کد خبر: ۹۲۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 14 December 2020

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: نزدیک ۵۰ هزار پرستار رد سطح کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که سهم آذربایجان شرقی حدود ۳۰۰۰ نفر از همکاران گروه پرستاری است.

عبداله صفری، روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی پرستار با بیان اینکه پرستاران دوشادوش سایر تیم‌های درمان و حوزه سلامت دست به دست هم دادند و در طول یک سال گذشته در سنگر سلامت جنگیدند، با اشاره به شهادت ۹۲ پرستار در کشور، گفت: پنج نفر از این تعداد شامل شهیدان اکبر امیریان، کارشناس اتاق عمل، نوشین اکبری، پرستار، فرناز کیهان، پرستار، فرح نسا فتحی‌پور، پرستار و ابراهیم خلیلی، کارشناسی فوریت پزشکی از گروه پرستاری آذربایجان شرقی به جمع شهدای مدافع سلامت پیوستند؛ هم اکنون حدود ۷۰۰۰ پرستار در کشور به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برند.

وی افزود: در اوج شیوع بیماری در اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز حدود ۳۰ الی ۳۵ نفر در صف انتظار بودند و فشار زیادی به پرستاران وارد می‌شد که به دنبال تلاش تیم درمان، همراهی مردم و درایت مسئولان پس از تلفات فراوان به ثبات نسبی رسیدیم، اما امیدواریم مردم هوشیار باشند و پروتکل‌های بهداشتی مورد توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان را رعایت کند.

وی با توضیح اقدامات انجام شده به منظور گرامیداشت هفته پرستار اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته برای گرامیداشت این هفته از زحمات جامعه پرستاری تقدیر کرده و از تمامی بیمارستان‌ها عکس و فیلم تهیه می‌کنیم، مراسمی متمرکز برای تقدیر از تمامی بیمارستان‌ها از طریق ویدیو کنفرانس و ویژه برنامه‌ای به مناسبت این روز با برنامه‌های متنوع برگزار کرده و از رسانه‌ها و صفحات پربیننده پخش خواهیم کرد.

صفری با اشاره به جذب شدن حدود ۱۳۰۰ نفر نیروی جدید در آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: با وجود این همه سختی و بحران، کم نیاوردیم و دچار مشکل حادی نشدیم، تقریبا می‌توانیم بگوییم دانشجوی فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار در استانمان نداریم و حتی دانشجویانی که طرح‌هایشان را طی سال‌های ۹۵ الی ۹۹ سپری کرده‌اند نیز می‌توانند طرح‌هایشان را تمدید کرده و جذب شوند.

وی با بیان اینکه پرستاری شغلی حاکمیتی است، گفت: در جلسات مجلس در حوزه ریاست جمهوری خواستیم تا بحث نیروی شرکتی را جمع کنند، چرا که بحران کرونا نشان داد، انگیزه و وابستگی به شغل است که فرد را بر سر یک شغل نگه می‌دارد.

وی از پرداخت فوق‌العاده ویژه برای پرستاران از اول دی ماه تا سقف ۵۰ درصد خبر داد و خاطرنشان کرد: پرداخت فوق‌العاده ویژه برای پرستاران بعد از بحث جذب نیرو ارزشمندترین کار وزارت بهداشت و درمان برای این قشر بود، پاداش کرونا نیز در دو مرحله توزیع می‌شود که بخش اول آن در اوایل بیماری توزیع شد و بخش دوم آن به مناسبت هفته‌ی پرستار توزیع می‌شود.

به گزارش ایسنا، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاکید کرد: انتظار داریم همکارانی که در دل کرونا کار می‌کنند، هر ماه افزایش حقوق ملموسی داشته باشند؛ کارانه‌ی پرستاران را نباید به بیمارستان‌ها محول کنند، بلکه باید وزارت بهداشت باید با در نظر گرفتن عدم امکان دورکاری و سختی کار پرستاران و اضافه‌کاری، فکری به حال کارانه بکند.

وی، تعداد پرستاران بیمارستان دولتی تبریز را حدود ۴۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: پس از تبریز بیشترین پرستاران در قطب‌های استان، شامل شهرستان‌های بناب، میانه، اهر، سراب و مرند وجود دارد.

وی از فعالیت ۲۲ مرکز مجاز پرستاری در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ۱۵ مرکز در تبریز و بقیه در شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند؛ تا به حال با سه مرکز غیرمجاز پرستاری برخورد شده است.

 صفری با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها به مردم در خصوص مراکز مجاز و غیرمجاز پرستاری خاطرنشان کرد: در استان ما به اندازه کافی مرکز مجاز پرستاری وجود دارد، مردم به تبلیغات‌ حرفه‌ای به ویژه در فضای مجازی اعتماد نکنند.

 وی با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار مرکز مجازی پرستاری در سطح کشور از ارائه خدمات به ۲۳۰۰ نفر در ایام کرونا توسط مراکز مجاز پرستاری و از تشدید سوء استفاده‌ها در این زمینه و ارائه خدمات پرستاری غیر استاندارد توسط مراکز غیر مجاز پرستاری، خبر داد.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار