در روزهای پایانی اولین ماه زمستان و روزهای ابتدایی دومین ماه این فصل، در گیر و دار شیوع ویروس کرونا، کرمانشاه میزبان صف‌های طولانی گرفتن سیم کارت و سجامی شدن است.
کد خبر: ۹۳۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 22 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازمهر، قریب به یک سال از شیوع اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در کشور می‌گذرد که طی این مدت کادر درمان در صف اول مبارزه با این بیماری قرار گرفته‌اند و بسیاری از مشاغل مخصوصاً مشاغل آزاد با مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری هم شغل خود را از دست داده‌اند و در تأمین مایحتاج زندگی با سختی مواجه شدند، که به امید پایانی بر بیماری کرونا این سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

در این بین دولت نیز هر از چندگاهی وعده‌هایی مانند پرداخت وام یک میلیون تومانی به آسیب دیدگان از این بیماری می‌دهد؛ که این وعده‌های دولت نه تنها گره از مشکلات متضررین از این بیماری باز نکرده، بلکه خود باعث آسیب برای سلامتی مردم و شیوع بیشتر ویروس کرونا در جامعه شده است.

صف‌های طولانی و پر ازدحام مردم که هر چند وقت یک‌بار اکثراً از قشر ضعیف جامعه، به بهانه ثبت نام سیم کارت به نام سرپرست خانوار برای دریافت وام یک میلیون تومانی، توزیع روغن جامد در برخی از شهرستان‌ها، توزیع مرغ منجمد به نرخ دولتی و هم اکنون نیز تشکیل صف‌های شلوغ و پر ازدحام برای ثبت نام سیم کارت و طی کردن فرآیند سجامی شدن سهام داران سهام عدالت گواه این مساله است.

سهام عدالت به نوعی یارانه‌ای بود که در دولت نهم با هدف توزیع عادلانه ثروت کشور در بین اقشار ضعیف و بالا بردن سطح رفاه مردم توزیع شد که در این طرح در راستای خصوصی سازی و کمرنگ شدن نقش دولت در اقتصاد، بخشی از سهام شرکت‌ها، کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی به اقشار پایین درآمدی جامعه اختصاص یافت؛ اما مدت‌ها بود که بحث آزاد سازی آن مطرح می‌شد که بالاخره در اوایل سال جاری فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز و بر اساس آن سهام داران مشمول می‌توانستند با انتخاب روش مستقیم یا غیر مستقیم سهام خود را مدیریت کنند.

۵۳ درصد سهامداران عدالت در کرمانشاه روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند

بنابر گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه، یک میلیون و ۴۴۱ هزار نفر معادل ۷۵ درصد از جمعیت این استان مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد بعد از آزاد سازی، بیش از ۷۰۰ هزار نفر معادل ۵۳ درصد روش مستقیم و ۶۷۰ هزار نفر معادل ۴۷ درصد روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.

امیرحمزه حیدریان در نشست خبری اخیر در رابطه با موضوع ثبت نام مشمولین سهام عدالت در سامانه سجام، اظهار کرد: که سهام داران سهام عدالت که روش غیرمستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده‌اند حداکثر تا ۱۰ بهمن فرصت دارند که با مراجعه به سامانه سجام نسبت به ثبت نام و دریافت کُد بورسی خود اقدام کنند.

وی گفت: به منظور بهره‌مندی از سود سهام عدالت و مزایای آتی آن و همچنین مشارکت در انتخاب هیأت مدیره اصلح و توانمند شرکت سرمایه گذاری استانی، سهام داران باید حداکثر تا ۱۰ بهمن ماه سال جاری نسبت به ثبت نام در سامانه سجام که به صورت رایگان صورت می‌گیرد و همچنین دریافت کُد بورسی اقدام کنند.

تشکیل صف‌های طولانی برای گرفتن کد بورسی

اما تعیین این مهلت زمانی و جو روانی ایجاد شده که سجامی شدن را شرط دریافت سود سهام عدالت می‌داند، طی روزهای اخیر موجب ایجاد صف‌های طولانی و پر ازدحام برای ثبت نام در سامانه سجام شده است.

سهام داران سهام عدالت که اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند، در آخرین روزهای باقی مانده در صف‌های طولانی خرید سیم کارت به نام خودشان در دفاتر مشترکین سیم‌کارت همراه و سپس در دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت نام و طی کردن فرایند سجامی شدن ایستاده‌اند تا از این سود ناچیز سهام عدالت بی بهره نشوند که شاید گره کوچکی از مشکلات معیشتی شأن باز شود.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه، گفت: به دلیل شرایط کرونا و برای جلوگیری از به وجود آمدن ازدحام ماجرای ثبت نام در سامانه سجام را حساس نکرده‌ایم.

فرید خلیلی اظهار کرد: در استان بر اساس آخرین آمار حدود ۴۵ درصد از مشمولین روش غیرمستقیم فرایند سجامی شدن را طی کرده‌اند در حالی که در دیگر استان‌ها این رقم بیش از ۶۰ و ۷۰ درصد است.

ثبت نام در روزهای پایانی، علت تشکیل صف طولانی سجامی شدن است

وی با اشاره به بازه زمانی تعیین شده برای انجام فرایند ثبت نام در سامانه سجام، افزود: متأسفانه مشمولین، انجام فرایند سجامی شدن را به دقایق پایانی موکول می‌کنند و همین امر موجب ازدحام شده است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با اشاره به موضوع الزام سیم کارت به نام مشمولین، تاکید کرد: داشتن سیم کارت به نام شخص برای بحث احراز هویت الزام قانونی است، چرا که از این به بعد تمام اطلاع رسانی‌ها، پرداخت‌ها و دریافت‌ها به همین خط تلفن همراه ارسال می‌شود.

خلیلی ادامه داد: دسترسی به اطلاعات هویتی، شماره حساب بانکی، کد شعبه، شماره شبا و نیز کد پستی برای ثبت نام در این سامانه ضروری است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار