با گشت زدن در خیابان‌های اصلی و به اصطلاح "بالاشهر"کرمانشاه گروهی از واحدهای صنفی که به تعداد زیاد به چشم می‌خورند بنگاه‌های مشاور املاکی هستند، عمدتا تازه تاسیس و با چیدمان لوکس و گران قیمت.
کد خبر: ۹۱۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ 26 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مغازه‌هایی که ارزش آنها میلیاردی است و قطعا هزینه هنگفتی بابت رهن و اجاره و طراحی داخلی آنها پرداخت شده و چندین نفر عمدتا جوان هم پشت میز و صندلی در این مغازه‌ها چشم انتظار مشتری نشسته‌اند.

با پایان یافتن فصل تابستان و کاهش تب و تاب بازار مسکن بعید است این واحدها رونق چندانی داشته باشند و بتوانند از پس هزینه اجازه و حقوق پرسنل و ... بربیایند، خصوصا آنکه در یک محدوده کوچک یک کیلومتری گاهی چهار یا پنج بنگاه املاک دایر است که توان رقابت با هم را هم ندارند.

رئیس اتحادیه مشاروین املاک کرمانشاه با اشاره به وجود نزدیک به سه هزار واحد صنفی مشاور املاک در کرمانشاه (بر اساس اطلاعات سامانه ایرانیان اصناف) که تقریبا دو برابر نیاز شهر کرمانشاه است، گفت: عمده افراد به دلیل بیکاری به این صنف رو می‌آورند.

بابک مرادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه رسته مشاورین املاک نیز مانند بسیاری از رسته‌های صنفی دیگر با مازاد واحد مواجه است، افزود: در حال حاضر نزدیک به سه هزار واحد فعال در کرمانشاه داریم، در حالیکه تعداد منطقی بنگاه مشاور املاک برای شهر کرمانشاه حداکثر 1500 واحد است.

وی ادامه داد: البته از این تعداد نزدیک به 400 تا 500 واحد فعلا به دلیل رکود بازار در شرایط تعطیل موقت هستند و فعالیتی ندارند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه دلیل فعالیت مازاد بر نیاز بنگاه‌های مشاور املاک در کرمانشاه را نرخ بالای بیکاری دانست و عنوان کرد: بسیاری افرادی که به این کار روی می‌آورند جوانان تحصیل کرده هستند.

مرادی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که راه‌اندازی هر شغل صنفی دیگر حداقل 200 تا 300 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد، بنگاه مشاور املاک از جمله اصناف خدماتی است که سرمایه چندانی نمی‌خواهد و با 15 تا 20 میلیون تومان قابل راه‌اندازی است، از همین رو بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر موضوع رقابت هم در این زمینه بی تاثیر نیست، برای مثال وقتی که در یک خیابان یک واحد مشاور املاک فعالیت خود را آغاز می‌کند با فاصله کوتاهی چندین واحد دیگر هم راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با اشاره به پیامدهای رشد روزافزون تعداد بنگاه‌های مشاور املاک، یادآور شد: برخی از این واحدها فقط مدتی دوام می‌آورند و در نهایت درخواست ابطال مجوز می‌دهند.

به گفته مرادی، گاهی به ازاء صدور هر 10 مجوز برای فعالیت مشاور املاک حدود چهار یا پنج مجوز درخواست تعطیلی موقت فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: کسانی که به تازگی وارد این عرصه می‌شوند اگر خوب کار کنند شاید بتوانند برای مدتی از پس هزینه‌های اجازه ملک بر بیایند، اما بعد از مدتی دیگر توان رقابت نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه درپاسخ به این موضوع که بسیاری از واحدهای مشاور املاک تازه تاسیس در مناطق خوب شهر کرمانشاه و در قالب مغازه‌های لوکس راه‌اندازی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این موضوع بیانگر این نیست که درآمد بنگاه‌های املاک زیاد است و بسیاری از آنها درآمد چندانی ندارند و مانند هر صنف دیگری که نتواند رقابت کند، بعد از مدت کوتاهی مجبور به تعطیلی خواهند شد.

مرادی معتقد است، در شرایط کنونی که بازار مسکن از تب و تاب قبل افتاده و احتمال رکود بازار وجود دارد، ممکن است تعداد بیشتری از بنگاه‌های مشاور املاک درخواست تعطیلی بدهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار