دشمنان با تحریم سعی داشتند کشور را در تنگنا قرار دهند تا شرایط سخت اقتصادی را بر صنعت وارد کنند ولی غافل از اینکه «ما می‌توانیم» همواره سرلوحه صنعتگران بوده و به وسیله آن توانستند از گردنه تحریم عبور کنند.
کد خبر: ۹۳۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 19 January 2021

به گزارش تابناک قم، ضعف و زبونی دشمن زمانی نمایان شد که ناامید از عرصه‌های جنگ سخت و نرم با فشردن گلوگاه اقتصادی کشور سعی کرد تا نقشه‌های خود را عملی کند ولی غافل از اینکه شعار «ما می‌توانیم» سرلوحه تولید کشور است و همین شعار با تکیه‌گاه عمل، دشمنان را به زانو درمی‌آورد.

 در شرایط کنونی دشمن از همه عرصه‌ها ناامید شده در حالی که دشمن ناتوان‌تر و ضعیف‌تر از آن است که حتی از طریق این نقشه پلید به اهداف شوم خود جامه عمل پوشاند. تولید از جمله اقداماتی است که در زمینه خنثی‌سازی توطئه دشمن می‌تواند مفید واقع شود و آبی است بر آتش کینه دشمن.

ضرورت تولید در حوزه‌های‌ سیاسی،‌ فرهنگی،‌ اجتماعی و‌ روا‌ن‌شناسی اجتماعی برای رشد، پیشرفت، عزت نفس و اعتماد به نفس ملی بر کسی پوشیده نیست.

آنچه رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند این است که تولید عنصر بسیار اساسی و اصلی اقتدار کشور است که به وسیله آن می‌توان با شوک‌ها، مشکلات، تکانه‌ها و آسیب‌های وارد شده از سوی دشمن مقابله کرد.

رهبر معظم انقلاب همچنین تأکید داشتند که «اگر ما بخواهیم اشتغال در کشور به وجود بیاید، باید به تولید ملی ـ تولید به ‌معنای عام کلمه؛ تولید صنعتی، تولید کشاورزی، تولید خدمات ـ اهمیت بدهیم؛ همه‌ اینها بایستی مورد توجه قرار گیرد و برای اینها برنامه‌ریزی شود».

در شرایط کنونی تولید و رونق آن با سختی‌ها و مشکلاتی مواجه است بنابراین اشتغال و رونق کسب و کار در این شرایط با موانعی رو به رو است.

شرکت پاکشوما که در شهرک صنعتی محمودآباد واقع است از ظرفیت رقابت با برندهای بین المللی برخوردار است به طوری که یاسر مولایی، مسؤول اداری، منابع انسانی این شرکت با بیان اینکه اکنون شرکت با حدود 200 هزار متر مربع زیربنای تولیدی و هزار و 400 نفر نیرو در حال فعالیت است، می‌گوید: این شرکت در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد و یکی از پنج شرکت برتر تولید لوازم خانگی در دنیا محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: صادرات کولر آبی و ماشین لباسشویی به دو کشور عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و بنا داریم بحث صادرات را گسترش ‌دهیم.

واردکننده تکنولوژی ساخت قطعه بودیم

در چنین شرایطی که بسیاری این باور را دارند که شرایط تحریم، تهیه مواد اولیه و دستگاه‌های تولیدی به روز دنیا، سدی بر سر راه تولید قرار داده است مسؤول اداری، منابع انسانی شرکت پاکشوما با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بحث بومی‌سازی می‌گوید: به جای اینکه وارد کننده قطعه باشیم وارد کننده تکنولوژی ساخت قطعه بودیم و دستگاه‌ها و مواد مورد نیاز برای تولید قطعه را وارد کردیم تا همان قطعه را با همان کیفیت پیشین تولید کنیم بنابراین وابسته به واردات نیستیم.

امیر هوشنگ نظری، مدیر کارخانه پاکشوما نیز در این خصوص تصریح می‌کند: امسال به 700 هزار تولید خواهیم رسید و پلن سال آینده برای یک میلیون و 100 تولید است.

تحریم‌های یکجانبه از طرف آمریکا و کشورهای اروپایی ابزار دیگری است که از سال اول انقلاب با کشور ما همراه بوده به طوری که در برخی برهه‌ها به حداکثر رسیده است ولی قدرت ما در این شرایط بسیار کارساز است و اینکه از محدودیت‌ها به عنوان فرصت در مسیر تولید استفاده شود.

تحریم‌ها و محدودیت‌ها موتور محرکی شد تا در میدان‌های نوآوری و ابتکار به پیشرفت‌هایی برسیم به طوری که کشورهای منطقه در طول سال‌ها نتوانستند به آن پیشرفت‌ها برسند.

مدیر کارخانه پاکشوما با بیان اینکه تحریم‌ها بدون تردید برای واحدهای تولیدی فرصت است، می‌گوید: در هر صورت تأمین یک سری مواد اولیه از خارج است که در قیمت‌ها در داخل تأثیر گذاشته است. 

آنچه این مدیر کارخانه گوشزد می‌کند این است که زمانی که درهای واردات بسته می‌شود مجموعه‌های تولیدی مجبور می‌شوند به سمت داخلی‌سازی و بومی‌سازی بروند که سبب شکوفایی و ایجاد اشتغال می‌شود و در هر صورت افق روشنی است.

مجموعه‌های تولیدی و مردم باید این فشار را تحمل کنند تا بتوانیم از درآمد نفت بی‌نیاز شویم. وابستگی به درآمد نفت بزرگترین مشکل است بنابراین باید از این وابستگی آزاد شویم که با تأمین زیرساخت‌ها این امر میسر می‌شود.

نظری با بیان اینکه وضعیت کنونی ادامه‌دار نیست و درهای واردات باز می‌شود، می‌گوید: دولت باید سیاستی اتخاذ کند تا مانند قبل برندها راحت وارد کشور نشوند زیرا مبلغ زیادی در زمینه تأمین زیرساخت هزینه شده و تجهیزات و قالب خریداری شده است.

رقابت محصولات داخلی با محصولات خارج از کشور

خلق ارزش از پیشران‌های جهش تولید میسر است به طوری که در این زمینه باید نسبت به تکمیل زنجیره اقدام شود تا اقتدارآفرینی برای کشور رقم بخورد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات استان دارای ارزش ۱۰۰ میلیون دلار و وزن ۸۶ هزار تن بوده است.

میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید از ارزش ۱۴۳ میلیون دلار و وزن ۱۵۳ هزار تن برخوردار بوده است.

عمده کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش صادرات شامل مواد پلاستیکی، مفتول مسی، محصولات فلزی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی(شیرآلات بهداشتی ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک هواکش فیلتر دستگاه تصویه آب و...)، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، آلومینیوم و مصنوعات آن، الیاف پلی استر، انواع چسب، محصولات شیمیایی آلی و کفش، عمده کشورهای هدف صادراتی به ترتیب ارزش صادرات شامل عراق، افغانستان، ترکیه، امارات، چین، هند، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان و اندونزی بوده است.

میزان واردات استان به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار و وزن ۳۸ هزار تن بوده است. مهمترین کالاهای وارداتی استان ماشین آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین آلات راه‌سازی، دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آنها، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد، چای - ماته و ادویه، محصولات عطرسازی، یا پاکیزگی آماده و فرآورده‌های آرایشی، دستگاه‌های اپتیک، کنترل، دستگاه‌های طبی، آلومینیوم و مصنوعات از آلومینیوم، مهمترین کشورهای هدف وارداتی عبارتند از چین، امارات، ترکیه، ایتالیا، عمان، عراق، ژاپن، اوکراین، فرانسه و آلمان است.

بسیاری از کالاهای داخلی از قدرت رقابت با کالاهای خارجی وارداتی برخوردار هستند به طوری که مدیر کارخانه پاکشوما معتقد است: خط تولید یخچال این شرکت به روز ترین خط یخچال است که قصد دارد با برندهای خارجی رقابت کند ولی اگر بخواهد مانند قبل درهای واردات باز شود واحدهای تولیدی دچار مشکل می‌شوند بنابراین باید مدیریت واردات وجود داشته باشد.

زمانی که برندهای خارجی در کشور کم باشند، خلأ موجود باید از سوی شرکت‌های داخلی جبران شود که در هر صورت باید مدیریت شود. 

مدیر کارخانه پاکشوما با بیان اینکه صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، سودان و... صورت می‌گیرد، می‌گوید: نوسان قیمت‌ها سبب می‌شود در صادرات موفقیت کسب نشود به طوری که در هفته‌های اخیر قیمت مواد اولیه رشد داشته که سبب می‌شود هزینه‌های تمام شده افزایش پیدا کند بنابراین امکان رقابت از بین می‌رود.

مشکلات در تأمین برخی قطعات

شاهپور رستم صولت، مدیر کارخانه آذرخش با بیان اینکه این کارخانه آجر نسوز را در سایزها و رنگ‌های متفاوت تولید می‌کند افزود: بنابراین می‌توان بیان کرد یک تکنولوژی منحصر به فرد در ایران است که هیچ کس این تکنولوژی را ندارد.

وی کره جنوبی، قزاقستان، آذربایجان، هند و... را از جمله کشورهایی عنوان کرد که صادرات به آنها صورت می‌گیرد.

مدیر کارخانه آذرخش تأثیر کرونا در صادرات را غیر قابل انکار همراه دردسرها و مشکلات خاص خود عنوان می‌کند و می‌گوید: سعی کردیم قطعات مورد نیاز را داخل ایران پیدا کنیم ولی بدون تردید در تأمین برخی از قطعاتی که از ایتالیا بخواهد وارد شود با مشکل مواجه می‌شویم.

به گفته وی مقداری پروسه موجود زمان‌بر شده و اگر قطعه‌ای می‌توانست یک ماهه وارد شود باید 5 تا 6 ماه صبر کرد.

ایران دومین تولیدکننده کاشی سرامیک در دنیا بوده و در این سال‌ها قطعاتی برای تولید این محصول خریداری شده است.

رستم صولت با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصول می‌گوید: ساعت‌های پخت در کوره‌های تونلی به محصول بستگی دارد که از 24 تا 30 ساعت متغیر است.

خودکفایی تولید آجر و صادرات به کشورها

به گفته وی معادن خاک از داخل ایران است. روزانه 70 تا 80 هزار قالب با توجه به اندازه آجرها تولید می‌شود. اگر اندازه بزرگ‌تر باشد تعداد تولید کم و اگر اندازه کوچک‌تر باشد، تعداد تولید بیشتر می‌شود.

به گفته مدیر کارخانه آذرخش درجه حرارت‌ها با توجه به نوع آجر متفاوت است. بالاترین درجه حرارت پخت هزار و 240 درجه سانتی گراد است.

دمای داخل این کوره هزار و 80 درجه بود ولی خارج از کوره بیشتر از 30 تا 40 درجه دما ندارد. کوره‌هایی که در کارخانه‌های دیگر کار می‌کنند حتی به فاصله یک متری آنها نمی‌توان نزدیک شد.

بسته‌بندی، کارتن و ردیف کردن به صورت اتومات است به طوری که محصول به وسیله دستگاه روی پالت قرار می‌گیرد و سپس پالت‌ها داخل انبار گذاشته شده و برای مشتریان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید این محصول وارداتی وجود ندارد، می‌گوید: رقیبی در زمینه محصول‌های رقابتی نداریم بلکه آجرها به کشورهای هند، آذربایجان، کره جنوبی، قزاقستان و آسیای میانه صادرات می‌شود.

 

اهمیت استاندارد کشورهای مبدأ و مقصد در صادرات شمش فولاد

مسعود رضایی، قائم مقام هولدینگ فولادی محمود آباد با بیان اینکه ظرفیت تولید کارخانه ماهانه  4 هزار تن انواع شمش‌های فولادی است، می‌گوید: شمش‌های با کیفیت بالا در این شرکت تولید می‌شود و ظرفیت کوره‌ها 6 تن است و دو کوره فعال در هر شیفت فعالیت دارد.

به گفته وی ظرفیت اشتغال در فاز یک به صورت مستقیم 100 نفر و به طور غیر مستقیم نزدیک 250 نفر است. صادرات شمش‌های فولادی منوط به اخذ استاندارد است که با همکاری استاندارد این امر میسر است.

قائم مقام هولدینگ فولادی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز تحقیقات متالوژی منعقد شده است، می‌گوید: در این زمینه تمام مهندسان تولید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی مقطع دکترا هستند به علاوه اینکه چهار عضو هیأت علمی به عنوان مشاور کنار سیستم در رشته‌های مختلف متالوژی، مکانیک و برق فعالیت دارند.

به گفته وی در بحث صادرات شمش‌های فولادی دو موضوع استاندارد کشور مبدأ و مقصد وجود دارد که اگر استاندارد مبدأ برای ارزیابی آماده باشد ما حاضر هستیم که  این کار را سریع‌تر انجام دهیم.

رضایی خاطرنشان می‌کند: فرآیند ذوب در این مجموعه با مکانیسم جدید طراحی نزدیک به یک ساعت و 40 دقیقه و ریخته‌گری نزدیک به 20 دقیقه است.

مشکلات بخش تولید شمش فولاد

قائم مقام هولدینگ فولادی با اشاره به عمده مشکل در حوزه تولید می‌گوید: تأمین قطعات اولیه تمام این سیستم‌ها مبتنی بر زیمنس آلمان است که برنامه‌ریزی پیچیده دارد و تأمین قطعات اولیه آن به دلیل تحریم‌ها سخت است.

به گفته وی هزینه استهلاک و خرابی قطعات بالا است و تأمین قطعات برای ما پر هزینه است بنابراین این پروسه باید حل شود.

رضایی تأمین مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه معادن زیادی داریم ولی هنوز فروآلیاژ را از هند و گرجستان وارد می‌کنیم.

عدم تأثیر تحریم‌ها در حوزه فولاد

محمود باختر، مدیر عامل هولدینگ فولادی محمود آباد با بیان اینکه ظرفیت تولید کارخانه ذوب فولاد 4 هزار تن در ماه و 50 هزار تن در سال است، می‌گوید: این کارخانه در استان دارای جایگاه خوبی است. اکنون به عراق و افغانستان در حال صادرات هستیم و همچنین صادرات به دیگر کشورها نیز پیگیری می‌شود.

وی معتقد است: تحریم‌ها در کار آنها خللی ایجاد نمی‌کند، 40 سال است که این تحریم‌ها با ما است و این تحریم‌ها را دور زدیم و به وسائلی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم.

مدیر عامل هولدینگ فولادی محمود آباد تصریح می‌کند: تحریم‌ها فرصت و تولدی برای تولید است تا مردم به سمت تولید بروند و از وابستگی و واردات دور شوند.

آنچه واضح است مسؤولان شرکت‌های صنعتی عزم خود را جزم کردند تا نقشه‌های دشمنان و استکبار را با شکست مواجه و دندان‌های تیز آنها را در دهانشان خرد کنند.

تفکر «ما می‌توانیم» در حوزه جهش تولید از جمله مواردی است که در جمع پاسخگوی تهدیدات و توطئه‌های دشمنان است به طوری که نمونه بارز آن در واحدهای تولیدی و صنعتی قابل مشاهده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار