مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استان کرمانشاه با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع خارجی به صورت قانونی در استان سکونت دارند، گفت: حدود ۵۰۰ نفر از فرزندان دارای مادر ایرانی امکان بهره‌مندی از تابعیت ایرانی را دارند.
کد خبر: ۹۱۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 19 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،«فرهاد همتی» گفت: در راستای «قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» که با همت مجلس دهم و دولت تصویب شده است، تاکنون ۳۳۰ نفر از فرزندان دارای مادر ایرانی در استان کرمانشاه در دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کرده اند.

او افزود: از این تعداد ۱۵۰ نفر فراخوان و تکمیل پرونده شده اند و استعلام آنها از طریق پنج دستگاه کشور در حال انجام است که حداکثر ۴۵ روز پس از تایید استعلام ها، شناسنامه آنها صادر می شود.

همتی با بیان اینکه هیچ محدودیتی جزء شرایط کرونایی در مسیر انجام این کار وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال روند صدور شناسنامه برای فرزندان دارای مادر ایرانی آغاز شود.

او گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده همه فرزندان دارایی مادر ایرانی فاقد هویت، تعیین تکلیف شوند.

به گفته همتی، تا پیش از این، کمیسیون مربوط به اعطای تابعیت در تهران مستقر و روند کار آن بسیار زمان‌بر بود اما اکنون کمیسیون به صورت استانی فعالیت می کند و سرعت کار بسیار بالا رفته است.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری کرمانشاه گفت: فرزندان دارای مادر ایرانی پس از دریافت شناسنامه از تمامی حقوق شهروندان ایرانی برخوردار از جمله ازدواج با شهروندان ایرانی، استخدام، آموزش و... برخوردار می‌شوند جز چند مورد محدود مربوط به تصدی مقامات سیاسی و حکومتی.

آنچنان که همتی بیان کرد، از سال ۱۳۶۷ تا امسال، ۴۴۶ زن ایرانی ساکن کرمانشاه با مردان خارجی ازدواج کرده اند که همسران ۴۱۴ نفر از آنان عراقی و همسر ۳۲ نفر از اتباع ۱۲ کشور دیگر هستند.

«قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» در تاریخ ۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ در مجلس به تصویب رسید.

هیات وزیران اردیبهشت ۹۹ آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد و در خرداد ماه برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امور خارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری سیزدهم خرداد امسال ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار