مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار ارتقای کیفیت سوخت در اهواز و افزایش توزیع بنزین یورو۴ در این کلانشهر شد.
کد خبر: ۹۲۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 16 December 2020

محمدجواد اشرفی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:هم اکنون حدود ۶۰ درصد بنزین مراکز عرضه سوخت در اهواز با استاندارد یورو۴ است اما باید گفت همه این سوخت توزیع شده دارای استاندارد لازم نیست.

وی با اشاره به پیگیری انجام شده برای ارتقای کیفیت سوخت ، افزود: در مکاتبات متعددی که با پالایشگاه آبادان داشتیم درخواست ارتقای کیفیت سوخت و افزایش توزیع بنزین یورو۴ را مطرح کردیم.

اشرفی اضافه کرد: در راستای کنترل و پیگیری این موضوع نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به به وزیر نفت نامه درخواست کرده که مدیران پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور مکلف شوند آمار ۲۴ ساعته نفت مصرفی را به این سازمان ارایه دهند تا اطلاعات و تعداد نمونه برداری‌ها بیشتر شود.

وی ادامه داد:هم اکنون به دلیل تحریم‌ها، واردات بنزین نداریم و تولید فعلی پالایشگاهی نیز به اندازه کافی نیست اما تلاش و پیگیری می‌کنیم که سوخت با کیفیت بهتری به شهروندان عرضه شود.

اشرفی افزود: وقت آن رسیده که برای تولید بنزین با استاندارد یورو۵ اقدام شود زیرا دنیا به سمت تولید یورو ۶ رفته است.

وی با اشاره به اولویت بندی‌هایی که در توزیع بنزین یورو۴ می‌شود، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون امکان تامین بنزین با استاندارد یورو۴ برای همه کشور وجود ندارد، برخی نقاط که از نظر آلودگی و ترافیک شرایط نامناسب‌تری دارند در اولویت توزیع هستند به طور مثال همه مراکز توزیع سوخت تهران بنزین یورو۴ عرضه می‌کنند.

به گفته وی، آلودگی اهواز با تهران بسیار متفاوت است زیرا در اهواز بیشتر آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار و نه ترافیک است.

اشرفی همچنین تاثیر خودروهای غیراستاندارد را نیز یادآور شد و گفت: کیفیت سوخت تنها یک جنبه آلودگی هواست زیرا از سوی دیگر ما با مشکل خودروهای غیراستاندارد نیز روبه رو هستیم، به طوری که همین مشکل در برخی مواقع اجازه ارتقای سوخت را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: نمونه‌برداری کارشناسان محیط زیست از تعدادی از مراکز عرضه سوخت انجام می‌شود که خروجی و نسبت آنها با استانداردهای یورو۴ صورت می‌گیرد.

اشرفی افزود: در خوزستان بیشتر دستگاه‌های پایش کیفیت هوا تنها مجهز به تحلیل‌گر (آنالیزور) گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون هستند اما در اهواز دستگاه‌های مجهز به اندازه گیری غبار با اندازه ۲.۵ میکرون بوده و یکی از دستگاه‌ها نیز امکان سنجش آلاینده‌های گازی را دارد.

هشدار گوگرد

مسوول آزمایشگاه حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا درباره سنجش کیفیت سوخت در این استان، نسبت به بالا بودن میزان آلاینده گوگرد در بنزین و گازوییل توزیع شده در مراکز عرضه سوخت خوزستان هشدار داد.

صغری رستمی افزود: در نمونه‌برداری‌ها از مراکز عرضه سوخت، آلاینده‌های گوگرد و بنزن و آروماتیک‌ها (ترکیبات حلقوی مضر) اندازه گیری و تحلیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در اهواز چهار جایگاه عرضه بنزین و در هر کدام از شهرستان‌های اهواز، اندیمشک، امیدیه، ماهشهر و بهبهان یک جایگاه عرضه گازوییل نمونه‌برداری می‌شوند.

رستمی گفت: بر اساس آخرین تحلیل‌ها از مراکز عرضه بنزین در اهواز، آلاینده "بنزن" کمتر از استاندارد، آلاینده‌های ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد ولی میزان آلاینده گوگرد بیش از استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: میزان گوگرد در گازوییل نیز در نمونه‌برداری ها بیش از حد استاندارد بوده است.

رستمی تاثیر آلاینده گوگرد در سوخت را همچون دیگر آلاینده‌های هوا دانست که شامل سرفه و تنگی نفس است.

وی استاندارد گوگرد در بنزین یورو۴ را ۵۰ میلیگرم بر کیلوگرم، بنزن یک درصد و ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد بیان کرد و گفت: این تحلیل‌ها مربوط به پارسال است و نتایج نمونه‌برداری‌هایی که امسال تاکنون انجام و برای آزمایشگاه تهران ارسال شده هنوز ارایه نشده است.

به گفته وی، این تحلیل‌ها بر روی سوخت انجام شده و برای شناخت اثرات آن باید تحلیل بر روی آلاینده‌های هوا نیز انجام شود.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، اهواز از اول فروردین امسال تا ۲۴ آبان ، چهار روز هوای پاک، ۱۲۸ روز هوای سالم، ۹۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۳۷ روز هوای بسیار ناسالم و یک روز هوای بسیار ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده و روز خطرناک نداشته است.است. این در حالیست که تهران در همین مدت ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۵ روز هوای سالم، ۶۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشته و روز بسیار ناسالم و خطرناک نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان آبان امسال در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا از جمله عوامل آلودگی هوای اهواز را فعالیت‌های نفتی و کیفیت پایین بنزین، آتش سوزی در سایت پسماند شهرداری اهواز اعلام کرده بود.

به گفته وی، از هفت جایگاه آنالیز شده در ۶ مورد از آنها گوگرد موجود در بنزین ۲ تا سه برابر استاندارد گزارش شده است بنابراین با توجه به تردد زیاد خودروها و نبود محدوده‌های ترافیکی، لازم است شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در اهواز و آبادان اقدامات بیشتری برای عرضه بنزین استاندارد انجام دهد.

بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا قرار بود از سال ۸۴ تا سال ۸۶ استاندارد سوخت به یورو۴ ارتقا یابد اما این برنامه با تاخیر روبه رو شد. اهواز آخرین کلانشهری بود که در آبان ۹۴ از بنزین یورو۴ را آغاز کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار