دبیر اتاق بازرگانی و صنایع کرمانشاه گفت: نباید جلوی صادرات محصولات کشاورزی را به بهانه از بین رفتن آن در مرز‌ها گرفته شود، بلکه باید با افزایش ظرفیت پایانه‌های مرزی و آموزش کشاورزان و صادرکنندگان رونق بگیرد.
کد خبر: ۹۲۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 13 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از  فارس، اطلاع‌رسانی و صدور به موقع مجوز‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی از گذرگاه‌های مرزی باعث می‌شود تا کامیون‌های حامل این محصولات با هماهنگی‌های بیشتری راهی مرز شود.

آبان‌ماه امسال خبر سرگردانی صد‌ها کامیون سیب‌زمینی صادراتی در ورودی مرز پرویزخان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که این کامیون‌ها چندین روز پیش از موعد آزاد شدن صادرات راهی این مرز شده بودند، البته در شهریورماه امسال هم گوجه‌فرنگی در این پایانه مرزی به علت عدم هماهنگی‌های کامیون‌های حامل بار دور ریخته شدند.

اما، دلایل این اتفاق ناخوشایند که حاصل دسترنج یک‌ساله کشاورزان را چند روزه به باد می‌دهد از چیست؟.

داریوش پناهی، دبیر اتاق بازرگانی و صنایع کرمانشاه با تشریح دلایلی در این رابطه، اظهار داشت: کشور ایران اسلامی باید منابع ارزشی خود را از محل صادرات غیرنفتی تامین کند.

وی ادامه داد: مصرف نفت در دنیا به علت جایگزین شدن منابع انرژی‌های مختلف کم شده، بنابراین ناچار هستیم ارز آن را از صادرات غیرنفتی تامین کنیم.

پناهی با اشاره به تاکید مسئولان کشوری بر افزایش صادرات غیرنفتی، گفت:، اما مشکلاتی در حوزه صادرات غیرنفتی به‌ویژه در بخش محصولات کشاورزی وجود دارد که باید با آموزش بیشتر به صادرکنندگان و کشاورزان و همچنین افزایش ترخیص کنندگان ظرفیت‌های مرزی جبران کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت پایانه‌های صادراتی را اگر افزایش دهیم، مدت زمان توقیف کالا کمتر خواهد شد که باید این زیرساخت‌های مرزی را با بودجه‌های ملی تکمیل کنیم چرا که بودجه استانی جوابگوی هزینه‌ها نیست.

دبیر اتاق بازرگانی و صنایع کرمانشاه با تاکید بر تجهیز ناوگان حمل و نقل متناسب با صادرات نوع کالا، گفت: اگر به بسته‌بندی محصولات توجه شود و صادرات هم با کامیون‌های یخچالدار صورت گیرد مطمئنا محصولات کشاورزی بهتر صادر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت کالا‌ها در تخلیه و بارگیری در مرز‌ها به میزان نیاز نیست، ادامه داد: در پنج روزی که موضوع صادرات گوجه فرنگی و سیب‌زمینی را داشتیم بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ کامیون به مرز پرویزخان ورود کردند این در حالی است که ظرفیت مرز برای این حجم از کامیون تعریف نشده است، بنابراین باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

پناهی با تاکید بر بسته‌بندی اصولی محصولات، گفت: کشاورزان باید در راستای بسته‌بندی محموله‌های کشاورزی آموزش‌های لازم را ببینند هر چند حالا این موضوع بهتر شده و غیرقابل مقایسه با سال‌های گذشته است.

وی تصریح کرد: در یک بازده زمانی که ورود کالا به کشور عراق مجاز اعلام می‌شود از سرتاسر ایران این محموله‌ها به مقصد مرز‌های تجاری بارگیری می‌شود و ممانعت از ورود آن‌ها به مرز‌ها دشوار است، لذا راهکار در افزایش ظرفیت‌ها مرزی باید تعریف شود.

پناهی با بیان اینکه تمام کشور‌های دنیا به دنبال افزایش صادرات هستند، گفت: مقدار کالای برگشت خورده در بخش کشاورزی طی هشت ماه سپری شده از سال جاری ۱.۱ بوده که رقم چندان قابل توجهی نیست که مانع از صادرات آن شویم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار