دولت وظیفه دارد با هدف تامین مرکبات شب عید مردم نسبت به خریداری آن از باغداران با قیمت تجاری وذخیره سازی مرکبات اقدام کند و در این ارتباط نباید چشمداشتی به جیب باغداران داشته باشد .
کد خبر: ۹۲۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ 22 December 2020

به گزارش تابناک مازندران ، زارعی ، رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس یازدهم بر لزوم لغو ممنوعیت صادرات مرکبات تولیدی این استان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، منصور علی زارعی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: مازندران با تولید ۲میلیون و۷۰۰هزارتن انواع مرکبات رتبه نخست تولید ملی این محصول را در اختیار دارد.
نماینده مردم ساری ومیاندرود سطح تولید مرکبات کشور را ۴/۵میلیون تن ذکر کرد وافزود: مازندران بایدبعنوان اولین پایانه صادراتی مرکبات کشور شناخته شود.
این نماینده با اشاره به نارضایتی باغداران از ضعف سیاست های حمایتی دولت در قبال آنان یادآور شد: نبود انبارهای استاندارد ، کمبود صنایع تبدیلی ،فرسودگی ماشین آلات و کارگاههای آبمیوه گیری، فقدان وسایل حمل ونقل مناسب و ضعف صنعت بسته بندی و نیز ضایعات بالای مرکبات از مشکلات اساسی باغداران مازندرانی است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح مشکلات عرصه صادرات مرکبات خاطرنشان کرد: نبود وسایل حمل ونقل مناسب و کانتینرهای یخچالدار، تعهدات ارزی و حقوق گمرکی مهمترین مشکلات حوزه صادرات مرکبات در کشور به شمار می رود.
زارعی مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی را برای رفع مشکلات عرصه تولید مرکبات یادآورشد و افزود: دولت باید از طریق تقویت پوشش های بیمه ای، تامین نهاده های تولید ، کاهش ضایعات محصولات و حذف واسطه هاو دلالان از فرآیند تولید تا عرضه محصول مرکبات به بازار،چتر حمایتی خود را بر سر باغداران گسترش دهد.
این عضو مازندرانی خانه ملت تصریح کرد: وزارت صمت نیز باید به وظیفه ذاتی خود در زمینه بازاریابی و تاسیس صنایع تبدیلی و بسته بندی مرکبات عمل کند.
‏زارعی با تاکید بر مسئولیت قطعی دولت در قبال باغداران گفت: دولت وظیفه دارد با هدف تامین مرکبات شب عید مردم نسبت به خریداری آن از باغداران با قیمت تجاری وذخیره سازی مرکبات اقدام کند و در این ارتباط نباید چشمداشتی به جیب باغداران داشته باشد .
‏به گفته این مسئول در جلسه مشترک مجمع نمایندگان و استاندار مازندران با معاون اول رییس جمهور، نماینده عالی دولت در استان در خصوص خریداری و ذخیره سازی ۵۰هزار تن مرکبات شب عید از باغداران مازندرانی متعهدشد.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به نارضایتی باغداران مازندرانی از ضعف سیاست های حمایتی دولت گفت: متاسفانه باغداران خود را در حوادث طبیعی مانند سیل و بحرانهای پیش بینی نشده تنها می بینند و حامی مطمئن ندارند.
‏زارعی افزود:علی رغم پیگیری ها خسارت سیل سال گذشته به باغداران مازندرانی هنوزبطور کامل پرداخت نشده است.
‏رئیس مجمع نمایندگان مازندران همچنین از ارسال نامه به معاون اول رییس جمهور برای لغو ممنوعیت صادرات مرکبات به خارج خبر داد وافزود: صادرات مرکبات به افزایش انگیزه تولید محصولات باغی و جلوگیری از تغییر کاربری باغات مازندران منجر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار