یک متخصص تغذیه به تشریح عواقب و بیماری‌هایی که به دنبال رژیم لاغری غیراصولی ایجاد می‌شود، پرداخت.
کد خبر: ۹۲۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱ 08 December 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاارن:شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه بیان کرد: با توجه به شیوع بیش از حد اضافه وزن در سطح جامعه، تقاضا برای کاهش وزن در بین افراد گسترش یافته است و بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود از رژیم‌های غیر استاندارد اینترنتی استفاده می‌کنند که در آینده با عوارض جبران ناپذیر روبه رو خواهند شد.

او افزود: معمولا این رژیم‌های غذایی که افراد غیر متخصص آن را ارائه می کنند، به صورت بسیار سخت و غیر متعادل تنظیم می‌ شود. در واقع سعی می‌کنند غذا‌های روزانه را به یک غذای مشخص محدود و بسیاری از غذا‌های دیگر را حذف کنند؛ بنابراین بعد از مدتی فرد دچار کمبود مواد مغذی خواهد شد.

اولیایی بیان کرد: توصیه ما همیشه این است برای یک رژیم اصولی باید تعادل، تناسب و تنوع در نظر گرفته شود. در واقع باید از همه گروه‌های غذایی مانند غلات، پروتئین، چربی، میوه و سبزیجات استفاده شود که در ادامه برای کاهش وزن مقادیر مشخصی از این مواد غذایی برای افراد در نظر می‌گیریم.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه بیان کرد: طبق برنامه اصولی باید افراد در هفته حدود نیم کیلو یا حداکثر یک کیلو وزن خود را کاهش دهند. در صورتی که کاهش وزن بیش از ۴ یا ۵ کیلوگرم در ماه باشد، می‌تواند برای افراد عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

اولیایی گفت: از جمله عوارض رژیم‌های غیر اصولی می‌توان به سوء تغذیه، کمبود مواد مغذی، آهن، پروتئین، ریزش مو، افتادگی پوست، اختلال در قاعدگی خانم‌ها اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین اشکالات وارد شده به رژیم‌های غذایی غیر اصولی و سخت، زده شدن فرد از رژیم غذایی و کنار گذاشتن آن است.

عصبانیت؛ عواقبی که رژیم های سخت به دنبال دارند
او افزود: رژیم غذایی باید به نحوی باشد که فرد بتواند با آن کنار بیاید و با سختی زیاد رو به رو نشود. یکی دیگر از عوارض غیر اصولی رژیم غذایی عصبانی شدن است. در واقع وقتی انرژی و گلوکز از مقدار مشخص خود پایین‌تر شوند و با توجه به سوخت مغز از گلوکز؛ فرد با مشکلات عصبی، کم تحملی و پرخاشگری رو به رو می‌شود.

اولیایی مطرح کرد: یکی دیگر از مشکلات، مربوط به ایجاد سنگ کیسه صفرا است. وقتی رژیم غذایی غیر اصولی منجر به کاهش وزن سریع شود، می‌تواند سنگ کیسه صفرا را ایجاد کند. از جمله عوارض دیگر می‌توان به تحلیل و سوخته شدن عضلات و کمبود آب شدید اشاره کرد. گاهی اوقات پوکی استخوان را هم در این افراد مشاهده می‌کنیم.

این مشاور تغذیه افزود: از دیگر عوارض رژیم غلط غذایی افت متاولیسم، قند خون، فشار خون و حتی گاهی اوقات ایجاد تشنج است. در واقع در این نوع رژیم غذایی بدن برای کاهش وزن سریع، مقاومت ایجاد می‌کند و در نتیجه متابولیسم کاهش پیدا می‌کند. کاهش قدرت حافظه و یادگیری می‌تواند از عوارض این رژیم‌های غذایی سریع باشد.

اولیایی در پایان تصریح کرد: توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند، در مرحله اول کاهش وزن استاندارد در نظر بگیرند و در مرحله دوم از ۴ کیلوگرم در ماه بیشتر نباشد. برنامه رژیم غذایی حتما توسط یک فرد متخصص یا مشاور تغذیه تنظیم شده باشد. همچنین به یاد داشته باشید رژیم غذایی کاهش وزن حتما باید در کنار یک ورزش هوازی منظم و مستمر صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار