رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از تولید هزار و ۷۰۰ کیلوگرم زعفران در سال‌جاری خبر داد و گفت: متوسط عملکرد زعفران استان چهار کیلوگرم در هکتار است.
کد خبر: ۹۲۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 04 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«نوربخش حاتمی» با اعلام اینکه این استان دارای ۴۲۲ هکتار سطح زیرکشت زعفران است، افزود: ۱۲۰ هکتار از این سطح امسال به سطوح زعفران کرمانشاه افزوده شده و تولید عمده زعفران استان از ۳۰۲ هکتار مزارع انجام گرفت.

او در ادامه با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان به جز قصرشیرین و سرپل‌ذهاب زعفران کشت شده گفت: بیشترین سطح زعفران را در شهرستان‌های کرمانشاه، دالاهو و هرسین داریم.

وی سپس به سازگاری زعفران با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان اشاره کرد و اضافه کرد: کرمانشاه از گذشته‌های دور خاستگاه کشت زعفران بوده و امروزه نیز زعفران تولیدی کرمانشاه از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است.

حاتمی با اشاره به واحد فعال بسته بندی زعفران در استان کرمانشاه اضافه کرد: با وجود این ظرفیت‌ها، توسعه کشت زعفران در برنامه سازمان و در اولویت قرار گرفته به طوری که سال آینده نیز در سطح ۱۰۰ هکتار توسعه کشت این محصول دیده شده است.

وی مدت زمان برداشت زعفران در استان را حدود یک ماه اعلام کرد.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار