فرماندار پاوه گفت: اولین شهرستان در کشور هستیم که کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان را برای واردات کالا فعال می‌کنیم.
کد خبر: ۹۱۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 21 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،پرویز ایده‌پور امروز در جلسه هماهنگی به منظور واردات کالا با فعالین اقتصادی و تجاری پاوه، اظهار داشت: اولین فرمانداری هستیم که سازو کار استفاده از کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان را برای واردات کالا فراهم می‌کنیم.

وی افزود: دولت در صدد است برای مقابله با فشارهای تحریم بر مناطق مرزی کشور که مناطق محروم نیز است تجارت چمدانی را تسهیل کند و پاوه با سرعت بیشتری و با همکاری فعالین اقتصادی و تجاری در حال آغاز این کار است‌.

فرماندار پاوه اضافه کرد: ۹ هزار خانوار شهرستان پاوه مشمول داشتن کارت مرزنشینان بوده‌اند که این خانوارها می‌توانند با فعال کردن کارت‌های خود در این پروسه شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در سامانه «تجارت آسان» کالاهایی که مجاز و مشمول واردات از طریق کارت‌های الکترونیکی هستند مشخص شده است، گفت: کالا یا کالاهایی که مورد نظر صاحب کارت برای واردات هستند در همان سامانه ثبت می‌شود و صاحب کارت برگه مخصوص واردات همان کالا را دریافت می‌کند.

ایده‌پور تصریح کرد: در سامانه تجارت آسان تمامی مقررات و شرایط واردات از طریق کارت الکترونیکی مرزنشینان تعبیه شده‌اند و ما هم با مطالعه همین سایت شرایط و مقررات را اخذ و کسب می‌کنیم، لذا در این خصوص فقط باید از این سامانه استفاده کنیم و نیاز به مراجعات بعدی به فرمانداری نیست.

وی افزود: فرماندار و فرمانداری و مسئولین کارشان این بوده که ساز و کار مربوطه را فراهم کنند جزئیات بعدی با ادارات گمرک و صنعت، معدن و تجارت است و آن‌ها سریعا باید خود را برای جوابگویی به مشکلاتی که ممکن است بعدا پیش آید آماده کنند.

ایده‌پور گفت: مشکلات مرز و زمان لازمه برای صادرات و واردات، نوع ترددها و زمان آن‌ها موارد مربوط به بانک و از این قبیل از اموری است که فرمانداری باید هماهنگ کندکه ما در این خصوص شرایط را فراهم و خود را مسئول تسهیل این امور برای فعالین اقتصادی شهرستان می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی دولت بر این موضوع است که ما با استفاده از ظرفیت‌های این تجارت پویا شرایط ایجاد کار مولد را در منطقه فراهم کنیم و از این تجارت بهترین بهره وری را داشته باشیم

آغاز نهضت مونتاژ کالاهای وارداتی در پاوه

فرماندار پاوه اظهار داشت: این هنر فعالین اقتصادی و تاجرین مجرب پاوه است که سازو کار استفاده از این ظرفیت را برای کارآفرینی در منطقه برای همشهریان خود فراهم کنند و من از آن‌ها می‌خواهم این شرایط را فراهم کنند دولت در این خصوص معافیت‌های خوبی را اختصاص داده است.

وی در توضیح یکی از این معافیت‌ها، اضافه کرد: واردکنندگان به جای وارد کردن کالاهای آماده از همان مبداء کالا را از تولید کننده به‌صورت غیرمونتاژ شده دریافت کنند، مثلا اگر می‌خواهید دوچرخه وارد کنید دوچرخه‌ها را بصورت قطعات وارد شهرستان کنید در شهرستان کارگاه‌هایی به منظور مونتاژ بر پا کنید و زنان و مردان بیکار و جویای کار را جهت مونتاژ این کالاها با آموزش چند روزه بکار ببرید و نهضت مونتاژ کالاهای وارداتی را در شهرستان آغاز کنید مطمئن باشید ما دیگر شاهد وجود هیچ زن و مرد بیکاری در شهرستان نخواهیم بود ما هم بعنوان دولت فعالین اقتصادی که این روش را در پیش خواهند گرفت مشمول معافیت‌های مختلف خواهیم کرد و برای برپایی کارگاه‌های مونتاژ با آن‌ها همکاری لازم را به سرعت آغاز خواهیم کرد.

تجارت شخصیت اقتصادی می‌آورد ولی قاچاق شهرت زودگذر

ایده‌پور با بیان اینکه تجارت شخصیت اقتصادی می‌آورد ولی قاچاق شهرت زودگذر، گفت: مردم ما از قاچاق چیزی نه یادگرفته‌اند و نه اکثریت از آن استفاده کرده اند بلکه موجبات گرانی انواع کالاها در منطقه نیز فراهم شده است، در همین چند روز در نودشه به دلیل قاچاق گوشت ، روغن و انواع حبوبات مردم شدیدا معترض بوده اند لذا اکثریت از پدیده قاچاق در شهرستان متضرر شده‌اند و فقط عده‌ایی قاچاقچی سودجو که اتفاقا اهل شهرستان پاوه نیز نیستند از این پدیده مخرب سود برده‌اند.

فرماندار پاوه ادامه داد: ۲۰۰ نفر از کسانی که امروزه در مرزهای شهرستان پاوه کار قاچاق می کنند اهل شهرستان پاوه نیستند این در حالی است که این قاچاقچیان و مافیای سازمان یافته از خوشنامی مردم شهرستان نزد حاکمیت، دولت، قوه قضائیه،نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی سوء‌استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما برای آغاز واردات کالا مجبور بوده‌ایم تا سازوکارهای این موضوع را ازبندر بصره تا انبارهای سلیمانیه و تا شهر طویله و تا برسد به مرز و بازارچه ی شوشمی آماده کنیم و امیدواریم تاجرین ما از این فعالیت ها بهترین استفاده را ببرند و مرزنشینان ما که دارای کارت هستند نیز بالاترین بهره مالی را از آن داشته باشند.

ایده‌پور گفت: به بخشداران و دهیاران نفویض اختیار می‌دهم به جهت عدم تجمع و جلوگیری از شیوع کرونا در بخش‌ها و روستاهای خود اقدام به شناسایی کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان شهرستان کرده و از افراد خوشنام، موفق و فعال در مرز برای امر واردات اقدام کنند.

وی ادامه داد: شهرستان ما پیش‌قراول واردات از طریق کارت‌های مرزنشینان است ما امیدواریم تجار ما نیز بهترین بهره را از این ظرفیت برده و صاحبان کارت‌ها نیز ماهیانه از درآمد این تجارات قانونی بهره مند شوند..

ایده‌پور تصریح کرد: در صورتی که تجار ما بتوانند از تمامی ظرفیت کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان بهترین بهره را ببرند ما سازو کار استفاده از کارت‌های الکترونیکی سایر شهرستان‌ها را که در مرزهای خود از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند فراهم خواهیم کرد، لذا لازم است فعالین اقتصادی شهرستان آستین هایشان را بالا بزنند.

ایده‌پور گفت: افرادی که علاقمند به تجارت هستند نیز می‌توانند سریعا به فرمانداری مراجعه و برای امر واردات از طریق کارت‌های مرزنشینان اقدام کنند، ما بعنوان دولت، مرزبانی، تاجران و مرزنشینان فعالیت‌مان را با دقت و موشکافی لازمه آغاز می‌کنیم با کار دقیق ما واژه کولبری که مترادف فقر است منسوخ خواهد شد و وارد کنندگان و صادرکنندگان شهرستان در کل کشور مرجع رجوع خواهند بود.

وی تصریح کرد: ما بعنوان یک شهرستان مرزی با وجود ظرفیت نیروی تحصیلکرده و جوان باید از ظرفیت مرز بهترین استفاده قانونی را ببریم ما باید در شهرستان کمتر از یک‌هزار تاجر که به قوانین آگاهی و تسلط کامل داشته باشند نداشته باشیم.

ایده‌پور افزود: بار دیگر به تاجرین توصیه موکد می‌کنیم از امروز به فکر ایجاد کارگاه‌های مونتاژ باشند، چند سال پیش یکی از تجار زردویی به توصیه اینجانب در همان روستا کارگاه مونتاژ میز تلویزیون را ایجاد کرد که علاوه بر ایجاد اشتغال برای زنان و مردان آن روستا برای چند سال توانست همین کالا را بار دیگر به کشور عراق به صورت آماده صادر کند و از معافیت‌های مربوطه نیز بهترین استفاده را ببرد.

فرماندار پاوه افزود: دو دهه پیش تمامی ساختمان‌های پاوه دارای اسکلت آهنی بودند چون بیشترین تکنیسین جوشکاری را داشتند، اما امروز بواسطه کار کارگران منطقه در پروژه سد داریان ده‌ها تکنیسن بتن تربیت شده‌اند و ساختمان‌های بتی جای ساختمان‌های با اسکلت فلزی را گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: تاجرین ما و کسانی که علاقمند به تجارت هستند با استفاده از ظرفیت بزرگ قانونی ایجاد شده در مرز شرایط ورود دیگر علاقمندان را برای بهره‌مندی از تجارت قانونی در مرز شوشمی فراهم کنند چنانچه ما بهترین بهره را ببریم ساختار حکومت و دولت نیز همراه و پشستیبان خواهد بود.

ایده پور ادامه داد: استراتژی ما ایجاد کارگاه‌های مونتاژ در شهرستان بدون زمین پاوه است ما بنا را بر این نهاده‌ایم چنانچه فعالین اقتصادی پاوه همراه باشند که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها همراه بوده و در این رابطه عرق نیز دارند کالاهای مونتاژ شده را دوباره صادر کنیم تا بهترین بهره‌وری را در این خصوص داشته باشیم.

بازار تشنه عراق حق مرزنشینان پاوه است

فرماندار پاوه گفت: همشهریان تاجرین و فعالین اقتصادی شهرستان پاوه بدانید که بازار تشنه عراق حق ماست ما با ایجاد سازو کارمونتاژ و صادرات کالاهای دیگر باید برای سال‌ها کنترل این بازار اقتصادی را به دست بگیریم باید از این ظرفیت بزرگ اقتصادی بهترین بهره ی قانونی را ببریم.

وی افزود: تلاش آمریکایی‌ها این بوده و هست که مرزها را ببندند و مردم ایران را در تنگنای اقتصادی قرار دهند اما تلاشه‌ای ما برای باز گذاشتن مرزها با توجه به عطش بازار عراق به کالای ایرانی موفق‌تر بوده است.

ایده‌پور در پایان گفت: کشوری که با ۱۵ کشور همسایه است و همه آن‌ها نیازمند کالای ایرانی هستند به هیچ عنوان به زانو در نخواهد آمد ما خوشحال هستیم که در این شرایط سخت جنگ اقتصادی امروز می‌توانیم نوید بازگشایی مرز شوشمی را برای امر مهم صادرات و هم برای واردات از طریق کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان را دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار