۱۳ سال پیش بود که در سفر استانی هیات دولت نهم به کرمانشاه ۲۰ منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید که یکی از آن‌ها منطقه زیبای ویس قرنی بود.
کد خبر: ۹۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 15 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،قابلیت‌های بالایی که ویس قرنی برای گردشگرپذیری داشت، باعث شده بود تا در ردیف 20 منطقه نمونه گردشگری استان قرار گیرد و همین امر زمینه ای برای ورود سرمایه گذاران جهت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آن فراهم کند.

براین اساس بود که سال 1392 موافقت نامه اصولی اجرای پروژه‌های گردشگری در منطقه ویس قرنی برای یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری استان صادر شد تا در 20 هکتار از این منطقه 40 هکتاری در شش حوزه تفریحی ورزشی، تجاری، فرهنگی آموزشی، اقامتی، خدماتی رفاهی و گردشگری کشاورزی طرح‌هایی را اجر کند.

باتوجه به اینکه حدود 75 درصد از طرح‌های پیشنهادی که قرار بود در این منطقه اجرایی شود، شامل طرح‌های گردشگری کشاورزی همچون پارک جنگلی، کشت گل محمدی، باغ بیدمشک و تولید گیاهان داوریی بود، برای همین "آب" نیاز اصلی اجرای آنها بود، لذا چند طرح برای انتقال آب از پایین دست به ارتقاعات ویس قرنی در دستور کار قرار گرفت.

چندسال از روزی که با حضور یک شرکت سرمایه گذارای در منطقه ویس قرنی موافقت شده بود، گذشت، اما هنوز عملا اتفاقی در این منطقه گردشگری نیفتاده بود. همین مسئله باعث شد تا تابستان سال 1397 در نشست کارگروه گردشگری استان به بررسی مشکلات پیش پای اجرای طرح گردشگری در ویس قرنی پرداخته شود و استاندار هم در این نشست تاکید کرد تا ظرف شش ماه آینده باید این موانع برداشته شود.

و اما حالا با گذشت هشت سال از شروع اولین قدم‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری در ویس قرنی و دو سال از روزی که استاندار تاکید کرد پروژه‌های ویس قرنی باید به سرانجام برسد، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، ویس قرنی را از جمله ظرفیت‌های مهم گردشگری در استان خواند و گفت: مهمترین مشکل پیش روی اجرای طرح گردشگری در ویس قرنی تامین آب است.

هرچند امید قادری رقم مورد نیاز برای انتقال آب از دشت به بالادست ویس قرنی را حدود دو میلیارد تومان اعلام کرد، اما مدیرعامل شرکت مجری اجرای طرح‌های گردشگری در ویس قرنی معتقد است، دو میلیارد تومان رقمی بود که سال 1395 برای اینک ار برآورد کرده بودیم و اکنون اگر بخواهیم آب را به ویس قرنی برسانیم به حدقل شش میلیارد تومان نیاز داریم.

بابک ترابی در گفت و گو با ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: حدود هشت سال پیش موافقت نامه اصولی اجرای طرح‌های گردشگری در ویس قرنی به نام شرکت سرمایه گذاری ما صادر شد و با اداره امور اراضی هم قرارداد تملک سه ساله این منطقه را بستیم.

وی اضافه کرد: در همان ابتدا برخی اقدامات عمرانی همچون سطح بندی و نقشه برداری منطقه را انجام دادیم و زمانی که پروژه حدود 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، با مشکل عدم تامین آب مورد نیاز مواجه شدیم.

این فعال گردشگری افزود: هرچند پیگیری‌هایی را از طریق امور آب برای انتقال آب به این منطقه انجام دادیم و موافقت پنج لیتر در ثانیه را هم گرفتیم، اما متاسفانه بعدا مشخص شد که امور آب بدون استعلام قانونی دو لیتر از پنج لیتر در ثانیه ای که موافقت آن را گرفته بودیم، به شخص دیگری واگذار کرده است.

وی اضافه کرد: همین مسئله باعث ایجاد مشکل در کار شد و نتوانستیم آن را به سرانجام برسانیم.

ترابی تاکید کرد: همچنین باوجود اینکه هرسال حق مالکیت امور اراضی را پرداخت می‌کردیم، اما سه سال پیش که برای تمدید قرارداد رفتیم، از تمدید آن خودداری کردند. با این دلیل که تا مشکل تامین آب رفع نشود این طرح قابل اجرا و دارای توجیه نیست.

این سرمایه گذاری بخش گردشگری اضافه کرد: البته تا زمانی هم که این پروژه تعیین تکلیف نشود، امور اراضی نمی‌تواند این منطقه را به کسی دیگر واگذار کند و برای همین اکنون بلاتکیف مانده است.

وی عنوان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی ذیربط همکاری‌های لازم را داشته باشند، می‌توان پروژه گردشگری ویس قرنی را اجرایی کرد و ازظرفیت‌های گردشگری بالای آن بهره ببریم، اما متاسفانه عدم هماهنگی و همکاری مانع از تحقق این هدف شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار