کشت اراضی شیب دار ضمن رونق بخش کشاورزی، موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی در استان می‌شود که بایستی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
کد خبر: ۹۳۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 20 January 2021

به گزارش تابناک ایلام، توسعه باغات در اراضی شیبدار از جمله روش‌های کاربردی و بهبود معیشت روستاییان در کوتاه مدت به شمار می‌رود؛ احداث باغ‌های دیم و توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیبدار از طرح‌های مهم و اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی به شمار می‌رود.

باغات دیم بر روی اراضی شیبدار از موضوعات مهمی است که به منظور تحقق امنیت غذایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در سیاست‌ها و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران (قانون برنامه ششم توسعه) بدان تاکید شده است.

جلوگیری از فرسایش خاک و تثبیت ساختمان خاک‌های منطقه، جلوگیری از تخریب مزارع و بروز خسارت در حوادث سیلابی، کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌ها، کنترل باران‌های نابهنگام، جلوگیری از تبخیر بیش از حد، تامین آب منابع آبی زیرزمینی، چاه‌ها، قنوات و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله مزایای توسعه کشت در اراضی شیب دار به شمار می‌رود.

در شهرستان دره‌شهر احداث باغات در اراضی شیب دار و کم بازده اجرا می‌شود؛ این امر موجب شده تا ضمن حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، زمینه‌ای برای افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی شهرستان نیز فراهم شود.

کاشت گل نرگس به صرفه است

معین زینی‌وند از باغداران دره‌شهری گفت: از سال ۸۱ به کشاورزی و باغداری در اراضی شیب دار مشغول هستم؛ در گذشته گندم و صیفی جات کشت می‌کردم، اما باغداری انگور و کاشت گل نرگس به صرفه‌تر است.

او افزود: زمین باغ ما ابتدا یک زمین غیر کشاورزی و شیب دار بود که با توصیه‌های جهاد کشاورزی و تبلیغات تلویزیونی تصمیم گرفتم که این باغات را ایجاد کنم؛ باغ‌های ما در اراضی بسیار عالی جواب داد و یکی از بهترین باغ‌های شهرستان شد.

باغدار دره‌شهری گفت: شروع کاشت درختان انگور از مهر ماه شروع می‌شود و گل نرگس نیز از مهر ماه کاشت و در همین ماه هم هرس می‌شود.

او در ادامه افزود: توسعه باغات باعث اشتغالزایی جوانان بسیاری خواهد شد؛ در باغات ما نیز ۱۲ نفر از اهالی مشغول به کار هستند.

زینی‌وند گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تورم‌های کالا‌ها و ابزارآلات در کشور اگر جهاد کشاورزی وسایل و تجهیزات مورد نیاز کشاورزان و باغداران را به صورت یارانه‌ای تامین کند بسیار خوب و موثر است.

نیاز به محصولات کشاورزی باغی روز به روز افزایش می‌یابد

سعید یعقوبی کارشناس گیاه پزشکی گفت: بـا توجه بـه افزایـش روز افـزون جمعیـت، نیـاز بـه محصـولات کشـاورزی باغـی و گیاهـان دارویی روز بـه روز افزایـش می‌یابـد و یکـی از روش‌هـای افزایـش محصـولات کشـاورزی، زیرکشـت بـردن اراضـی دیـم زار شـیب دار اسـت.
او افزود: در عرصه‌هـای طبیعـی، اراضـی دیم زار و مراتـع فقیـر بـا شـیب بیشـتر از ۸ درصـد وجـود دارنـد کـه راندمان زراعی و علوفـه‌ای ندارنـد و بـرای احداث باغـات دیـم مناسـب هسـتند.

کارشناس گیاه پزشکی گفت: در مناطقـی از اسـتان کـه بـارش بیـش از ۳۰۰ میلیمتـر دارنـد و دارای عمـق خـاک مناســب هســتند، مـی‌تــوان بــاغ دیــم احــداث کرد و بــا ایــن کار عــلاوه بــر تولیــد محصـولات باغی، ضمــن کنتــرل فرسایش خــاک، از ایجــاد روانــاب نیــز جلوگیــری کرد.

او افزود: بادام، انگور، عناب، گل نرگس، گل محمدی، آویشن، زعفران، شیرین بیان از جمله محصولاتی هستند که در اراضی شیبدار کشت می‌شود؛ این محصولات کشت دیم هستند، در زمین‌های شیبدار که به آب دسترسی دارند هر نوع محصولی را می‌توان کشت کرد.

۲۰۰ هکتار از اراضی شیب دار دره‌شهر به ایجاد باغ اختصاص یافته است

عموزاده کارشناس حوزه باغبانی جهاد کشاورزی گفت: دویست هکتار باغات در اراضی شیب دار در سطح شهرستان دره‌شهر شکل گرفته است؛ بیشترین محصولات این باغات شامل لیموترش، زیتون، انگور و انجیر است.

او افزود: باتوجه به حمایت دولت و وزارت جهادکشاورزی درخصوص اجرای آبیاری تحت فشار، اعطای تسهیلات، همچنین فرآوری صادرات خرید و فروش، سبب توسعه باغداری در این اراضی شده است و در خصوص اشتغال زایی جوانان که در این مسیر پیش قدم هستند به طور صد در صد موثر بوده است.

کارشناس حوزه باغبانی شهرستان دره‌شهر گفت: جهاد کشاورزی به کشاورزان و باغداران با در نظرگرفتن تسهیلات کم بهره که به ازای هر هکتار ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بوده از آنان حمایت کرده است./ع

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار