سالهاست موضوع موتور سنگین‌سواران حاجی آباد به عنوان یکی از چالش‌های شهرستان زرین دشت مطرح می‌شود و با وجود هشدار مسئولان انتظامی، همچنان فعالیت موتورسواران در راه‌های روستایی بخش مرکزی این شهرستان تداوم داشته و گاه حادثه‌آفرین بوده است.
کد خبر: ۹۳۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ 24 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: سالها است موضوع موتور سنگین‌سواران حاجی آباد به عنوان یکی از چالش‌های شهرستان مطرح می شود و با وجود هشدار مسئولان انتظامی، همچنان فعالیت موتورسواران در جاده آب شیرین‌کن شهرداری پایین‌تر از پارک زیتون حاجی آباد و راه روستایی حاجی طاهره از توابع بخش مرکزی زرین دشت ادامه دارد.

بی‌توجهی موتور سنگین‌سواران به استفاده از تجهیزات ایمن موتورسواری، حوادث دردناکی را رقم زده و لازم است موتورسواران برای حفظ سلامت خود در فضایی ایمن‌تر و با امکانات مناسب فعالیت کنند همچنین مسئولان، برای رفع دغدغه و ایجاد پیست ایمن اقدام نمایند.

متاسفانه عصرهای جمعه، جاده حاجی‌طاهره از توابع بخش مرکزی زرین دشت مملو از جمعیت مردمی است که تفرجگاهی ندارند جز همین منطقه.

جاده کم عرض حاجی طاهره در ترافیک موتورسیکلت‌های مجاز و غیرمجاز جوانان پرشور و هیجانی، محاصره شده است که منتظر یک روز تعطیل هستند تا در هر کجای شهر که قرار دارند خود را به این محل برسانند و آزادانه با موتورسیکلت در این جاده که آن را با پیست اشتباه گرفته اند، جولان دهند.

اما این جاده ناایمن و غیراستاندارد با عرض حدود چهار متر که تنها راه ارتباطی مردم روستای حاجی طاهره، بن دشت و چاه زبر به حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت است، جان موتورسوارانی را گرفته است که به عشق موتورسواری، در این مسیر پرخطر کورس گذاشته و جان خود را از دست داده اند.

عصرهای جمعه، دو مسیر جاده حاجی طاهره و پیست (قژقژه) پایین تر از پارک زیتون شهر حاجی آباد، تماشاگران زیادی در کنار جاده این دو مسیر غیراستاندارد جمع می شوند و برخی موتورسواران کراس و موتورهای سنگین (کورسی) بدون پوشش لباس مناسب و کلاه ایمنی در جاده با سرعت می رانند.

 

 

عده ای با فریاد، سوت و هیاهو آنها را تشویق کرده و عده ای دیگر با تلفن همراه، از آنان فیلم و عکس می گیرند که همین عمل برای افرادی که به دنبال دیده شدن هستند، کافی است.

غروب جمعه، سوم بهمن ماه جاری نیز دوباره یک جوان موتور سوار زرین دشتی ، با یک دستگاه موتورسیکلت سنگین در مسیر جاده حاجی طاهره میان شلوغی جاده مذکور که عمدتا رانندگان خودروها بانوان هستند، با سرعت راهی این جاده شده اما لحظاتی پس از دور گرفتن موتور سیکلت سنگین خود (که به گفته شاهدان عینی ۲۶۰کیلومتر در ساعت سرعت داشته است )صدای برخورد شدید موتورسیکلت، با یک دستگاه خودرو پژو پارس تمام نگاه‌ها را به سمت این موتور سوار کشاند اما در کمال تاسف چیزی که از این تخلیه هیجان باقی ماند، تنها خون بود که جاده را رنگین کرد.

 

 

احداث پیست موتورسواری استاندارد؛ زیرساخت مورد نیاز در زرین‌دشت

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی زرین دشت ضمن ابراز تاسف از جان باختن چند تن از موتورسواران در مدت اخیر در این شهرستان و با توجه به اقلیم آب و هوایی و استعداد بالقوه جوانان این شهرستان در ورزش موتورسواری بیان کرد: احداث پیست مناسب از ضروریات ورزش زرین دشت است که باید به آن توجه شود.

حمید عسکری‌زاده با اشاره به وقوع چندین حادثه منجر به مرگ موتورسواران در جاده‌های روستایی این شهرستان، اظهار داشت : حرکات نمایشی موتورسواران سنگین در سطح شهر و در جاده ارتباطی روستای حاجی طاهره و دیگر مکانهای شهر، هیچ ارتباطی به هیات موتورسواری و اداره ورزش و جوانان این شهرستان ندارد.

رییس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی شهرستان زرین دشت با تاکید بر ممنوعیت تردد موتورهای ۴۵۰ cc به بالا در سطح شهر اظهار کرد: برای موتورهای ۴۵۰ cc بالاتر، هیچ مجوز ترددی صادر نمی‌شود زیرا هیچ گونه امکاناتی برای این موتورها برای تمرین و شرکت در مسابقات نه در زرین دشت بلکه در مرکز استان فارس هم وجود ندارد.

 

وی با اشاره به عدم استقبال موتورسواران این شهرستان از جانمایی پیست موتورسواری در منطقه دانشگاه آزاد این شهرستان در سنوات گذشته، اضافه کرد: به دلیل عدم اقبال عمومی و مجوز موتورسواران در منطقه دانشگاه آزاد جانمایی مجدد پیست موتورسواری در منطقه لهشور در مجاورت کارخانه کود این شهرستان نیز با عدم استقبال این دسته از علاقمندان ورزش موتور سواری روبرو شد.

حمید عسکری‌زاده ادامه داد: به دلیل دور بودن این پیست از مرکز شهرستان و حمل موتورها با یدک کش و یا خودرو نیسان توسط راکبین این موتورهای سنگین، جانمایی نیز با عدم استقبال موتورسواران روبرو شده است.

رییس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی شهرستان زرین دشت یاد آور شد : پیست قژقژه به دلیل مجاورت به منطقه مسکونی از سوی اداره کل محیط زیست، با عدم دریافت مجور روبرو شده است اما با رایزنی انجام شده، مقرر شد پیست قژقژه به پیست دوچرخه سواری کوهستان اختصاص یابد.

وی به آخرین اقدامات اداره ورزش و جوانان این شهرستان برای پاسخ به مطالبات ورزش موتورسواری اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش با حضور کارشناسان اداره ورزش و جوانان فارس و اعضای شورای تامین شهرستان از پیست موتورسواری در منطقه لهشور (نزدیکی روستای چاه سبز از توابع بخش مرکزی زرین دشت) بازدید و مقرر شد تا با همکاری بین‌بخشی ادارات شهرداری ، راهداری و حمل و نقل جاده ای و تخصیص اعتبار مورد نیاز در آینده نزدیک، این پیست راه اندازی گردد.

موتورهای سنگین زرین‌دشت برگ تردد ندارند

در ادامه رییس اداره ورزش و جوانان زرین دشت نیز بیان کرد: ورزش موتورسواری تابع قانون و مقررات خاص خودش است.

کرامت امیری افزود: موتورسواران سنگین باید برای حضور در تمرینات و مسابقات دارای برگ تردد و پلاک مخصوص باشند، هر موتور سواری صرفا ورزشکار نیست.

 

 

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان زرین دشت با اشاره به لزوم ساماندهی ورزشکاران موتورهای سنگین بیان کرد : کسانی که علاقمند به رشته موتور‌سواری و اتومبیل‌رانی هستند، باید نسبت به تکمیل پرونده خود و ارائه مدارک موتور و متقاضی با مراجعه به هیات موتورسواری شهرستان ثبت نام تا بعد از احراز هویت و تاییدیه مدارک از سوی شورای تامین، کارت تردد به آنان تعلق گیرد.

امیری ادامه داد: هیچ موتورسواری حق تردد در سطح شهر و جاده ندارد و کار انتقال موتورهای سنگین حتما باید از طریق یدک‌کش و یا خودروی نیسان انجام و تمرینات فقط در پیست صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: تا سه سال پیش حدود ۳۰ موتور دارای برگ تردد در این شهرستان فعالیت داشتند که به دلیل انقضای برگ ترددها از سوی نیروی انتظامی به دلیل نبود پیست استاندارد و سند دار نبودن موتورها، برگ تردد جدیدی صادر نشد و در حال حاضر هیچ یک از موتورهای سنگین این شهرستان برگ تردد ندارند.

موتورسواران زیادی در زرین دشت وجود دارند که از مسوولین انتظار احداث پیست مناسب و استاندارد دارند ، قطعا وجود یک پیست استاندارد و اجبار در پوشش لباس و کلاه مناسب، می تواند تا حدود زیادی از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار