پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: ورزش کردن در سنین بعد از 50 سالگی می تواند شروعی برای پیشگیری از دچار شدن سالمندان به بسیاری از بیماری ها باشد.
کد خبر: ۹۱۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 17 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر تورج خدیری، بااشاره به ضرورت انجام ورزش منظم برای سالمندان، اظهارکرد: از سنین 50 سالگی به بعد معمولا توده و حجم عضلانی بدن افراد حدود 40 تا 50 درصد کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه میزان این کاهش بستگی به تحرک و فعالیت ورزشی افراد قبل از 50 سالگی دارد، افزود: اگر فردی تا پیش از ورود به دوره پنجاه سالگی بصورت منظم ورزش داشته، پس از ورود به این دوره حداکثر 40 درصد از حجم عضلانی خود را از دست می دهد، اما درصورتی که تحرک و فعالیت های ورزشی منظمی نداشته این میزان تا 50 درصد هم خواهد بود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه تصریح کرد: ورزش کردن در سنین بعد از 50 سالگی می تواند شروعی برای جلوگیری از دچار شدن به برخی از بیماریها باشد که از جمله آنها دیابت نوع دو، بیماریهای قلبی عروقی و قلبی تنفسی، عدم تعادل و چاقی را می توان نام برد.

وی نداشتن تعادل را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که معمولا در میان افراد سالمند وجود دارد و در این رابطه اضافه کرد: برخی از افراد مسن بنا به دلایلی مانند مشکلاتی که در مفاصل دارند دچار این حالت شوند و برخی مواقع هم سرگیجه سراغ آنها می آید، لذا اگر یک فرد مسن بصورت منظم ورزش کند می تواند بالانس عضلات خود را بالا ببرد و کمتر دچار عدم تعال شود.

خدیری در ادامه به دیگر فواید ورزش کردن برای افراد مسن پرداخت و گفت: ورزش کردن کاهش استرس سالمندان را به دنبال دارد و همین مسئله می تواند به کاهش بیماریهای قلبی و عروقی در آنها هم کمک کند.

وی با بیان اینکه طبق آمارها میزان مرگ و میر در افرادی که بعد از 50 سالگی بصورت منظم ورزش می کنند بسیار کمتر است، عنوان کرد: ورزش کردن کلسترول خون بدن سالمندان را پایین می آورد و تاحدود در کاهش  روند پوکی استخوان آنها هم موثر است.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اضافه کرد: گاها می بینیم که برخی سالمندان دچار سوء جذب انواع ویتامین ها می شوند و این مسئله ایمنی بدن آنها را کاهش می دهد که برای مقابله با این امر توصیه می کنیم بصورت منظم ورزش کنند تا عملکرد سیستم ایمنی بدن آنها بالا برود.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین به سالمندان توصیه می کنیم بیشتر به سمت ورزش های همگانی بروند، چرا که راهی مناسب برای اجتماعی شدن و پرهیز از مشکلات انزوایی مانند افسردگی است که معمولا افراد در سن بالا به آن دچار می شوند.

خدیری در ادامه درخصوص بهترین فعالیت ها و ورزش ها برای سالمندان هم گفت: معمولا ورزش هایی که برای سالمندان توصیه می شود به سه گروه فعالیت های خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود که فعالیت های خفیف همان کارهای روزمره ای است که در منزل انجام می دهند، مانند آب دادن به گل ها.

وی افزود: بهترین  ورزش هایی که به سالمندان توصیه می کنیم انجام دهند، فعالیت های گروه متوسط هستند که می توانند آن را در کنار فعالیت های گروه خفیف انجام دهند.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، گلف و واکینگ فوتبال را از جمله ورزش های گروه متوسط برشمرد و گفت: به سالمندان توصیه می کنیم در طول هفته حدود 150 دقیقه دوچرخه سواری داشته باشند که به سلامت قلب و عروق آنها کمک می‌کند.

وی یادآورشد: اگر فرد مسنی از نظر تعادل مشکل دارد و نگران عدم حفظ تعادل و افتادن است، می تواند از سه چرخه های مخصوص سالمندان استفاده کند و بهتر است از دوچرخه های معمولی استفاده نکند، چراکه در صورت آسیب دیدگی از ناحیه استخوان برای ترمیم آن با مشکل مواجه می‌شود.  

 خدیری گفت: همچنین سالمندانی که از نظر بینایی و مخچه ای آسیب دیده اند و یا اینکه مفاصلی آسیب دیده و یا ضعیف دارند بهتر است دوچرخه سواری نکنند.

وی همچنین از واکینگ فوتبال به عنوان یکی دیگر از ورزش های مناسب برای افراد سالمند یاد کرد و گفت: واکینگ فوتبال نوعی فوتبال است که در آن فرد حالت دویدن ندارد، بلکه با حالتی شبیه راه رفتن فوتبال می کند، لذا افراد مسن می توانند این ورزش را باهم انجام دهند.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در ادامه افزود: گلف نیز از دیگر رشته هایی است که شاید از نظر ظاهری تحرک بالایی نداشته باشد، اما باتوجه به پیاده روی زیاد و اینکه فرد مجبور است تجهیزات گلف را مدام با خود حمل کند و نیز تمرکزی که در آن وجود دارد، باعث شده ورزش مناسبی برای سالمندان باشد.

وی در ادامه به مزیت های پیاده روی برای سالمندان هم اشاره کرد و گفت: پیاده روی مناسب می تواند خطرات سکته های قلبی و مغزی و فشار خون در سالمندان را کاهش دهد.

خدیری افزود: در کشورهای حوزه اسکاندیناوی نوعی پیاده روی وجود دارد که به آن نوردیک واکینگ می گویند، در این نوع از پیاده روی مردم این مناطق به تپه ها و فضاهای باز اطراف شهرها می روند و با عصامانندهایی که در دست دارند، به پیاده روی می‌پردازند.   

وی تاکید کرد: این ورزش چند مزیت مهم دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از هوای تازه و تمیز اطراف شهر اشاره کرد. همچنین پیاده روی در پستی ها و بلندی های این مناطق بدن فرد را به چالش می کشد و باعث کالری سوزی بیشتری خواهد شد. بعلاوه اگر این پیاده روی گروهی باشد کاهش انزوای سالمندان را به دنبال دارد و اینکه استفاده از ابزارهایی همانند عصا باعث می شود تا احتمال آسیب دیدگی رباط مچ پا و زانو بسیار کم شود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی در ادامه درخصوص بهترین مدت زمان برای ورزش کردن افراد سالمند هم گفت: توصیه های جهانی می گوید افراد مسن بالای 50 و بویژه 65 سال به بالا، بهتر است در طول هفته حدود 150 دقیقه فعالیت های هوازی متوسط تا کمی شدید داشته باشند. اگر هم فعالیت ها در گروه ورزش های شدید باشد این مدت باید به 75 دقیقه کاهش پیدا کند. همچنین در هر تایم از فعالیت ورزشی هم نباید کمتر از 10 دقیقه ورزش هوازی داشت.

وی تصریح کرد: سالمندانی هم که می خواهند به سلامت خودشان کمک کنند و این ظرفیت و توانایی را در خود می بینند که می توانند بیشتر ورزش کنند، فعالیت های متوسط هوازی را به جای 150 دقیقه به 300 دقیقه و فعالیت های شدید را از 75 دقیقه به 150 دقیقه افزایش دهند.

خدیری با بیان اینکه سه تا چهار مرتبه در هفته ورزش کردن برای سالمندان مفید است، اعلام کرد: گاها برخی سالمندان فعالیت هایی را انجام می دهند که تقویت عضلانی چندانی را برایشان به همراه ندارد، مانند پیاده روی کردن که به این افراد توصیه می شود در کنار انجام جلسات پیاده روی، در طول هفته چند جلسه هم تمرینات کشش های عضلانی را اجرا کنند.

وی گفت: شرایط آب و هوایی، آمادگی جسمانی فرد، خواب کافی و تغذیه مناسب و نوشیدن به اندازه مایعات فاکتورهایی هستند که فرد سالمند با توجه به آنها می تواند برنامه ورزش خود را در طول روز بچیند.

پزشک هیات پزشکی ورزشی با تاکید براینکه افراد سالمند بهتر است در انجام تمرینات فشار زیادی را به بدن خود وارد نکنند، عنوان کرد: اگر فردی پس از ورود به دوره سالمندی قصد دارد که تمریناتش را شروع کند، توصیه می شود ابتدا از تمرینات سبک و با مدت زمان کم شروع و به مرور آن را افزایش دهد.

وی در پایان این گفت و گو به شرایط ورزش کردن سالمندان در این روزهای کرونایی هم اشاره کرد و گفت: از آنجایی که افراد مسن سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و ممکن است بیماری های زمینه ای هم داشته باشند و حتی داروهایی هم مصرف کنند، برای همین به آنها توصیه می کنیم تاجایی که امکان دارد فعالیت های ورزشی را در خانه انجام دهند و اگر قصد دارند در بیرون از خانه ورزش کنند، زدن ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی دو متر و عدم حضور در اماکن شلوغ را رعایت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار