معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نگرانی‌ها از تنش آبی در حوضه رودخانه‌های کرخه، دز و مارون، گفت: ۵۵ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه کارون بیش از برنامه برای تولید برق رهاسازی شده است.
کد خبر: ۹۳۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶ 20 January 2021

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نگرانی‌ها از تنش آبی در حوضه رودخانه‌های کرخه، دز و مارون، گفت: ۵۵ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه کارون بیش از برنامه برای تولید برق رهاسازی شده است.

فراز رابعی افزود: با توجه به کاهش آوردها، به ویژه در حوضه رودخانه کرخه پیشنهاد نوبت بندی برای تامین آب کشاورزی را مطرح کرده‌ایم.

وی نسبت به کاهش آوردهای حوضه رودخانه کرخه و مارون و دز هشدار داد و گفت: آورد حوضه کرخه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ۲۴ درصد کاهش، حوضه دز ۱۱ درصد کاهش و حوضه مارون چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رابعی افزود: این آمارها نشان می‌دهد که به رغم بارندگی آذر ماه، در ماه‌های مهر و آبان و دی، بارندگی موثری اتفاق نیفتاده همچنین هواشناسی برای ماه‌های بهمن و اسفند شرایط نرمال و کمتر از نرمال را پیش بینی کرده است، بنابراین در شرایط فعلی به ویژه در حوضه کرخه باید مراقبت و صرفه جویی بیشتری داشته باشیم و بناداریم جلسات مدیریت تنش آبی را تشکیل دهیم.

به گفته وی، ورودی به سدهای حوضه کارون امسال نسبت به نرمال ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: حجم مفید سدهای خوزستان در حال حاضر ۴.۷ میلیارد مترمکعب و ظرفیت خالی این سدها ۸.۵ میلیارد مترمکعب است، بنابراین با توجه به حجم خالی مخازن، نگرانی از بابت سیلاب نداریم و بیشتر نگرانی‌ها برای مدیریت و کنترل تنش آبی در ماه‌های آینده است.

رابعی اظهار امیدواری کرد که با همکاری بهره‌برداران و کشاورزان و تشکیل جلسات هماهنگی، بتوان صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب در پایین دست رودخانه‌ها را اعمال کرد.

۵۵ میلیون مترمکعب آب برای تولید برق اضافه

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: در حال حاضر خروجی سد گتوند ۲۸۰ مترمکعب برثانیه، سد دز ۱۴۰ مترمکعب برثانیه و سد مارون ۶۰ مترمکعب برثانیه است و خروجی سد کرخه از ۱۶۰ مترمکعب برثانیه در روزهای گذشته اکنون به ۱۳۰ مترمکعب برثانیه رسیده است.

وی دلیل افزایش خروجی در سدهای کرخه و مارون را نیازهای کشاورزی عنوان کرد و افزود: در سدهای حوضه کارون افزایش خروجی بیش از برنامه به دلیل تولید برق بوده و تاکنون ۵۵ میلیون مترمکعب آب بیش از برنامه از مخازن این سدها برای تامین مصارف برق رهاسازی شده است که در صورت ادامه این روند نگران کننده خواهد بود.

رابعی اضافه کرد: افزایش رهاسازی آب از مخازن سدهای کارون، بر اساس تصمیم‌گیری ملی و دیسپاچینگ کشور صورت گرفته که با مکاتباتی که با ستاد وزارت نیرو انجام شده سعی شده آب رهاسازی شده از سدهای کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور و مسجدسلیمان در سد گتوند ذخیره شده تا آن را از دست ندهیم.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم که مخازن سدها را بابت مسائل دیگر خالی نکنیم تا در تابستان آینده با مشکل کمبود آب مواجه نشویم.

به گفته وی، ماه‌های بهمن و اسفند در برنامه ریزی منابع آب دارای حساسیت ویژه است زیرا همزمان با احتمال سیلاب، احتمال خشکسالی نیز باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

رابعی بر صرفه جویی در آب کشاورزی نیز تاکید کرد و افزود: به ویژه در پایین دست حوضه کرخه درخواست افزایش رهاسازی آب دارند، این در حالیست که برای جلوگیری از ایجاد مشکل در تابستان، از حالا مدیریت مصرف را مدنظر داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، خوزستان در ۱۵ سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده اما در سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها را تجربه کرد. در ۲ سال بعد از آن با بارندگی‌های شدید شاهد وقوع سیلاب در این استان بودیم که سیل سال ۹۸-۹۷ خسارات زیادی برجای گذاشت. اکنون با گذشته ۲ سال پرباران، نگرانی از بازگشت خشکسالی در خوزستان بوجود آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار