ماه‌هاست که ترس از سرک‌کشیدن ویروس کرونا به سالن‌های سینما، ردپای صف‌های طویل مردمی در حوالی سینماهای کرمانشاه برای تماشای فیلم‌های پرمخاطب را محو کرده و از سوی دیگر نبود درآمد و حمایت اندک، نیروهای سینمایی را در معرض تعدیل و بیکارشدن قرار داده است.
کد خبر: ۹۳۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 20 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،سینماهای کرمانشاه قبل از بازسازی به دلیل اکران نشدن فیلم های پرمخاطب، فرسودگی و به روز نبودن که نتیجه ای جز سالن های خالی را در برنداشت سال‌های آزاردهنده ای را تجربه کرد که با رکود و کم مخاطبی همراه بود.

در این سال‌ها برخی از سینماها همچون استقلال و پیروزی به دلیل فرسودگی و نمایش ندادن فیلم به سالن های متروکه ای تبدیل شد که هنوز هم روزنه امیدی برای فعالیت دوباره آن دیده نمی شود.

پس از تدابیر درنظرگرفته شده برای احیای دوباره سالن های سینماهای شهرمان، سالن سینما آزادی بازسازی شد و به امکانات نوین مجهز و در اردیبهشت سال ۹۱ بازگشایی شد، سینما فرهنگ نیز در دهه ۹۰ با افزایش تعداد سالن های نمایش فیلم خود به دومین سینمای فعال کرمانشاه تبدیل شد.

با اکران فیلم های پرمخاطب، تعویض صندلی‌ها، کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها و هوشمندشدن پروژکتور اصلی سینما، سالن های سینمایی کرمانشاه جانی دیگر گرفت و شادی و هیاهوی مردمی به سالن های مردمی بازگشت، که این بار با شیوع کرونا ضربه ای مهلک تر را به جان خریدند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور، به ناچار این بخش از فرهنگ نیز با تبعیت از قوانین و دستورالعمل‌­های بهداشتی تعطیل و سینماها متضرر شد زیرا درآمد سینماها از طریق فروش بلیط برای اکران و نمایش فیلم به دست می­‌آید و با فشار مالی مضاعفی که در این ایام به وجود آمد و سینما درآمدی نداشت تا هزینه­‌ها را جبران کند بیش از نیمی از نیروهای سینما تعدیل و این افراد بیکار شدند.

کرمانشاه نیز از این ضرر درامان نماند و بنا برگفته مسوولان فرهنگی، به دلیل چهارماه تعطیلی ضرری میلیاردی را متحمل شدند، این در حالی است که سینماها با دقیق‌ترین پروتکل‌های بهداشتی آغاز به کار کرده اند و در مقایسه با دیگر اماکن عمومی، محل امنی برای سلامت همشهریان هستند.

کرونا نه تنها سالن های سینمای شهرمان را خالی کرد و به حالت نیمه تعطیل درآورد بلکه در کاهش تولید اثرفاخر نقش چشمگیری داشت، این در حالی است که پرداختن به این بخش از فرهنگ آن‌ هم که شیوع ویروس کرونا در مشکلات روانی تاثیرگذار است می تواند موجب نشاط اجتماعی شود.

با توجه به تغییر وضعیت رنگ شهر کرمانشاه به زرد، سینماهای شهر از ششم دی ماه دوباره آغاز به کار کردند و اکنون عوامل سینمایی استان خواهان حمایت جدی و بیشتر دولت و شرکت های خصوصی هستند.

ضربه مهلک کرونا به تولید اثر جدید سینمایی

در ادامه رییس حوزه هنری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا صنعت سینما در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه شد.

«افشین آزادی» با بیان اینکه صنعت سینما شامل ۲ بخش تولید فیلم و اکران فیلم است، افزود: با شیوع کرونا، در بخش تولید فیلم با ۲ مشکل عدم ساخت فیلم و اثر جدید و از سوی دیگر اکران آثار ساخته شده مواجه شدیم.

وی ادامه داد: به این صورت که تولید فیلم‌­های فاخر تقریبا متوقف شد و بسیاری از فیلم سازان اثری را تولید نکردند زیرا در شرایط بحرانی بیماری، بازیگران و عوامل ساخت فیلم باید شیوه‌­نامه های بهداشتی را رعایت می­ کردند و عملا امکان ساخت فیلم سینمایی وجود نداشت و فیلم­‌های کمی در این ایام تولید و ساخته شدند.

تردید برای اکران فیلم های جدید

آزادی ادامه داد: مشکل دوم که در مبحث تولید فیلم به وجود آمد این بود که کاهش مخاطبین و مراجعین و علاقه­ مندان به سینما در دوران کرونا باعث شد که فیلم سازان و کارگردان‌­ها، فیلم­ هایی را که قبل از کرونا ساخته بودند با توجه به اینکه احساس می­ کردند چون مخاطب ندارند و از نظر مالی متضرر می­ شوند برای اکران به بازار نیاوردند.

وی معتقد است، مشکل دیگری که بیشتر به حوزه هنری مربوط می ­شود، بحث سینماداری و اکران فیلم است، مسوولیت سینماهای کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان­ ها با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، حوزه هنری بیش از ۱۰۰ سالن سینما در کشور را زیرپوشش خود دارد، در کرمانشاه نیز سینما آزادی که بهترین و بزرگترین سینمای فعلی کرمانشاه است تحت نظارت حوزه هنری فعالیت می ­کند.

همه پروتکل های بهداشتی در سینماهای کرمانشاه لحاظ می شود

این مسوول ادامه داد: اکنون که وضعیت جامعه از نظر شیوع کرونا در حال بهبود است با رعایت پروتکل ­های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی و ضد عفونی کردن مداوم سالن­ ها، اقدام به بازگشایی سالن­ های سینما کرده ایم واکنون سه فیلم بر روی پرده سینما آزادی کرمانشاه در حال پخش است و همشهریان برای دیدن این فیلم­‌ها به سینما می­ آیند.

«دیدن این فیلم جرم است» در حال اکران است

وی از «دیدن این فیلم جرم است» به عنوان یکی از سه فیلمی یاد کرد که در سینما آزادی کرمانشاه در حال اکران است که تولید حوزه هنری است و با استقبال مخاطبین در استان کرمانشاه مواجه شد و تاکنون فروش خوبی داشته است.

آزادی یادآور شد، در اواخر سال گذشته اعلام کردیم که سینما آزادی کرمانشاه جز سینماهای تک سالنه­ پرفروش کشور است و در اوایل بهمن ماه سال گذشته نیز اعلام کردیم که مبلغ یک میلیارد تومان فروش داشتیم اما از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا به حال این مبلغ به کمتر از ۲۰ میلیون تومان رسیده است و بیش از این رقم فروش نداشته‌­ایم و سینماها از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی معتقد است، حال و روز سینماها مساعد نیست، حمایت های دولتی کافی نیست و بخش خصوصی به دلیل شیوع کرونا تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارد.

سینماها در روزهای کرونایی مظلوم واقع شدند

آزادی درخصوص پرشدن صندلی های سینما در شرایط کرونایی، گفت: سالن های سینمایی مظلوم وقع شده اند، به عنوان مثال بسیاری از جلسات اداری و کاری حتی در ایام وضعیت قرمز در کشور برگزار می شود، اتوبوس های بین شهری و درون شهری فعال بوده و هستند این در حالی است که رعایت پروتکل ها به وضوح در سینماها دیده می شود که می توان به رعایت فاصله، سقف بلند و تهویه مناسب در این سالن ها اشاره کرد.

آزادی تاکید کرد، قبل و بعد از هرسانس، کل سالن ضدعفونی می شود و فاصله اجتماعی ۲ متر، در این سینما بیش از چهار متر رعایت می شود.

آزادی افزود: کرونا علاوه بر خسارات مادی، تبعات روحی و روانی برای جامعه به دنبال داشت و براین باوریم که سالن های سینمایی و اکران فیلم در آن آرامش خاطری به دنبال دارد و در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر دارد.

استفاده از شرایط کرونایی برای تجهیز سینما آزادی

رییس حوزه هنری کرمانشاه اظهار داشت: در شرایط نارنجی و قرمز کرونایی که سینماها تعطیل بود از این فرصت استفاده شد و ۲ سالن کوچک به سینما آزادی کرمانشاه اضافه شد که در روزهای آینده به بهره برداری می رسد و در این صورت امکان اکران همزمان ۶ یا هفت فیلم در روز را خواهیم داشت.

پرداخت وام ۹۰ میلیون تومانی به عوامل سینمایی

وی با تاکید براینکه بانک ها چندان رعایت حالی برای پرداخت وام به عوامل سینمایی نداشتند و دوندگی ها و مراحل اداری برای این افراد همانند افراد عادی بود، یادآور شد، تنها حمایت تنها پرداخت وام بوده که به همه مشاغل آسیب دیده داده شده و اکنون وضعیت سینما در استان ما فراموش شده است.

آزادی افزود: کل پرسنل سینمایی ما در شهر کرمانشاه از ابتدای شیوع ویروس به میزان ۹۰ میلیون تومان وام دریافت کرده اند.

سالن های بسته تهویه شوند

در ادامه کارشناس مسوول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه در خصوص بازگشایی سالن­ های سینما در استان در گفت و گو ایرنا گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا، هر مکان عمومی که فعالیت می­ کند و پذیرای افراد است پروتکل ­ها و شیوه ­نامه­ های بهداشتی باید در آن رعایت شود.

بهمن خدادادیان افزود: در این مکان­ های عمومی که سینما هم جز آن­ها است باید نکات و توصیه­ های بهداشتی شامل فاصله­ گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، گندزدایی سطوح و ضدعفونی دست ها رعایت شود و در مکان­ های سربسته و مسقف مانند سالن­ های ورزشی و سینماها و کتابخانه­ ها و غیره مهمتر از همه موارد گفته شده، وجود تهویه مناسب است.

وی افزود: وجود تهویه مناسب و قوی در مکان­ های سربسته و رعایت فاصله اجتماعی در پیشگیری از سرایت این بیماری بسیار موثر است و در این مکان­ ها هم در صورت مجاز بودن برای فعالیت در شرایط کرونایی، باید از حداقل ظرفیت ممکن استفاده شود تا کمترین افراد همزمان با هم در آنجا حضور داشته باشند.

وی یادآور شد، در صورتی که سینماها در شرایط مجاز برای فعالیت، اقدام به ارایه خدمات کنند باید ضمن رعایت کامل دستورالعمل­ ها و نکات بهداشتی، با گندزدایی سطوح و مهمتر از همه چیدمان مناسب صندلی­ ها و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از تهویه مناسب تا حد ممکن از انتشار این ویروس جلوگیری کنند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سینماها، افزود: آموزش‌های لازم به پرسنل در قالب کلاس‌های چند ساعته آموزشی و آیین ‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت در طرح فاصله‌گذاری هوشمند داده شده و امید است که در زمینه بهداشت محیط مشکلی ایجاد نشود.
وی از افزوده شدن ۲ سالن وی آی پی با ظرفیت ۳۶ نفر و کافی شاپ به عنوان اقدامات انجام شده در سال جاری و ایام شیوع کرونا برای توسعه‌ سینماهای کرمانشاه یاد کرد و افزود: افزایش سرانه صندلی های سینمایی در کرمانشاه از مهمترین اهداف موسسه بهمن سبز حوزه هنری است.

پرداخت تسهیلات به سینماداران در سامانه تحفه

در ادامه رییس اداره امور هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه به ایرنا، اظهار داشت: از سینماهای استان به ویژه ۲ سینمای فرهنگ و آزادی کرمانشاه با اعطای وام های کم بهره از طریق سامانه تحفه حمایت می کنیم و وام هایی خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

جمال برفی، به اعطای وام هایی از طریق سامانه کارا در زمینه تسهیلات سینمایی در گذشته اشاره کرد و سامانه تحفه را تداوم فعالیت همین سامانه اعلام کرد.

وی افزود: وام های پرداختی در سامانه کارا با بهره ۱۲ درصد بود و در صورت تقاضا به آنان پرداخت شده اسن ولی در سامانه تحفه نرخ سود پایینتری دارد و مدت استراحت آن وضعیت مطلوب تری دارد و هر ۲ سینما و حتی موسسات سینمایی آموزشی برای تولید اثر و تجهیز و خسارت های ناشی از کرونا حمایت می شوند.

برفی یادآور شد، موافقت اولیه پرداخت این وام در روزهای اخیر انجام شده و جلسه نهایی در کارگروه اشتغال در اداره کل برگزار می شود، این سامانه تا ۲۳ دی مهلت ثبت نام داشته است.

وی ادامه داد: سقف تسهیلات برای فعالیت های سینمایی و سقفی دیگر برای فعالیت های هنری وجود دارد که این تقسیم بندی برای افراد واجد شرایط و اشخاصی که مدارک آنان تکمیل شده انجام شده است.

این مسوول افزود: کار مطلوبی که گروه اشتغال و حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع استانی انجام داده اند این است که بانک ها برای حضور در جلسه تصویب نهایی پرداخت وام دعوت شده اند تا موانع برطرف شود.

به گفته برفی، سینماها در گروه شغلی سه گنجانده شده اند که با رعایت همه پروتکل های بهداشتی اجازه فعالیت پیدا کرده اند.

وی اضافه کرد، اکنون درصدد تغییر درجه این سینماها هستیم که مرحله نهایی آن در کمتر از ۱۰ روز آینده به اتمام می رسد که ارتقا این درجات در تغییر قیمت بلیط و هم چنین توسعه بیشتر در خدمات سینما تاثیرگذار است.

برفی ادامه داد: در شهرستان ها سالن های اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با واگذاری به شرکت های خصوصی به سینما تبدیل شده اند که در جوانرود، قصرشیرین و اسلام آباد نیز فعال هستند و کارهای مقدماتی برای تبدیل پنج سالن دیگر به سینما انجام شده است.

شهر کرمانشاه هم اکنون دارای ۲ سینمای فعال به نام آزادی و فرهنگ است.

سینما آزادی کرمانشاه در گذشته یک سالن ۵۰۰ نفری داشت که اکنون تبدیل به پردیسی سه سالنه مجهز شده است.

سینما پیروزی اولین سینمای شهر کرمانشاه بود که در سال ۱۳۹۶ بر اثر زلزله تخریب شد و به صلاحدید استاندار وقت، زمین آن را صاف کردند و از بهره برداری باز ماند.

براساس آمار جهانی نقش سینما در انتشار ویروس کرونا تنها ۹ صدم درصد یعنی کمتر از یک درصد است.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار