کد خبر: ۹۲۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 14 December 2020

بازارچه و پایانه مرزی پیشین شهرستان راسک در جنوب سیستان وبلوچستان به دلیل هم‌ مرزی با پاکستان و برخوردار بودن از موقعیت خاص، ظرفیتی مهم برای رونق تجارت، ایجاد اشتغال مرزنشینان و جابجایی قانونی و آسان کالا و مسافر است.

به گزارش ایرنا، مرز پیشین به علت قدمت و نزدیکی آن به آبادی ها و شهرهای پاکستان از جمله روستای ردیگ در کنار نقطه صفر مرزی، بخش مند پاکستان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز، بخش تمپ در فاصله ۶۰ کیلومتری، مرکز شهرستان تربت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و شهر و بندر مهم و اقتصادی کراچی پاکستان در فاصله ۶۰۰ کیلومتری که با ساخت جاده جدید این فاصله به ۴۰۰ کیلومتر کاهش می یابد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به قرابت های سببی و نسبی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی مردم بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان، مرز پیشین از قدیم محل تردد مسافر و کالا بوده به طوری که در سال ۱۳۵۴ گمرک مسافری در پیشین مستقر بوده و پاسپورت ممهور به مهر گمرک پیشین موجود و گواه بر این ادعا است و هنوز هم مردم از اقصی نقاط استان سیستان وبلوچستان برای دیدار با اقوام و آشنایان و یا شرکت در مراسم مختلف از این مرز به صورت گذر مرزی یا راهداری تردد می کنند.

شهرستان راسک نزدیکترین مرزها را به بندر بزرگ و استراتژیک کراچی پاکستان دارد که در صورت حمایت و پیگیری دولتمردان به تامین زیرساخت های استاندارد یک مرز رسمی نظیر سایر مرزهای مهم کشور، پایانه مرزی پیشین می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رونق صادرات کالا به این بندر و سایر بنادر کشور همسایه و دوست پاکستان داشته باشد.

گمرک پیشین از سال ۱۳۷۶ با چهار غرفه راه اندازی شده است و اکنون با پیشرفت های خوب بیش از ۵۰ غرفه فعال دارد.

گمرک پیشین به سبب فاصله ۶۰۰ کیلومتری با بندر کراچی به عنوان مهمترین بندر پاکستان نقش بسزایی در توسعه سیستان و بلوچستان و صادرات و واردات دارد.

در واقع مرزهای زمینی و دریایی همواره عاملی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند که در این میان مرز پیشین از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار است.

پایانه مرزی پیشین نقش بسزایی در عمران و آبادی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت بطوریکه تبادل مرزی در ارتباط بین ایران و پاکستان و بالابردن ظرفیت اقتصادی مردم مرزنشین و سایر مناطق بسیار تاثیرگذار است.

مرز پیشین به دلیل نزدیکی به بنادر مهم کشور پاکستان از جمله گوادر، جیونی و کراچی از دیرباز مورد توجه بازرگانان بوده و داد و ستد کالا بین سکونتگاه‌های اطراف مرز ۲ کشور انجام شده و در حال انجام است.

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی شهرستان راسک می تواند منجر به توسعه شود که مرز پیشین یکی از مکان‌های مناسب برای واردات دام زنده و صادرات انواع مصالح ساختمانی، موادغذایی و سایر اقلام تولیدی ایران به پاکستان است.

صادرات ۱۶۳ میلون دلار کالا از مرزپیشین راسک به پاکستان

مدیر بازارچه مرزی پیشین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علیرغم محدودیت ها و تعطیلی این بازارچه مرزی از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع از طریق بازارچه و گمرک پیشین حدود ۹۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار به کشور پاکستان صادر شده است.

عطاالله براه با اشاره به اینکه هم اینک بیش از یکهزار نفر اعم از کارگر، راننده وانت بار و بازرگان، غرفه دار و نماینده آنان در مرز پیشین به طور مستقیم فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: چندین برابر این آمار نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال دارند.

وی افزود: صادرات از این بازارچه کلا غیرنفتی است ولی از گمرک هم کالای غیرنفتی و هم مشتقات نفتی مثل روغن، گریس، پارافین و قیر صادر می شود.

وی ادامه داد: از مرز پیشین کالاهایی از قبیل انواع کنسروجات، انواع بیسکویت، کیک و شیرینی، پفک، چیپس، انواع شکلات، لبنیات، و تره بار (پیاز و سیب درختی و سیب زمینی انواع میوه های مجاز و سبزیجات)، انواع مصالح ساختمانی (سیمان و گچ و سرامیک و کاشی و میلگرد)مشتقات نفتی(قیر و پارافین و روغن موتور و ایزوگام و گریس)، گاز مایع صادراتی به صورت تانکر و محصولات پتروشیمی و انواع پلاستیک و کفش و دمپایی صادر می شود.

مدیر بازارچه مرزی پیشین گفت: حدود سه هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از طریق غرفه داران بازارچه به نام خودشان صادر شده است.

وی به امکانات موجود این مرز اشاره و خاطرنشان کرد: گمرک پیشین با تمام امکانات گمرکی و سیستم پنجره واحد و سامانه جامع امور گمرکی به صورت آنلاین و متصل به فیبرنوری در حال انجام فعالیت است.

براه تصریح کرد: این مرز دارای محوطه استاندارد بتون مسلح، باسکول، انبار، ساختمان های اداری، گارد ورود و خروج و دارای چارت اداری است و بازارچه نیز با داشتن سه انبار سوله جمعا به ظرفیت ۶ هزار تن کالا، باسکول، ساختمان غرفه و اداری و محوطه خاکی دیوار کشی شده به مساحت ۹ هکتار و مرزبانی در محل ورود کالا طرف نقطه صفر مرزی با امکانات سایبان یکهزار متر مربع و کانکس استراحت نیروها در حال انجام فعالیت است.

وی افزود: در کنار این تاسیسات در قسمت گذر مسافری ساختمان اداری نیروهای مرزبانی و در ۲ طرف مرز سالن انتظار مسافران و همچنین نیروهای شبکه بهداشت و سلامت برای کنترل مسافران و تست بیماری ها همه روزه در حال فعالیت است.

مدیر بازارچه مرزی پیشین راسک گفت: امسال واردات در این مرز نداشتیم ولی در سنوات گذشته از بازارچه و گمرک واردات دام زنده سبک و سنگین و انواع حبوبات و برنج و انبه و موز انجام شده و بنا به اظهار نیروهای گمرک پیشین درآمد حاصل از واردات حبوبات از مرز پیشین در سال ۹۴ و ۹۵ با درآمد گمرک چابهار برابری کرده است که این بیانگر استعداد این مرز برای انجام فعالیت حتی در نبود امکانات استاندارد است.

توجه به زیرساخت‌های مرز پیشین موجب توسعه و اشتغال منطقه می‌شود

فرماندار راسک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های مرز پیشین می تواند به جابجایی قانونی و آسان کالا و مسافر منجر و موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم شود.

سلیم کدخدا با اشاره به برگزاری نشست‌ها و بررسی و هم‌اندیشی برای مسائل مرتبط با تردد و تبادلات مرزی در گذر مرز پیشین، خاطرنشان کرد: مسوولان مرزبانی ونیروی انتظامی، امامان جمعه، مسوولان و معتمدین محلی با فرمانداری همگام و همراه هستند و برای توسعه و آبادانی منطقه تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت پاکستان از اسفند سال گذشته محدودیت‌هایی در مجرای مرز در زمینه تردد و تعاملات مرزی در پایانه پیشین اعمال کده که اثرات و تبعات منفی این شرایط سخت تحمیل شده، هم اینک بیش از پیش خود را نشان می دهد.

وی افزود: فریاد استمداد مردم متضرر منطقه سندی از پیامد این زخم است که پیگیری‌های متوالی و تصمیمات متعدد در مقاطع و سطوح مختلف برای انعکاس و رفع این چالش صورت گرفته اما با وجود علائم خفیف بهبود، انتظار و نتایج متناسب تاکنون عاید و حاصل نشده است.

فرماندار راسک بیان کرد: استفاده از ظرفیت مردمی به عنوان یک اهرم و منبع دیپلماسی محلی و عمومی موثر برای ایفای نقش ومسوولیت اجتماعی در جهت عبور از این وضعیت با کمک روحانیت، شوراها، معتمدین و تجار محلی می تواند در فعال سازی مرز پیشین تاثیرگذار باشد.

فرماندار راسک گفت: گلایه‌مندی مردم پیشین درخصوص فعالیت کند مرز را با دیده منت می‌پذیریم و همواره مشکلات آنان با استاندار، مسوولان استانی و کشوری، فرمانده‌هان سپاه پاسداران، نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس و سایر شخصیت‌های مرتبط در فرصت‌های گوناگون مطرح شده است.

وی اظهارداشت: توقع بر این است که برای اجرای تعهدات طرف مقابل به موازات دیگر تمهیدات و تصمیمات رسمی و سازمانی منابع معتبر مردمی نیز با استفاده از نفوذ، اعتبار و ارتباطات خود از پیگیری ممکن دریغ نکنند و از مسوولان دست‌اندرکار هم انتظار داریم با استفاده از ظرفیت و اختیارات قانونی مربوطه برای تسریع در حل و فصل اساسی این چالش مساعدت کنند.

کدخدا تصریح کرد: موضوع افزایش کارت‌های تردد وانت بارها«کولبری»متعاقب عادی شدن اوضاع و تسهیل صدور مجوز راهداری(ترددهای مرزی) از طریق مرزبانی ارزیابی و پیگیری می‌شود.

فرماندار راسک با بیان اینکه این شهرستان با داشتن مرز زمینی با کشور پاکستان و وجود بازارچه مرزی پیشین زمینه‌ مناسبی برای توسعه تجارت و ایجاد اشتغال دارد، افزود: درصورت آماده کردن زیرساخت‌ها و افزایش گذرهای مرزی می‌تواند نقش مهمی در حل مشکل بیکاری و افزایش صادرات داشته باشد.

کدخدا گفت: شهرستان راسک به سبب برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز و همجواری با کشور پرجمعیت پاکستان و وجود بازارچه مرزی پیشین در صورت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های لازم از جمله راه‌اندازی پایانه حمل و نقل مرزی بار و مسافر می‌تواند در عرصه اقتصادی ارمغان توسعه و آبادانی این منطقه محروم مرزی باشد.

وی توجه به تامین زیرساخت‌های جاده‌ای و جابجایی اصولی کالا و مسافر و افزایش گذرهای مرزی در چند نقطه از شهرستان را مهم عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار