مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: همزمان با سراسر کشور، سرشماری پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آبی استان آغاز شده است.
کد خبر: ۹۳۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 17 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،فریدون یاوری، اظهار داشت: ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه همزمان با سراسر کشور، محیط زیست استان اقدام به سرشماری پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آبی استان می‌کند.

وی با بیان اینکه این سرشماری تا پایان اسفندماه ادامه دارد، گفت: روند ورود پرندگان مهاجر به استان کرمانشاه از اوایل آذرماه آغاز می شود و باتوجه به شرایط جوی تا اوایل بهار ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه ادامه داد: آماری که ما از سالیان قبل داشتیم تا سال گذشته نشان از افزیش پرندگان مهاجر می‌داد، اما امسال با کاهش گونه مواجه بودیم که علت آن احتمالا از تغییرات آب و هوایی است.

یاوری نوارهای مرزی غرب را یکی از مسیرهای ورود پرندگان مهاجر به کشور دانست و افزود: پرندگان مهاجر که معمولا از منطقه سیبری وارد کرمانشاه می‌شوند، پس از آغاز سرمای شدید در نوار شمالی کره زمین روند مهاجرت خود را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به سرشماری پرندگان مهاجر از ۲۱ سایت استان، اضافه کرد: تالاب هشیلان مهمترین و بزرگترین آن‌ها است.

یاوری اجرای طرح سرشماری پرندگان را با استفاده از سه روش متداول توضیح داد و گفت: روش مشاهده چشمی مستقیم و یا با استفاده از دوربین را داریم، حلقه‌گذاری از دیگر روش‌ها محسوب می‌شود که در حقیقت مسیر مهاجرت پرندگان مشخص می‌شود و جدیدترین روش با کمترین خط استفاده از عکس‌های هوایی در سرشماری پرندگان مهاجر است.

وی در پایان، گفت: سالانه بیش از ۳۴۰گونه به پرنده به کشور مهاجرت می‌کنند حدود ۸۰ گونه آن در استان کرمانشاه یافت می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار