روایت سفیران جوان محله از مشکلات ورزشی محله بعثت در شهرک فاطمیه قم حکایت از نبود زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی در این شهرک و محله دارد.
کد خبر: ۹۳۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 20 January 2021

به گزارش تابناک قم، اجرای طرح سفیران جوان محله، با هدف شناسایی و حمایت از جوانان فعال و پیش‌رو در محلات استان قم توسط شورای ورزش و جوانان ستاد نماز جمعه استان قم با پشتیبانی پایگاه مقاومت بسیج تخصصی فضای مجازی آیت‌الله مشکینی (ره) مصلی قدس قم در حوزه رسانه و پشتیبانی معاونت تربیت‌بدنی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) برگزار شده است.

هم‌اندیشی، شناسایی مشکلات، حمایت از گروه‌های جوان محله و حضور جوانان در نماز جمعه ازجمله ویژگی‌های این طرح است. افراد حاضر در طرح را امام جماعت، فرمانده پایگاه بسیج محله و جمعی از جوانان محله تشکیل می‌دهند که جلسات هم‌اندیشی آن در مسجد و پایگاه بسیج محله برگزار می‌شود.

به گفته رسول کنعانی دبیر اجرایی طرح سفیران جوان محله استان قم، این طرح به‌منظور پویایی هرچه بیشتر محلات اجرا می‌شود تا جوانان خودشان تریبون به دست شده و مشکلاتشان را در حضور مسئولان و یا نماینده‌های آنان بیان کنند.

مقصد آغازین این طرح، شهرک فاطمیه و محله بعثت این شهرک، از مناطق کمتر برخوردار شهر قم بود.

خبرنگار تسنیم در نخستین برنامه این طرح که در مسجد 14 معصوم (ع) محله بعثت قم با محوریت جوانان برگزار شد، حضور یافت که در این برنامه جوانان به‌طور مستقیم و به‌دور از هرگونه تعارف با مسئولان به بیان درد و دل‌، مسائل و مشکلات موجود در محله خود بپردازند.

ورزش در قم زیرساخت عادلانه ندارد

جواد بیات مسئول تربیت‌بدنی پایگاه مقاومت بسیج 8 امام رضا(ع) حوزه مقاومت بسیج 17 امام حسین (ع) ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قم نخستین جوانی بود که پشت تریبون سفیر جوان محله حاضر شد تا به بیان مسائل و مشکلات موجود این محله به‌ویژه در زمینه ورزش بپردازد.

بیات که بیش از 10 سال است، در رشته هندبال فعالیت می‌کند، اظهار داشت: پس‌ازاینکه دوران مدرسه جوانان پایان می‌یابد برای انجام ورزش مکان نداشته و سرگردان هستند.

وی با بیان اینکه شهرک فاطمیه متأسفانه از امکانات و زیرساخت‌های ورزشی عادلانه و مناسب برخوردار نیست افزود: جوانان این شهرک مجبورند در سرما و گرما به مناطق دیگر شهر بروند که این موضوع نیز مشکلات خودش را دارد.

بیات خاطرنشان کرد: درخواست ما از مسئولان توزیع عادلانه خدمات شهری ازجمله ورزشی است، چرا مسئولان شهری و ورزشی به فکر برطرف کردن مشکلات موجود نیستند.

این جوان قمی ادامه داد: امروز جوانان نیازمند نشاط و پویایی هستند و یکی از راهکارهای آن توجه به ورزش است که باید این مهم بیش‌ازپیش در برنامه مسئولان قرار گیرد.

امیرحسین خلیلی دیگر جوان ورزشکار محله بعثت نیز اظهار داشت: در مسابقات مختلف استانی و ناحیه‌ای مقام کسب کرده‌ام اما به علت نبود مربی و حامی ورزش حمایت نشدیم.

وی اضافه کرد: حضور مسئولان در محله‌ها و نشستن پای صحبت جوانان از موضوع‌های با اهمیت است که درخواست داریم در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

یکی دیگر از جوانان محله که کشتی‌گیر است، پشت تریبون رفت و گفت: مسابقه‌های مختلف کشتی پهلوانی کردیم را شرکت کرده و موفق به کسب مقام شده‌ام اما مکان مناسب برای ورزش کشتی نداریم.

استعدادیابی ورزشی در محلات انجام شود

امیرمحمد زارع افزود: ورزش در شهرک فاطمیه قم نیازمند مدیریت است و ای‌کاش مسئولان ورزشی و شهری از محله‌های محروم شهر قم ازجمله بعثت بازدید و برای برطرف کردن مشکلات موجود چاره‌اندیشی می‌کردند.

مهدی بهرامی دیگر جوان ورزشکار محله بعثت نیز گفت: این محله دارای جوانان با استعدادی در رشته‌های مختلف ورزشی است که نیاز است با طرح و برنامه‌هایی که هیئت‌های ورزشی می‌توانند انجام دهند این‌ها را شناسایی و در ورزش مورداستفاده کنند.

جوان دیگر محله شهرک فاطمیه که امروز یکی از هندبالیست‌های مطرح کشوری است و در تیم های لیگ برتری نیز بازی کرده است از اجرای طرح سفیران محله استقبال کرد و گفت: این طرح سبب شد در جمع جوانان هم‌محلی خود حضور یافته و با آنان آشنا شوم.

رسول روحانی‌فرد افزود: قم در رشته هندبال دارای استعدادهای درخشانی است و می‌توان در بین آنان بازیکنان ملی‌پوش تربیت کرد تا در سطح ملی و بین‌المللی افتخارآفرین باشند.

وی برای کمک به استعدادیابی جوانان محله بعثت در رشته‌های ورزشی ازجمله هندبال و پذیرفتن مربیگری گروه‌های هندبال این منطقه اعلام آمادگی کرد.

دبیر هیئت هندبال استان قم که از مهمانان برنامه سفیر محله بود، با بیان اینکه جوانان ورزشکار باید مطالبه گر باشند، اظهار داشت: این مهم می‌تواند در رشد و پویایی ورزش محلات تأثیرگذار باشد.

سیدابراهیم هاشمی افزود: از نظر سانس تمرینی، سالن و توپ و تجهیزات آماده تأمین هرگونه امکانات و کمک به جوانان ورزشکار محله بعثت و شهرک فاطمیه هستیم.

وی یادآور شد: هیئت هندبال برنامه‌ریزی کرده بود که در محلات نسبت به شناسایی استعدادهای ورزشی این رشته اقدام کند که با توجه به شیوع کرونا امکان برگزاری آن نبود و امیدواریم بتوان در آینده آن را برگزار کنیم.

داستان ورزشکاری که حمایتش نکردند و معتاد شد

امام جماعت مسجد 14 معصوم محله بعثت نیز با قدردانی از اجرای طرح سفیران محله به‌عنوان تریبون جوانان محله‌ها در توسعه ورزش اظهار داشت: محلات دارای استعدادهای زیادی در بخش ورزش هستند که اگر مورد حمایت قرار نگیرند با مشکلات روبرو می‌شوند.

حجت‌الاسلام سیدحسین بخششی به برگزاری یک مسابقه دو در محله بعثت اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش مسابقه‌ دو برای جوانان این محله برگزار کنیم و جوانانی آن‌قدر استعداد داشت که اگر حمایت می‌شد به یک قهرمان تبدیل می‌شد، اما پس از مدتی که استعدادهایش را تحویل نگرفته و حمایت نشد متأسفانه دچار اعتیاد شد.

وی با تأکید بر اینکه در ورزش باید کارهای زیربنایی صورت گیرد نه روبنایی، افزود: فضاهای زیادی در شهرک فاطمیه و محله بعثت است که درخواست داریم آن را تبدیل به یک فضای ورزشی استاندارد کنند تا جوانان از آن استفاده کنند.

بخششی افزود: شهرک فاطمیه و محله بعثت ظرفیت‌های زیرساختی در ورزش ندارد، انواع جلسه‌ها رفتیم اما اقدامی صورت نگرفته است. چرا باید فضای باز پشت بوستان فاطمیه رهاشده و امروز به محل تردد معتادان و اجتماع تبدیل شود. این‌ها در مناطق کمتر برخوردار درد است و باید مسئولان رسیدگی کنند.

مدیرمحله بعثت و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج هشت امام رضا(ع) حوزه مقاومت بسیج 17 امام حسین(ع) نیز اظهار داشت: از اینکه به حاشیه شهر و مناطق کمتر برخوردار مسئولان نگاه ناعادلانه و تبعیض دارند ناراحت هستیم.

احمد دارابی با بیان اینکه شهرک فاطمیه و محله بعثت تنها یک سالن ورزشی دارد که آن سپاه ساخته است افزود: انتظار ما توجه بیشتر مسئولان متولی ازجمله اعضای شورای شهر و شهرداری به مناطق کمتر برخوردار است.

وی افزود: باید شهردار در محله‌ها حضور یابد و در بین نمازگزاران به دنبال برطرف کردن مشکلات مردم به‌خصوص در مناطق کمتر برخوردار باشد.

دارابی افزود: امروز آسیب‌های اجتماعی به یک مشکل و دغدغه اساسی در محله‌ها تبدیل‌شده و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: شهرک فاطمیه و محله بعثت استعدادهای ورزشی و نخبه زیادی دارد اما در موضوع پرورش این استعدادها و تقویت برنامه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی خوبی نشده است.

مدیرمحله بعثت بیان کرد: در این محله کتابخانه و سالن ورزشی نداریم از مسئولان می‌خواهیم به‌طور میدانی وارد عمل شده و از مناطق بسیار محروم ازجمله جوانان و خانواده‌های نیازمند حمایت کنند.

به گزارش تسنیم، آخرین برنامه سفیر جوان محله، تجلیل از محمد تقی نوری فرزند شهید نورالله نوری بود. فرزند شهیدی که امروز خودش نیز به‌عنوان یک بسیجی و همراه جوانان در صحنه حضور دارد و همواره از جوانان حمایت می‌کند.

بدون شک آنچه امروز می‌تواند، تقویت و توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد حمایت از جوانان محله با محوریت ائمه جماعات و پایگاه‌های بسیج است. مسئولان نیز با حضور میدانی خود در بین شهروندان می‌تواند به برطرف کردن مشکلات و ایجاد زیرساخت‌ها کمک کنند تا روزبه‌روز نشاط و توسعه را در محله‌ها شاهد باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار