عبدالعلی جلیلیان در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: گونه های مختلف از درختان در سطح استان به منظور توسعه زراعت چوب و در نهایت تامین نیاز استان و کشور به چوب انجام می شود.
کد خبر: ۹۱۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ 19 October 2020

عبدالعلی جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در رابطه با توسعه ی زراعت چوب اظهار کرد: بر اساس سیاست سازمان جنگل ها از آنجا که طی چهار سال اخیر بهره برداری چوب از جنگل های شمال متوقف شده است و کشور هم به چوب نیاز دارد به دنبال روش های جایگزین از جمله بحث سیاست توسعه زراعت چوب  برای تامین آن هستیم.

وی ادامه داد: برداشت چوب در استان از بخشی از جنگل کاری های در دست کاشت است نه از جنگل های طبیعی. ناحیه رویش زاگرس، جنگل های حفاظتی هستند که به هیچ عنوان در جهت استحصال و یا با هدف تولید چوب از آن ها استفاده نمی شود، هیچ اجازه ای در این زمینه داده نمی شود و صرفا جنگل های حفاظتی با کارکردهای زیست محیطی هستند.

رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حاشیه ی راه های بین استان از شرقی ترین نقطه ی استان تا غربی ترین، در مرز خسروی جنگل کاری هایی انجام داده ایم. افزود: طی این چندسال برخی از این گونه های جنگلی به دیرزیستی رسیده اند و نیاز به عملیات اصلاحی و بهداشتی، پرورشی دارند.برخی از پارک های جنگلی ما هم همین خاصیت را دارند. در واقع هر جا جنگل کاری "دست کاشت" انجام دادیم درنقاطی از این جنگل کاری ها عملیاتی اصلاحی از جمله هرس کردن یا قطع برخی پایه هایی (که نیازمند بودند) را انجام دادیم.

این مسئول تصریح کرد: امسال قرار است که استحصال چوب را از ۳۰۰ هکتار از این جنگل کاری ها داشته باشیم، برآورد ما این است که بر اساس تعهد در نظر گرفته شده، ۱۲۰۰ مترمکعب چوب برداشت شود، بخشی از این چوب از باغ هایی که در مستثنیات(اموال غیرقابل توقیف) و اراضی کشاورزی مردم است، می باشد که این باغ به هردلیلی پیر شده و نیاز به حذف پایه دارد بخش دیگر از گونه های مختلف مانند صنوبرهایی که در سال های گذشته کشت کردیم، انجام می شود.

وی متذکر شد: نهایتا از  ۱۲۰۰ مترمکعبی که تعهد استان است، حدود ۱۱۰۰ مترمکعب که ۹۱‎٪ آن را شامل می شود دارای پیشرفت فیزیکی بوده و‌ تعهدات استان تقریبا پیش رفته است. در نظر داریم که ۴۰۰ هکتار توسعه به معنای کاشت جدید گونه های سریع الرشد و چوب ده نیز داشته باشیم.

جلیلیان افزود: در مناطق سردسیر در شرق استان از جمله سنقر، هرسین، کنگاور و ... با استفاده از گونه ی صنوبر که یک گونه ی چوب ده و سریع الرشد است باید بحث توسعه ی زراعت چوب داشته باشیم. در شهرستان های گرمسیر مثل قصرشیرین و سرپل ذهاب قصد داریم با استفاده از کاشت درختان اکالیپتوس بحث توسعه ی زراعت چوب را اجرا کنیم که همه ی این ها در راستای تامین نیاز های چوب استان و نهایتا کشور است. همچنین در سال گذشته در این راستا کاشت ۵۴۰هزار نهال صنوبر داشته ایم.

وی تصریح کرد: به هر میزان که چوب موردنیاز را از جنگل کاری های دست کاشت خود برداشت کنیم، به همین میزان فشار جنگل های طبیعی ما کاهش می یابد. یعنی هر مقدار که ما چوب موردنیاز را تامین میکنیم طبیعتا مردم جوامع محلی حاشیه ی جنگل به سراغ جنگل برای تامین چوب نخواهند رفت.

جلیلیان تاکید کرد: سیاست اصلی ما هم که یک کارکرد حفاظتی دارد این است که این نیاز تامین شود تا دست اندازی به جنگل های ما کمتر شود.بحث دیگر ارزش چوب است، نیاز چوب در مصارف برای صنایع ،کارخانه جات، فراوری های ثانویه باید برطرف شود، که اگر این نیازها تامین نشود باید از کشورهای خارجی با ارز وارد شود و  واردات چوب از کشورهای خارجی برای ایران ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و آفات و امراض همراه این چوب ها وارد کشور شود که این ها به نوعی تضمین کننده ی حیات جنگل های طبیعی ما هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار