شرکت‌های دارویی به بهانه تحریم با جان بیماران خاص بازی و کسب درآمد می‌کنند. به گفته مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران بسیاری از بیماران در طول چند ماه اخیر به دلیل نبود دارو جانشان را از دست داده اند. آیا اگر تحریم است و دارو وارد نمی‌شود شرکت‌های دارویی چگونه مواد اولیه ساخت دارو در شرایط تحریم وارد کشور می‌کنند؟ فقط به بهانه تحریم و نبود امکان تبادل مالی می‌خواهند دارو‌های دست چندم خود را به بیماران ناچار از درمان قالب کنند.
کد خبر: ۹۳۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 26 January 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نزدیک به یکسال از شیوع بیماری کرونا در دنیا و به تبع آن در کشور ایران می‌گذرد. استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، قرنطینه شدن، کاهش رفت و آمد جزء لاینفک زندگی روزانه مردم برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه شده است.

با وجود این مراقبت‌ها، هستند افرادی که به بیماری مبتلا و روانه بیمارستان‌ها می‌شوند و با وجود تمام مشکلات ریز و درشت از کسب‌وکار خوابیده گرفته تا گرانی‌ها، با نسخه تجویز شده از سوی پزشکان هم مواجه می‌شوند که سرگردان از این داروخانه به آن داروخانه با کلمه نداریم! مواجه می‌شوند.

این افراد عمدتا متقاضی دارو‌های بیماران پیوندی، انسولین و تولیدات خارجی برای بیمارانی هستند که به داروی ایرانی واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند.

این روز‌ها شاهد صحنه‌های زیادی از صف‌های به‌هم فشرده در داروخانه‌های شیراز هستیم که به عنوان عاملی برای شیوع ویروس کرونا سلامتی دیگر شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

یکی از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما که برای خرید داروی موردنیاز خود به داروخانه هلال احمر و ویژه شیراز مراجعه کرده بود، اظهار داشت: نزدیک به دو هفته متوالی از صبح برای تامین داروی موردنیاز خود به داروخانه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنم و هنوز موفق به تهیه دارو نشدم.

او ادامه داد: امروز که دسترسی به دارو‌های خارجی بیماران خاص، دشوارتر شده است، پزشکان توصیه می‌کنند از دارو‌های مشابه داخلی استفاده کنیم؛ اما برخی بیماران با آن سازگاری ندارند و دچار مشکلاتی می‌شوند.

دیگر شهروند شیرازی بیان کرد: برای تهیه داروی دیابت به هر داروخانه‌ای مراجعه می‌کنیم می‌گویند نداریم و فقط داروخانه هلال احمر دارد. به آنجا هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند تمام شده یا برایشان نیامده است.

زارع دیگر شهروند نیز گفت: شرکت‌های دارویی به بهانه تحریم با جان بیماران خاص بازی و کسب درآمد می‌کنند. به گفته مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران بسیاری از بیماران در طول چند ماه اخیر به دلیل نبود دارو جانشان را از دست داده اند. آیا اگر تحریم است و دارو وارد نمی‌شود شرکت‌های دارویی چگونه مواد اولیه ساخت دارو در شرایط تحریم وارد کشور می‌کنند؟ فقط به بهانه تحریم و نبود امکان تبادل مالی می‌خواهند دارو‌های دست چندم خود را به بیماران ناچار از درمان قالب کنند.

او ادامه داد: بهتر است رسانه‌ها فقط به فهرست عوارض دارو‌های ایرانی که اتفاقا در بروشور و سایت شرکت‌های سازنده قرار دارد نگاهی بیندازید تا عمق فاجعه را درک کنند. داروی "نانو جید" ساخت شرکت اسوه فقط ۱۵ عارضه به همراه دارد که کوچکترین آن پوستی و حادترین آن بودی است!

زارع تصریح کرد: نقض حقوق بشر فقط زندانی کردن افراد به جرم سیاسی نیست یکی از موارد آن سال زندگی از افراد ناتوان و بیمار است. من از اینجا به مقامات ارشد نظام می‌گویم بیماران تالاسمی از هیچ حقی بعنوان یک ایرانی برخوردار نیستند، نه امکان استخدام دارند، نه بیمه‌ها به راحتی آنان را می‌پذیرند. نه امکان ازدواج و بچه دار شدن دارند و نه حتی از امکان حداقلی درمان برخوردارند.

علی‌رغم پیگیری‌های مکرر موفق به مصاحبه با سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشدیم و این عدم پاسخگویی مسئولان را می‌توان نشانه‌ی ضعف دانست که البته نیاز است مسئولان جهت رفع شبهات انتقادات یا شرح واقعیت پاسخگوی رسانه‌ها و مطالبات مردم باشند.

طی چند روز گذشته بیماران خاص برای تهیه دارو سرگردان هستند و هر روز از این داروخانه به آن داروخانه می‌روند. از این رو مدیرعامل هلال احمر استان فارس با اشاره به اینکه هلال احمر تنها مسئولیت توزیع دارو‌ها را برعهده دارد، اعلام کرد که برای داروخانه این مجموعه سالن انتظار تدارک دیده تا تجمعی ایجاد نشود.

حسین درویشی با اعلام اینکه تلاش هلال احمر خدمت رسانی به مردم در شرایط بحرانی است، گفت: باید در نظر بگیریم که کشور در شرایط خاصی است و کمبود دارو به این دلیل به وجود آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار