رئیس هیات ورزش روستایی و بومی محلی استان کرمانشاه فضاهای ورزشی موجود در روستاهای استان را ناکافی دانست.
کد خبر: ۹۱۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 19 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه و به نقل از ایسنا،بهرام بهروش، به تشریح وضعیت تحرک و ورزش در روستاهای استان پرداخت و اظهارکرد: تا حدود یکی دو دهه پیش که فناوری‌ و تکنولوژی‌های جدید کمتر به روستاها وارد شده بود، از کوچک تا بزرگ اهالی روستا همه درگیر کار و فعالیت روی زمین‌های کشاورزی می‌شدند و تحرک زیادی داشتند.

وی افزود: پس از ورود تکنولوژی‌های جدید تحرک مردم روستاها کم و کمتر شد و امروزه دیگر همانند دوره‌های گذشته تحرک بالایی را در روستاها شاهد نیستیم، برای همین باید رویکرد توسعه ورزش در روستاها که در سالها اخیر مورد توجه قرار گرفته را شتاب بیشتری ببخشیم.

رئیس هیات ورزش روستایی و بومی محلی استان کرمانشاه اضافه کرد: این هیات طی چهار سال گذشته به منظور افزایش تحرک و پویایی در روستاهای استان نزدیک به 400 جشنواره و رویداد ورزشی برگزار کرده که در آنها مسابقات مختلف بومی محلی را اجرا کردیم.

وی یادآورشد: همچنین ایده راه اندازی خانه‌های ورزش روستایی هم در چندسال گذشته کمک کرده تا زیرساخت‌هایی برای ورزش جوانان روستایی فراهم شود تا با جذب به سمت ورزش کمتر به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق یابند.

این مسئول عنوان کرد: معتقدم باید دستورالعملی باشد تا از بودجه ای که به دهیاریها داده می‌شود، بخشی صرف توسعه فضاهای ورزشی روستاها شود، موضوعی که اکنون وجود ندارد.

بهروش بااشاره به وجود بیش از 220 خانه ورزش در سطح روستاهای استان، اظهار کرد: البته از آنجایی که معمولا زیرساخت‌‎های ورزشی در روستاهای پرجمعیت و بالای پنج هزار نفر جمعیت ایجاد می‌شود، برای همین تعداد کمی از 2700 روستای استان می‌توانند این زیرساخت‌ها را داشته باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر فضاهای ورزشی که در روستایمان داریم کافی نیست و هرچند کارهای خوبی طی یکی دو سال گذشته با احداث زمین‌های ورزشی صورت گرفته، اما باید برنامه‌های بیشتری برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی روستاها در دستور کار قرار گیرد .

رئیس هیات ورزش روستایی کرمانشاه از برنامه ریزی برای اجرای طرح "روستا به روستا" در سطح استان خبر داد و گفت: در این طرح در نظر داریم روستاهای مختلف استان در فضاهای باز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مسابقات بومی محلی را برگزار کنند.

وی در پاسخ به اینکه موافق ورود رشته های مدرن به روستاها است یا اینکه باید روی رشته های بومی محلی تمرکز کرد، گفت: اگر بخواهیم در گذشته بمانیم، خسران بزرگی است و از سوی دیگر اگر بخواهیم که در عصر جدید گم شویم، فاجعه است، برای همین فکر می کنم باید بینابین حرکت کنیم و در کنار ورود رشته‌های جدید به روستاها باید رشته‌های بومی محلی را نیز حفظ و تقویت کرد.

بهروش ادامه داد: همچنین معتقدم از آنجایی که بازی‌های بومی محلی میراث‌ بجای مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین نباید آنها را فقط منحصر به روستاها بدانیم، بلکه باید آنها را به سطح شهرها و مدارس بکشانیم.

وی زوران را نمونه ای از ورزش‌های دارای قابلیت بومی محلی استان برای توسعه در شهرها و مدارس خواند و گفت: پس از اینکه این ورزش را در سطح کشور مطرح کردیم، اکنون نوبت آن است که به عنوان یک بازی بومی آن را در همه جای استان توسعه دهیم، برای همین در تقویم سال آینده زوران، برگزار دو رویدادبین المللی این رشته را در استان پیش بینی کرده‌ایم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار