دهقان همچنین افزود: استان فارس با ۷ هزار و ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت و ۲۵۰ هزار تن تولید در فصول مختلف سال حدود ۴ و نه دهم درصد از سطح زیر کشت و ۵ درصد از تولید سیب زمینی دارای رتبه پنجم در کشور است.
کد خبر: ۹۲۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ 09 December 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:احمد دهقان گفت: فارس با سطح زیر کشت ۲۱ هزار هکتار و تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در فصول‌ مختلف حدود ۱۱ درصد از سطح زیر کشت و ۱۷ درصد از تولید این محصول مقام نخست کشوری را دارد.

او بیان کرد: کاشت گوجه فرنگی تولید زمستانه استان فارس ماه‌های مرداد و شهریور در شهر‌های جنوبی از جمله لار، لامرد، مهر، گراش، خنج و فراشبند انجام می‌شود.

دهقان با اشاره به اینکه سطح کاشت تولید گوجه فرنگی استان فارس در امسال به یک هزار و ۹۵۰ هکتار رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود، از سطح مذکور بیش از ۸۵ هزار تن محصول گوجه فرنگی برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: از ارقام مهم گوجه فرنگی که در مناطق جنوبی استان کشت می‌شود می‌توان به ارقام سانسید، ۸۳۲۰، کیمیا، متین، باسیمو، برنتا، کومودرو و کوانتی اشاره کرد.

 

تولید 250 هزار تن سیب زمینی در فارس

دهقان همچنین افزود: استان فارس با ۷ هزار و ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت و ۲۵۰ هزار تن تولید در فصول مختلف سال حدود ۴ و نه دهم درصد از سطح زیر کشت و ۵ درصد از تولید سیب زمینی دارای رتبه پنجم در کشور است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: کاشت سیب زمینی طرح استمرار (تولید زمستانه) از اواخر شهریور ماه تا اوایل مهر ماه در شهرستان لار انجام می‌شود.

او اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت سیب زمینی طرح استمرار به ۴۰۰ هکتار رسیده است که پیش بینی می‌شود از سطح مذکور ۱۶ هزار تن از این محصول برداشت شود.

دهقان تاکید کرد: زمان برداشت تولید زمستانه استان فارس ماه‌های دی تا اسفند بوده که ارقام سیب زمینی کشت شده در شهرستان لار ارقام زود رس مانند رقم سانته است.

 

فارس رتبه سوم کشوری در تولید خیار سبز

او تصریح کرد: فارس با تولید ۱۷۵ هزار تن خیار سبز رتبه سوم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: فارس با کاشت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۱۷۵ هزار تن محصول خیار سبز در طی فصول مختلف سال حدود ۹ و سه دهم درصد سطح زیر کشت و ۹ و هشت دهم درصد تولید خیار در کشور را دارد.

دهقان بیان کرد: کاشت خیار سبز تولید پاییزه استان فارس در شهر‌های لار، مهر، لامرد و خنج انجام می‌شود.

او، با بیان اینکه در سال زراعی امسال سطح کشت خیار سبز پاییزه به ۱۹۰ هکتار رسیده است، تصریح کرد: کشت خیار سبز تولید پاییزه استان فارس در ماه‌های مرداد و شهریور انجام و پیش بینی می‌شود از مزارع مذکور ۵ هزار و ۵۰۰ تن خیار برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: از جمله ارقام خیار سبز کشت شده در شهرستان‌های جنوبی استان می‌توان به ارقام پی اس، رویال و امپراطور اشاره کرد.

دهقان افزود: در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مهمی از جمله آزمون خاک و توصیه کودی بر مبنای آن، ترویج مصرف کود‌های عالی، کمپوست و ریز مغذی ها، اصلاح و ترویج سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح بذر مصرفی کشاورزان و استفاده از بذر‌های استاندارد و هیبرید، بالا بردن درصد مکانیزاسیون، اصلاح روش‌های کاشت و برداشت، سنجش پایش نیترات، حذف سموم شیمیایی در مبارزه با آفات از طریق جایگزینی سموم گیاهی و مبارزه بیو لوژیک به جای آن سبب شده اند تا محصولات سبزی و صیفی استان از نظر کمیت و کیفیت رشد قابل توجهی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار