سازمان نظام پرستاری:
رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: از حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول در بالین بیماران ۶۰ هزار نفر به کرونا و بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و ۶ هزار نفر در قرنطینه هستند یا به استعلاجی رفته اند و حدود ۱۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۹۲۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 17 December 2020

                                                   ۱۰۰ پرستار بر اثر کرونا جان باختند

به گزارش تابناک سمنان محمد میرزابیگی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در محل سازمان نظام پرستاری افزود: حدود ۲۵۰هزار نفر پرستار در کشور از دانشجو تا بازنشسته داریم، از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر در بیمارستانهای دولتی و خصوصی، ۳۰ هزار نفر در مراکز تامین اجتماعی و ۲۰ هزار نفر در مراکز خدمات مراقبت در منزل فعالیت می کنند.

وی افزود: ۱۹۵ دانشکده پرستاری با ۶۰ هزار دانشجو در کشور فعال است اما مهمترین مشکل جامعه پرستاری همچنان کمبود شدید نیروست. زیرا برای حدود ۱۷۰ تخت بیمارستانی در کشور فقط ۱۴۵ هزار پرستار شاغل داریم و نسبت پرستار به تخت در کشور حدود ۸دهم است در حالی که این نیست باید به حدود ۲.۵ تخت به ازای هر تخت برسد، بنابراین تعداد پرستاران شاغل در بیمارستانهای کشور باید ۲.۵ برابر شود تا به شرایط استاندارد برسیم.

میرزابیگی ادامه داد: امسال هفته سلامت از ۲۵ آذر تا دوم دی با شعار «نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار» تعریف شده است و در این هفته برنامه های مختلفی از جمله دیدار با رئیس جمهوری و تقدیر از پرستاران نمونه در بحران کرونا و تکریم از خانواده شهدای پرستاری در حرم مطهر رضوی انجام می شود.

وی گفت: پرستاران برای فعالیت مناسب در بالین با مشکلات زیادی مواجه هستند از یک طرف نیاز به انگیزه و تجهیزات کافی دارند و از طرفی کمبود نیرو به عنوان یک دغدغه اصلی آنان را آزار می دهد و سازمان نظام پرستاری مدتهاست این دغدغه ها را دنبال می کند و برای تسریع بخشیدن به حل این مشکلات از مسئولان کشور مطالبه می کند.

تعداد پرستاران موجود نصف نیاز کشور است

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در این مسیر مجوزهایی برای استخدام پرستاران گرفته شده است و یک مجوز استخدام هفت هزار نفری و یک مجوز استخدام ۳۰ هزار نفری گرفته شده و اجرای آن در راه است و امیدواریم هر چه زودتر محقق شود زیرا پرستاران در شرایط بسیار سختی مشغول کار هستند و در عرصه دفاع سلامت نیازمند حمایت هستند.

میرزابیگی ادامه داد: اولویت دیگر سازمان نظام پرستاری تغییر وضعیت نیروهای شرکتی است. امتیازهایی برای تغییر وضعیت و استخدام این نیروها به خصوص آنان که در بحران کرونا در میدان فعالیت بودند دیده شده است و البته از طریق مجلس نیز برای تبدیل وضعیت این نیروها پیگیری می کنیم.

وی گفت: شغل پرستاری باید یک شغل حاکمیتی تعریف شود و نباید در بخش دولتی با مقررات غیر دولتی نیرو جذب شود اما اکنون در بسیاری از بیمارستانهای دولتی شرکتهای غیر دولتی برای بکارگیری نیرو اقدام می کنند و این مساله موجب تفاوت بین پرستاران شده است، در حالی که در شرایط بحران کرونا که همه پرستاران با تمام وجود مشغول خدمت به بیماران هستند نباید پرستار درجه یک و درجه دو داشته باشیم و بین این نیروها تفاوت قائل شویم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود پرستار در حالی در کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده است که هر سال حدود پنج هزار پرستار بازنشسته می شوند و استخدام های منظم برای جایگزینی این نیروها وجود ندارد، علاوه بر طی سالهای اخیر حدود ۳۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور ایجاد شده و به ناوگان خدمات درمانی کشور اضافه شده است اما برای آنها نیروی پرستار اضافه نشده است و برای تخت ها به فکر پرستار نبوده ایم.

وی ادامه داد: اگر این روند افزایش تخت بیمارستانی و بازنشستگی پرستاران بدون جایگزینی نیرو ادامه داشته باشد فاصله کمبود نیروی پرستار به نیاز کشور هر روز بیشتر می شود و مشکلات عدیده ای به وجود می آید که بیش از همه بیماران آسیب می بینند.

نظام پرداخت در بخش سلامت عادلانه نیست

میرزابیگی گفت: نکته بسیار مهم دیگر لزوم اصلاح نظام پرداخت است، جلسات متعددی در این زمینه با وزیر بهداشت داشته ایم و سال گذشته در جلسه دیدار پرستاران با رهبری نیز بر این موضوع تاکید شد و قرار شد نظام پرداخت بر اساس نرم افزار قاصدک که کارایی ندارد بر چیده شود و با وجود اینکه این سیستم در بسیاری از مراکز حذف شده اما هنوز در برخی مراکز فعال است.

وی افزود: نظام پرداخت فی فور سرویس یا پرداخت بر اساس خدمت یک نظام ناکارآمد برای پرداخت به کادر درمان است و باید اصلاح شود و در شرایطی که پرستاران پرکارترین روزهای شغلی خود را در مبارزه با فراگیرترین و ناشناخته ترین بیماری قرن سپری می کنند به علت کاهش درآمد اختصاصی بیمارستانها به یک پنجم قبل از کرونا، کارانه پرستاران نیز کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نظام پرداخت فعلی در بخش بهداشت و درمان کشور عادلانه نیست و باید هر چه زودتر تغییر کند. این یک اصل مهم است و باید به سمت بازتوزیع عادلانه منابع حرکت کنیم. این مساله فقط دغدغه پرستاران نیست و شامل حال همه کادر بهداشت و درمان کشور است. نظام پرداخت باید در ایجاد انگیزه بین نیروها نقش ایفا کند.

وی گفت: بر اساس قول های مسئولان قرار است برای جبران بخشی از زحمات کادر بهداشت و درمان در دوران کرونا از اول دی فوق العاده ویژه به این نیروها پرداخت شود و همه شواهد نشان می دهد که قرار است اجرا شود.

خدمات پرستاری در منزل بیمه شوند

میرزابیگی ادامه داد: مساله دیگر این است که میدان خدمت پرستاران نباید فقط در بیمارستانها تعریف شود، بیماران زیادی می توانند خدمات مراقبتی را در منزل دریافت کنند، باید زمین بازی برای مراقبت از بیماران مزمن از بیمارستانها به سمت جامعه برود. هم اکنون بیش از هزار مرکز مراقبت در منزل در کشور فعال است و امیدواریم با تصویب شورای عالی بیمه تعرفه این خدمات زیر پوشش بیمه برود تا همه مردم از این خدمات برخوردار شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در یک سال گذشته با پیگیری های انجام شده معوقات کارانه و اضافه کار پرستاران که قبلا پرداخت آن حدود ۱۸ ماه تاخیر داشت با سرعت بیشتری پرداخت می شود و تاخیر پرداخت ها به سه تا چهار ماه کاهش یافته است. گر چه میزان دریافتی ها به خصوص در مورد کارانه کم شده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار