در سفر سال ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بود که پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان با موافقت ایشان جهت عقب نشینی پادگان‌هایی که در این مسیر بودند، به تصویب رسید.
کد خبر: ۹۱۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 19 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه و به نقل از ایسنا،پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان، پروژه ای بزرگ که قرار بود دو اثر تاریخی مهم استان یعنی کتیبه جهانی بیستون را به تاق بستان باستانی وصل کند و در مسیر 32 کیلومتری فاصله این دو اثر، پروژه‌های مهم گردشگری ایجاد شود تا گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به کرمانشاه بکشاند.

مطالعات فاز صفر پروژه برای امکان سنجی و اینکه آیا این مسیر قابلیت گردشگری دارد و می توان پروژه را در آن اجرا کرد یکسال بعد کلید خورد، اما این مرحله از کار که شاید چندماهی بیشتر زمان نمی‌خواست، تا سال 1396 طول کشید و مسئولین هم مشکلات مالی را عامل تاخیر در اجرای پروژه اعلام می‌کردند.

از این سال بود که با اتمام مطالعات فاز صفر، مطالعات فاز یک پروژه نیز شروع شد که این بخش هم با روند کُندی که داشت حدود سه سال به طول انجامید و سرانجام مطالعات فاز یک هم با تعریف 18 مگاپروژه و 25 ریزپروژه در مسیر کریدور، اوایل سال 1398 به پایان رسید.

با اتمام این مرحله از مطالعات، 29 فروردین سال گذشته موضوع در کارگروه گردشگری استان مطرح شد که استاندار در این کارگروه ضمن تاکید بر اجرای پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان، "اهمیت اجرای این پروژه را برابر با ثبت جهانی اورامانات" اعلام کرد.

کلیات طرح کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان با ترسیم یک برنامه 10 ساله حدود سه ماه بعد در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید تا با این اقدام پروژه هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شود، اما عملا با گذشت چندماه اتفاق خاصی نیفتاد و همین مسئله باعث شد تا استاندار کرمانشاه در نشست شورای برنامه ریزی استان که 25 مهر 1398 تشکیل شد، از روند کُند پیشرفت این پروژه انتقاد و دستور تسریع در اجرای آن را صادر کرد.

و حالا 10 سال از روزی که بحث اجرایی شدن پروژه کریدور گردشگری بیستون تاق بستان مطرح شد و یکسال از روزی که استاندار دستور تسریع در اجرای این پروزه را داد می‌گذرد، اما هنوز این پروژه رسما وارد فاز اجرایی نشده، هرچند که مدیرکل میراث فرهنگی می‌گوید چون اعتبار نیست، پروژه به کندی پیش می‌رود، اما گویا این پروژه در لابلای گرفتاری‌های شیوع بیماری کرونا، تکاپوی ثبت جهانی شدن اورامانات و از دست رفتن کرمانشاه 2020 گم شده و آرام آرام با حرکت لاک پشتی خود پیش می‌رود.

امید قادری در توضیح بیشتر چرایی تاخیر در اجرای این پروژه به ایسنا گفت: مطالعات فاز صفر و یک پروژه طی سالهای گذشته به اتمام رسیده و طبق چشم انداز دو سال اول این پروژه مقرر شده بود طی سالهای 1398 و 1399 زیرساخت‌های لازم را برای حضور سرمایه گذاران در این کریدور فراهم کنیم.

وی ایجاد باند کُند رو، فضای سبز، بهسازی آسفالت جاده، تامین آب، برق، گاز و ... را از جمله این اقدامات زیرساختی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برای اجرای این پروژه‌ها تاکنون اعتبارات لازم را دریافت نکرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: فرمانداری کرمانشاه امسال برای اجرای شدن عملیات زیرساختی پروژه حدود شش میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده، اما هنوز مشخص نیست چه زمانی و چه مقدار از این اعتبار تخصیص پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این میزان اعتبار به هیچ عنوان کافی نیست، افزود: برای شروع کار حداقل به اعتباراتی نیاز داریم و هر زمان تخصیص داده شود، رسما شروع به کار خواهیم کرد.

قادری در ادامه با بیان اینکه کل اراضی طول این مسیر حدود 7018 هکتار است، عنوان کرد: اراضی که در این مسیر هستند حدود 21 نوع کاربردی دارند که بخش اعظم آنها یا کشاورزی و یا نظامی است.

وی اعلام کرد: از هم اکنون برای حضور سرمایه گذاران دراین مسیر حدود 44 بسته سرمایه گذاری گردشگری تعریف کرده‌ایم و سال گذشته می‌خواستیم با برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری بخش گردشگری استان این بسته‌ها را به سرمایه گذاران سراسر کشور معرفی کنیم، اما متاسفانه به شیوع بیماری کرونا برخوردیم و این برنامه اجرایی نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان به سنگی که پیش پای بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این کریدور وجود دارد هم اشاره ای کرد و گفت: هرچند اکثر دستگاه‌ها تاکنون همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند، اما برخی دیگر از دستگاه‌ها در این مسیر اختلالاتی را ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر چه درحال حاضر این پروژه بصورت غیر منسجم پیش می‌رود، اما زمانی می‌توانیم بگوییم کار رونق گرفته که علاوه بر تخصیص اعتبار، همکاری بین بخشی را هم از دستگاه‌های مختلف شاهد باشیم.

قادری در پایان گفت: در مجموع پیگیر هستیم که هم اعتبارات لازم را بگیریم و همین اینکه همکاری دستگاه های اجرایی دیگر را برای این پروژه داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار