«فیروزه» یکی از مهمترین پروژه‌های شهری کرمانشاه است. مجتمع عظیمی که ساخت آن سال ۱۳۹۲ شروع شد و قرار بود به محل کسب و کار ۴۰۰ واحد صنفی تبدیل شود.
کد خبر: ۹۱۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ 16 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،همه چیز در حال پیشروی بود و مجتمعی عظیمی در دل شهر کرمانشاه جان می‌گرفت که ناسازگاری شریک بخش خصوصی پروژه با شهرداری همه چیز را به هم زد و اختلاف و ناسازگاری این دو در نهایت از پروژه‌ای که می‌توانست به یک واحد تجاری عظیم تبدیل شود، یک پروژه نیمه کاره در دل شهر ساخته که به نماد رکود تبدیل شده، رکودی که حالا بیش از پنج سال است ادامه دارد.

با گذشت پنج سال از توقف ساخت این پروژه در نهایت شهرداری و شریک تجاری‌اش تصمیم به واگذاری این پروژه گرفتند و "فیروزه" از طریق سامانه "ستاد ایران" به مزایده گذاشته شد، اما هیچ کس در این مزایده خواهان فیروزه نشد و به نظر می رسد رکود این پروژه عظیم حالا حالاها ادامه دارد.

اما قسمت تلخ ماجرا زمانی است که پای پرداخت اقساط این پروژه به میان می‌آید، شهرداری به خاطر این پروژه وام عظیمی دریافت کرده و حالا باید ماهانه اقساط این وام هنگفت را همراه با سود آن برای پروژه ای که خوابیده پرداخت کند، اقساطی که عملا از جیب مردم این شهر پرداخت می شود.

قرار است دوباره کار کارشناسی و قیمت گذاری روی پروژه انجام شود و یک بار دیگر به مزایده برود، اینها را رسول حیدری مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا می گوید و ادامه می دهد: پروژه فیروزه سال 1392 کلنگ زنی شد و ساخت آن تا سال 1394 ادامه داشت، اما در این سال با بروز برخی مشکلات میان شهرداری و شریک بخش خصوصی پروژه عملیات ساخت آن متوقف ماند.

او با اشاره به بلاتکلیفی پنج ساله این پروژه می گوید: در نهایت شهرداری و شریک بخش خصوصی تصمیم به واگذاری کل این پروژه گرفته و در همین راستا پروژه از طریق سامانه "ستاد ایران" به مزایده گذاشته شد.

حیدری می گوید: کل این پروژه 175 میلیارد تومان ارزش گذاری شد که 85 درصد سهم آن متعلق به شهرداری و 15 درصد آن متعلق به شریک بخش خصوصی است، اما متاسفانه در این مزایده کسی خواهان فیروزه نشد.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری کرمانشاه با اشاره به مساحت هفت هزار مترمربعی این پروژه، می گوید: زیربنای پروژه 56 هزار مترمربع است و قرار است 420 واحد تجاری به همراه 552 واحد پارکینگ در آن احداث شود.

او همچنین موقعیت خوب "فیروزه" را یادآور می شود و می گوید: این پروژه در دل بازار شهر بوده و از موقعیت خوبی برای راه اندازی واحدهای تجاری برخوردار است و هم اکنون از 21 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

او می گوید: متاسفانه علی رغم شرایط خوب پروژه، در مزایده کسی خواهان آن نشد و با توجه به اتمام مدت کارشناسی پروژه بار دیگر قرار است این پروژه کارشناسی و قیمت گذاری شده و مجددا برای مزایده آن از طریق سامانه "ستاد ایران" اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به اخذ تسهیلات 20 میلیارد تومانی برای این پروژه، گفت: با توجه به اینکه این تسهیلات باید بازپرداخت شود، هر چه سریعتر این پروژه تعیین تکلیف شود قطعا منابع کمتری هدر رفته و به سود شهر خواهد بود.

"فیروزه" شاید پروژه ای باشد که به ظاهر با توجه به عدم سازگاری دو شریک، کار ساخت آن متوقف مانده و حالا چشم انتظارِ ورود سرمایه گذاران جدید است، اما این میان سوال های بی جوابی در ذهن باقی می ماند، اینکه چه کسی باید جوابگوی این خسارت سنگین برای شهر باشد؟ هزینه کم کاری و قصور چه کسی را باید مردم کرمانشاه پرداخت کنند؟ آن تسهیلات هنگفت اگر خرج پروژه شده چرا پیشرفت نکرده و اگر نشده کجا هزینه شده است؟ و خیلی سوال های دیگر که دستگاه های نظارتی باید جواب آن را پیدا کرده و مقصر اصلی این ماجرا و این خسارت عظیم به شهر را به مردم معرفی کنند.

 



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار