه صحبت‌هایی که آن زمان در جلسه با مدیرعامل ایران خودرو شد، شاهد قرارداد جدیدی نبودیم و فقط قراردادهای محدودی که از قبل وجود داشت همچنان دنبال می‌شود.

وی از حدود 15 هزار قطعه‌ ریز و درشتی که یک خودرو نیاز دارد یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون از این تعداد قطعه فقط حدود 100 تا 150 قطعه توسط قطعه‌سازان کرمانشاه تولید می‌شود.

کوهستانی از فعالیت شش واحد قطعه سازی فعال خودرو در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: این شش واحد می‌توانند بخشی از قطعات مورد نیاز ایران خودرو کرمانشاه را تامین کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار