یکی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اسکلت پاساژهای قم به دو دسته پر خطر و کم خطر تقسیم می‌شود که سازه پاساژهای حجت و موسی بن جعفر در برابر زلزله مقاوم نیست.
کد خبر: ۹۲۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 26 December 2020

به گزارش تابناک قم، احمد پویا منش با اشاره به شرایط نامناسب برخی پاساژهای قم از نظر ایمنی در برابر خطرات احتمالی، گفت: مجری بحث ایمنی و بهداشت در مجتمع‌های تجاری قم تا قبل از بهره برداری و در حین اجرا بر عهده نظام مهندسی ساختمان و طبق مقررات کلی ساختمان‌ها این وظیفه بر عهده ناظرین مهندس در رشته‌های معماری، عمران، برق و مکانیک است، اما پس از بهره برداری این وظیفه بر عهده شهرداری و سازمان آتش‌نشانی است.

کارشناس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: ایمنی و تناسب دسترسی‌ها و خیابان‌های اطراف پاساژ، مطابقت عرض ورودی پاساژها با استاندار جهانی که ۶ متر است، استاندارد بودن فضاسازی‌ها و ورودی و خروجی پاساژها برای مواقع خطر مثل زلزله و آتش سوزی و عدم لغزندگی پله‌ها از جمله موارد ایمنی در حوزه معماری است که اجرا و نظارت بر آن وظیفه مجموعه نظام مهندسی است.

ورودی مجتمع تجاری صفائیه برای معلولان نامناسب است

وی با اشاره به اینکه شیب رمپ ورودی پاساژها برای عبور و مرور معلولین نباید بیش از ۸ درصد باشد، ادامه داد: شیب رمپ ورودی مناسب‌سازی شده «مجتمع تجاری صفائیه» برای معلولان حدود ۲۰ درصد است و ما توقع داریم که مناسب سازی برای معلولین به نحوی باشد که آنها از این امکانات استفاده کنند.

پویا منش با بیان رعایت نکردن برخی از این موارد در پاساژهای قدیمی قم، گفت: رعایت استانداردهای خروجی‌ها در مقابل حریق و عایق بندی آن، طراحی استاندارد پارکینگ‌ها، جلوگیری از فضاهای خلوت و مستعد اعمال خلاف در پارکینگ‌ها، ایمنی انباری‌ها، چیدمان اصولی کالاها، رعایت استانداردهای فاصله از دیوارها و عایق بندی اتصالات برق در برابر حریق نیز از دیگر قوانین معماری و لازم‌الاجرا است.

سازه پاساژهای حجت و موسی بن جعفر مقاوم نیست

وی با اشاره به مقاوم نبودن پاساژهای قدیمی مثل «پاساژ حجت (عج)» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر (ع)»، افزود: اسکلت‌های قدیمی این ساختمان‌ها مقاومت لازم در برابر زلزله و حریق را ندارند، سازه این مجتمع‌های تجاری نیز مانند سازه پلاسکو مقاوم نیست، ستون‌های اصلی و فلزی در برابر حریق عایق بندی نشده و جداره‌های شیشه‌ای نمای ساختمان در برابر زلزله مقاوم نیستند و ایمنی و امنیت لازم برای عابرین وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به مشابه بودن این وضعیت در حوزه تأسیسات مکانیکی و برقی، ادامه داد: در این ساختمان‌ها سیستم اعلام و اطفا حریق و سیستم خنک کننده آتش‌نشانی اجرا نشده و مخزن آتش نشانی در بام از لحاظ فنی در وضعیت مطلوبی نیست و امکان حضور ماشین‌های آتش نشانی در تمامی ساعات شبانه روز در اماکن شلوغ مهیا نیست.

ضعف مراکز تجاری قم در امکانات و تجهیزات ایمنی

وی در ادامه با بیان اینکه آسانسور مراکز تجاری باید متصل به برق اضطراری شوند، افزود: فعال بودن تهویه آسانسورهای پاساژها، بازدیدهای ماهانه شرکت‌های آسانسور، مجهز بودن به قفل ضد سرقت، دارا بودن بیمه‌های حوادث مجتمع، سیستم‌های خودکار کشف و هشدار حریق و پوشش آن در تمامی فضاها از جمله مقررات لازم‌الاجرا در حوزه تأسیسات مکانیکی و برق ساختمان است.

پویا منش با انتقاد از اینکه پاساژهای قم در بخش‌های امکانات و تجهیزات ایمنی و تاسیساتی ضعیف هستند، گفت: در برخی موارد مصالح نماهای پاساژها قدیمی است و معابر عمومی را نیز تهدید می‌کند و سازمان مدیریت شهری و سازمان آتش‌نشانی می‌توانند در بازدیدهای دوره‌ای با اقداماتی از جمله؛ آموزش پرسنل و عوامل مجتمع در مدیریت بحران و حفظ و نگهداری از ساختمان، دسته بندی پاساژهای قم به دو دسته پر خطر و کم خطر و ارائه اخطارهای قانونی برای رفع مصادیق خطرناک و غیر ایمن میزان آگاهی عمومی و ایمنی و امنیت را ارتقا دهند.

وی در پایان گفت: مجتمع‌های تجاری می‌بایست نسبت به استخدام مسئول ایمنی و حضور دائمی کارشناس HSE اقدام کنند تا مسائل و موارد فنی پاساژ همیشه مورد بازدید و اقدامات پیش‌گیرانه قرار گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار