مسئول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان کرمانشاه اظهار کرد: با ذخیره سازی و استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف امکان درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری فراهم می‌شود.
کد خبر: ۹۱۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 15 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،دکتر مریم صاحب یاری، با اشاره به کاربرد خون بند ناف در درمان بسیاری بیماری ها گفت: خون موجود در بند ناف و جفت منبع غنی سلولهای بنیادی و خون ساز بوده و در دمان بیش از 80 نوع بیماری از جمله اختلالات لنفوسیتی و سیستم ایمنی، انواع سرطان های خون، کم خونی های مادرزادی، اختلالات خونی بدخیم، تالاسمی و ... کاربرد دارد.

وی افزود: همچنین درمان برخی بیماری‌ها از جمله فلج مغزی یا CP ، اُتیسم، دیابت و چندین بیماری دیگر به وسیله خون بند ناف هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.

صاحب یاری خاطرنشان کرد: این خون ارزشمند بطور معمول مانند یک زباله بیولوژیک روانه سطل زباله می شود، اما امروزه این امکان فراهم شده تا این ذخیره بیولوژیکی منحصر به فرد در بانک های خون بندناف ذخیره سازی شوند.

وی افزود: اگروالدین بدانند که خون بندناف فرزندشان می تواند به یک بیمارمبتلا به سرطان خون و یا یک بیمار با بیماریهای خونی دیگر امیدزندگی دوباره بدهد و اگر فردا روزی یکی از اعضای خانواده دچار بیماری‌های اینچنینی شود همین خون بند ناف می تواند زندگی او را نجات دهد، قطعا اهمیت بیشتری برای حفظ این خون ارزشمند قائل می شدند.

وی در خصوص چگونگی ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بند ناف، گفت: والدین ابتدا باید شرایط ذخیره‌سازی سلولهای بنیادی خون بند ناف را در سایت بانک خون بند ناف به آدرس www.rsct.ir بررسی کرده و اگر دارای شرایط اولیه بودند نسبت به ثبت نام اینترنتی و یا ثبت نام حضوری در تهران و یا سایر دفاتر نمایندگی در استان ها از جمله کرمانشاه که در سایت آدرس آن درج شده اقدام کنند.

وی افزود: پس از ثبت نام کارشناس خونگیری ما در هنگام زایمان در محل بیمارستان حاضر شده و پس از انجام زایمان یا سزارین از بند ناف خونگیری را انجام می‌دهد، در ادامه رابط حمل نمونه، کیسه خون را در اولین فرصت به بانک خون بند ناف در تهران منتقل می‌کند.

صاحب یاری تصریح کرد: متخصصین در آزمایشگاهِ پردازش و سایر آزمایشگاه‌های کنترل کیفی، پس از بررسی های لازم در صورتی که نمونه دارای کفایت لازم برای ذخیره‌سازی باشد، آن نمونه را در تانک های مخصوص نگهداری نمونه در دمای منفی 197 درجه سانتیگراد ذخیره می نمایند و هر زمان که نیاز باشد می توان از این ذخیره خونی ارزشمند استفاده کرد.

این مسئول در خصوص مدت انجام نمونه گیری گفت: نمونه گیری توسط پرسنل رویان در اتاق زایمان یا اتاق عمل و بلافاصله پس از تولد نوزاد و حداکثر در مدت پنج دقیقه انجام می شود و تلاش ما این است که فرآیند نمونه گیری از بندناف در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.

وی در خصوص هزینه ذخیره سازی در بانک خون بند ناف گفت: هزینه اولیه سه میلیون و 741 هزار تومان است که این مبلغ به درخواست مراجعه کننده قابل تقسیط هم می باشد و پس از آن شارژ سالیانه نگهداری این ذخیره خونی، 160 هزار تومان است.

وی یادآور شد: شروع فرآیند عقد قرارداد، ازیک ماه قبل از انجام زایمان طبیعی یا سزارین (ابتدای هفته سی وششم بارداری) می باشد و درصورتیکه به هرعلت والدین قادربه انعقاد قرارداد نشدند نمایندگی بانک خون بند ناف این آمادگی را دارد که بصورت اورژانسی نمونه خون نوزاد را ذخیره کند و کارهای عقد قرارداد بعدا انجام شود.

وی افزود: بانک سلول های بنیادی خون بندناف رویان نمایندگی استان کرمانشاه به آدرس بلوارشهیدبهشتی، حدفاصل بلوارویلا و سه راه 22 بهمن، جنب تالاربورس اوراق بهادار، برج همیاری شهرداری‌ها، طبقه چهارم از ساعت 9 صبح تا 13 ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه فعال است.

وی افزود: افراد می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ثابت ۳۸۱۰۰۰۴۲ و یا شماره همراه 09183335221 و09182002765 تماس بگیرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار