نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار؛
کمبود نیرو و پرداخت مطالبات از مهمترین دغدغه های پرستاران است.
کد خبر: ۹۲۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 20 December 2020

به گزارش تابناک سمنان ۳۰۳ روز مبارزه در میدان جنگ؛ ۳۰۳ روز جدال با دشمن نامرئی؛ ۳۰۳ روز ایستادن پای سوگند؛ اینها حال و روز فرشتگان بدون بالی است که جان بر کف ایستاده ‌اند تا پدری غم فرزند نبیند؛ تا فرزندی غم مادر نبیند ، پرستارانی که هم نفس با مرگ آغوش مهر را برای بیماران مبتلا به مردان باز کرده اند.

ساعت‌ها در خط مقدم جنگیده اند و می‌جنگند و هرگز میدان را خالی نمی‌کنند؛ میدان جنگ با کرونا؛ همان جایی است که حتی اعضای خانواده می ترسند بیمار مبتلا به کرونا را همراهی کنند؛ اما پرستاران، سربازان نترس و عاشق میدان جنگ هستند که در طول مسیر مبارزه باکرونا زخمی شدند؛ شهید دادند اما هرگز میدان را خالی نکردند.

بسیاری از این سپیدپوشان با اینکه فرزند کوچک یا پدر و نادر مبتلا به بیماری زمینه ای داشتند اما حاضر نشدند میدان نبرد را ترک کنند، همچنان دل به آتش زدند و در طوفان سهمگین کرونا جدال کردند.

هر چند که روزهای نخست شیوع کرونا تجهیزات حفاظتی کم بود اما پرستاران همچنان دل به آتش بیماری زدند و پای سوگندشان ماندند و برایشان فرقی نمی‌ کند، عزیز خودشان روی تخت بیمارستان باشد یا یک غریبه و همه را به یک چشم می‌بینند و از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و حتی به این موضوع فکر نمی‌کنند که ممکن است گرفتار کرونا و روی تخت بیمارستان بستری شوند.

پرستار

البته پرستاران همیشه یک دل نگرانی دارند، زیرا می‌ترسند ناقل باشند و بیماری را به دیگران انتقال دهند، در روزهای کرونایی خانه امن ترین جا محسوب می‌شود، پرستاران خود به مردم توصیه می‌کنند که در خانه بمانند اما خود از خانه فراری هستند چرا که می‌ترسند بیماری را به عزیزانشان منتقل کنند .

این سپید پوشان عرصه سلامت با مرگ هر بیمار اشک می‌ریزند و با بهبود مبتلایان و لبخند بیماران وجودشان سرشار از شوق می‌شود و با همین شوق و ذوق ها سختی‌ها را سپری و توان ادامه راه را پیدا می‌کنند.

باید دانست، آن زمان که غبار غفلت بر جامه پاشیده می شود و مردم فراموش می‌کنند، کرونایی وجود دارد ویروس مرگبار از غفلت ها استفاده می کند و بیمارستان ها پر از بیمار می شود و آن وقت است که زحمت پرستاران چند برابر می شود و کمبود نیرو بیشتر رنجشان می‌دهد.

از طرفی شیفت های شب ١٢ ساعتی با لباس های و ماسک‌های سنگین هم سختی کار را دو چندان می کند و همه اینها در حالی است که معوقات پرستاران پرداخت نشده و بارها وعده فوق العاده ویژه یا حق کرونا به این مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا داده شده است.

برخی هم در این میان به جای همدرهی و فهم شرایط نیش و کنایه می زنند و می گویند که پرستاران برای همه این کار کردن هایشان پول می گیرند و نباید شکایتی داشته باشند در حالی که همه حرف های زده شده درباره پرداخت فوق العاده و حق کرونا همچنان در حد حرف باقی مانده است و در عمل خبری از حمایت مالی نیست.

پرستاری

۶ هزار پرستاری کرونایی در استعلاجی به سر می برند

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه شعار امسال روز پرستار (نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار) است، گفت: این شعار با تعداد ابتلا و شهدای پرستاری در دوران کرونا به اثبات رسید. از حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول بر بالین بیماران حدودا ۶۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ۱۰۰ نفر نیز از گروه پرستاری جان باختند. در حال حاضر نیز ۶۰۰۰ نفر یا در قرنطینه هستند و یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفتند تا دوره بیماری را طی کنند.

وی با اشاره به اصلی ترین مشکل پرستاران در کشور گفت: مشکل کمبود نیرو معضلی است که همواره به آن اشاره می کنیم. در حال حاضر حدودا ۱۷۰ هزار تخت بیمارستانی داریم که برای این تعداد تنها ۱۴۰ هزار پرستار مشغول بکار هستند در حالیکه به شکل استاندارد باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ پرستار به کار گرفته شوند اما اکنون این رقم در کشور ما حدودا ۰.۹ است.

وی افزود: البته در یکسال گذشته مجوزهای استخدامی خوبی صادر شده است و قول استخدام یک گروه ۷۰۰۰ نفری و یک گروه ۳۰ هزار نفری را داده اند که امیدواریم روند استخدام تسریع شود.

به ازای هر تخت یک پرستار هم نداریم

فروغ مولا مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تخصیص ضریب نیروی پرستاری به تخت درحد استاندارد کشوری را یکی از مطالبات عمده پرستاران کل کشور دانست و گفت: البته خوشبختانه این ضریب با تلاش وزارت‌ بهداشت و پیگیری ریاست و معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و معاونت درمان از طرق مختلف مانند تسریع روند جذب نیروهای استخدامی، استفاده از نیروهای خرید خدمت و تغییر در قوانین استمرار طرح تا حدودی بهبود پیدا کرده ولی هنوز تا تخصیص نیروی انسانی در حد استاندارد کشوری فاصله داریم.

وی افزود: با برگزاری آزمون‌های استخدامی و جذب نیروی بیشتر می‌توان گام‌های بلندتری در مسیر ارائه خدمت بیشتر به بیماران برداشت، لذا امیدواریم این آزمون‌ها هر چه سریعتر برگزار شوند.

پرستاران در کرونا

انتقاد به جذب نیروهای ۸۹ روزه پرستاری

یکی دیگر از معضلات پرستاران در دوران کرونا استخدام ۸۹ روزه بود واین پرستاران هیچ بیمه ای نداشتند و امنیت شغلی شان با جود انکه در دل کرونا بودند، تامین نبود.

شمس‌الدین شمسی رییس شورای عالی نظام پرستاری درباره جذب نیروهای ۸۹ روزه، اظهار کرد: متاسفانه جذب این نیروها هنوز در برخی از نقاط ادامه دارد که از روی ناچاری این اتفاق می‌افتد. ما به شدت مخالف جذب نیرو به این صورت هستیم. انشالله امتیازاتی برای این نیروهای ۸۹ روزه که بر بالین مبتلایان کرونا هستند در نظر گرفته شود تا در اولویت استخدام‌ها قرار گیرند البته با برخوردها و اعتراضاتی که صورت گرفت جذب نیروهای ۸۹ روزه به حداقل رسید اما هنوز هم در برخی دانشگاه‌ها این استخدام ها وجود دارد.

کاهش پرداختی ها با وجود افزایش بار کاری

شمسی ادامه داد: آنچه دغدغه ایجاد کرده کاهش پرداختی‌هاست. درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا کاهش پیدا کرد و از آنجایی که کارانه‌ها از محل درآمد بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود، به تبع آن پرداخت‌ها هم کاهش یافت؛ در حالی که کار و فعالیت پرستاران به هیچ‌وجه کاهش پیدا نکرده و حتی بسیار بیش از دوره‌های ماقبل کرونا شده است.

وی افزود: با صحبتی که با سازمان برنامه بودجه داشتیم به ما اعلام کردند آنها از محل بودجه عمومی اعتباراتی را به بیمارستان‌ها اختصاص دادند تا کارانه پرداخت شود. در حال حاضر با اینکه مدت معوقات به دو یا سه ماه رسیده است اما آنچه‌ که باعث گله‌مندی جامعه پرستاری  شده کاهش میزان پرداختی‌هاست.

پرستاران در کرونا

اجرای قانون فوق‌العاده ویژه یک قدم بزرگ در راه تحقق مطالبات پرستاری

 مولا با بیان اینکه با اجرای قانون فوق‌العاده ویژه یک قدم بزرگ در راه دستیابی به مطالبات پرستاری برداشته می‌شود، اظهار کرد: اجرای قانون فوق‌العاده ویژه برای کادر پرستاری مطالبه دیگر جامعه پرستاری است که چندین سال جهت تحقق آن تلاش شده، با شیوع کرونا این هم صدایی پرستاران  بیشتر شده و خوشبختانه معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت نیز به این مطالبه پاسخ داده و به اجرای این قانون کمک کرده است.

وی با بیان اینکه این درخواست و مطالبه در هیات امنای دانشگاه‌ها مطرح و تصویب شده است، گفت:  در این راستا وزارت بهداشت قول داده که فوق‌العاده ویژه از ابتدای دی ماه محقق می‌شود و ما نیز امیدواریم که با تامین اعتبار از سوی وزارت بهداشت و معاون محترم توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، از دی ماه این رقم در حکم پرستاران درج شود.

این پرستار، مطالبه دیگر جامعه پرستاری را تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای خرید خدمت و قراردادی و استمرار طرح دانست و گفت: در این رابطه مکاتباتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با وزارت بهداشت صورت گرفته تا درآزمون‌های استخدامی بعدی برای پرستارانی که به صورت شرکتی، قراردادی، داوطلبانه یا استمرار طرح در بخش کووید کار می‌کنند، امتیازاتی در نظر گرفته ‌شود. البته قول برقراری این امتیازات از سوی وزارت بهداشت داده شده و همگی چشم به راه برگزاری آزمون استخدامی و عملیاتی شدن امتیازات مذکور هستیم.

پرستاران: سوت نزنید؛ مطالباتمان را بدهید

کیانوش چهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز درخواست کرده بود تا در روز شنبه  به پاس خدمات و فداکاری‌های پرستاران در میدان مبارزه با کرونا، سوت قطارها، کشتی‌ها، زنگ کارخانجات و صنایع به صدا در آید و و شعار هفته پرستار با عنوان «نبض سلامت جامعه»، «ضربان قلب پرستار»بر برج آزادی و برج میلاد در پایتخت نقش بندد و در میادین شهرها از زحمات این عزیزان تجلی شود.

درست است که این اقدام نمادین هم به منظور تجلیل و یادآوری از حمات پرستاران انجام می شود اما بهتر است در کنار این اقدامات ارزشمند، پرستاران هم به مطالباتشان می رسیدند، بهتر بود تا معوقات پرستاران پرداخت می شد، بهتر بود این روزها که واکسیناسیون کرونا در کادر بهداشت ودرمان در بسیاری از کشورها آغاز شده است؛ آرزوی پرستاران  برای واردات واکسن تا زمان ساخت نمونه ایرانی آن هر چه زودتر برآورده شود چرا که این پرستاران هستند که هر لحظه با ویروس مرگبار کرونا جدال می کنند و برخی پرستاران هم در واکنش به این اقدام وزارت بهداشت اعلام کردند به جای آنکه سوت بزنید، مطالباتمان را بدهید، واکسن هم یکی از مطالبه‌ای اصلی ماست.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار