امیر حاتمی:‌
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: با استفاده از سرریز دانش دفاعی و وجود بستر‌های لازم در وزارت دفاع، نیازمندی‌های وزارت جهاد را به خصوص در حوزه صنعتی تأمین خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۴۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ 16 February 2021
نیازمندی‌های وزارت جهاد کشاورزی را در حوزه صنعتی تامین می‌کنیم
 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: با استفاده از سرریز دانش دفاعی و وجود بستر‌های لازم در وزارت دفاع، نیازمندی‌های وزارت جهاد را به خصوص در حوزه صنعتی تأمین خواهیم کرد.

به گزارش روز ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امیر حاتمی در مراسم امضای توافقنامه همکاری راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و وزارت جهاد کشاورزی با تبریک ماه مبارک رجب و ولادت امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: این توافقنامه همکاری با عنایت به تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سیاست‌های کلی نظام و به منظور هم‌افزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در بخش کشاروزی، شیلات، منابع طبیعی، امور بازرگانی و سایر موارد مرتبط با ماموریت وزارت جهاد و با اتکا به تعامل و بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های متقابل به امضا رسید.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به دشمنی سلطه‌گران با ملت ایران در عرصه‌های غذایی و دارویی که خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی و موازین حقوق بشری است، افزود: وزارت دفاع مصمم است از ظرفیت‌های این سازمان در بخش دفاع برای کمک به سایر بخش‌های کشور همانند کشاورزی، تولید و توزیع زنجیره دام و طیور، شیلات و نهاده‌های مربوطه با مشارکت بخش خصوصی استفاده کند.

وی با بیان اینکه با همت دانشمندان بزرگی همانند شهید والامقام فخری‌زاده، وزارت دفاع دارای ظرفیت پژوهشی بسیار خوبی است، تصریح کرد: ان‌شاءالله با این توافقنامه بخشی از ظرفیت وزارت دفاع در خدمت بخش کشاورزی، آب و خاک و تولید ماشین‌آلات مورد احتیاج این بخش قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه بخش کشاورزی اصلی‌ترین زیربنای تحقق امنیت غذایی به معنای تأمین غذای کافی، در دسترس، سالم، مفید و پایدار است، گفت: این بخش یکی از ارکان توسعه کشور محسوب می‌شود.

حاتمی گفت: در گذشته، به بخش کشاورزی با تأثیرپذیری از فرهنگ غربی، صرفا به عنوان تأمین‌کننده مواد خام نگریسته می‌شد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به کشاورزی به عنوان محور توسعه نگریسته شده است.

وی ادامه داد: وزارت دفاع با همین نگاه زیرساخت‌هایی را در سازمان اتکا در حوزه کشاورزی، دامداری و سایر حوزه‌های مرتبط با بخش کشاورزی ایجاد کرد و در این سال‌ها توانست چه در تولید محصولات این حوزه و چه در پشتیبانی از تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی بخش کشاورزی نقش موثری در کشور داشته باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، تولید ماشین‌آلات برای بخش‌های مرتبط با کشاورزی، تولید پهپاد برای استفاده بخش‌های آب، بیابان‌زدایی و ...، استفاده از بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌ها و ...، استفاده از ظرفیت‌های فناوری، ماهواره‌ای و هوایی برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی و حفظ منابع زیستی آب و خاک، خودکفایی و تکمیل زنجیره تولید و توزیع محصولات ضروری مردم را از مهمترین زمینه‌های همکاری وزارت دفاع و جهاد کشاورزی برشمرد.

ورود صنایع دفاعی با ظرفیت‌های بالای علمی- فناورانه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

حاتمی تصریح کرد: در شرایط تحریم که با فشار آمریکا بسیاری از کشور‌های خارجی کشور را ترک کرده‌اند و در زمانی که رونق تولید و جهش تولید مورد تأکید خاص مقام معظم رهبری است، ورود و کمک صنایع دفاعی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای علمی- فناورانه به بخش‌های مختلف کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و ان‌شاءالله با استفاده از سرریز دانش دفاعی و وجود بستر‌های لازم در وزارت دفاع، نیازمندی‌های وزارت جهاد را به خصوص در حوزه صنعتی تأمین خواهیم کرد.

در بخش فناوری‌های صنعتی نیازمند ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات خودرویی هستیم

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با بیان اینکه با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل وزارت دفاع تدوین و اجرای برنامه کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی، پایه و کشاورزی را در دستور کار داریم، گفت: وزارت دفاع با در اختیار داشتن فناوری‌های پیچیده، می‌تواند در بخش‌های مختلف به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش فناوری‌های صنعتی نیازمند ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات خودرویی، انواع حسگر‌های هوشمند، شیلات (قایق، شناور‌ها و اسکله، سکو‌های صید و صیادی، پروزش ماهی، پهپاد و بالگرد و ... هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت دفاع در ابعاد مختلف دارای ظرفیت‌های خوبی است، گفت: در موضوع آمایش‌های سرزمینی سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح نقش مهمی دارد و زمینه‌های همکاری خوبی در این خصوص می‌تواند ایجاد شود.

خاوازی با بیان اینکه سازمان اتکای وزارت دفاع در حوزه کشاورزی خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد، افزود: تجربه‌های وزارت جهاد در این خصوص می‌تواند به سازمان اتکا منتقل شود.

تفاهمنامه همکاری وزارت دفاع و وزارت جهاد کشاورزی، از تاریخ امضا به مدت ۵ سال معتبر خواهد بود و کارگروه مشترک و دائمی میان وزارتخانه‌های دفاع و جهاد کشاورزی همکاری‌های جامع را راهبری می‌کنند.

 احداث سکو و اسکله‌های صیادی، کمک به اطفاء حریق، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، استفاده از ظرفیت‌های سازمان اتکا در تولید محصولات کشاورزی، استفاده از ظرفیت سازمان جغرافیایی در زمینه نقشه‌برداری و اطلاعات ماهواره‌ای، کمک در ساخت و تجهیز و نگهداری انواع شناورها، بارج‌ها، شناور‌های غذادهی، تجهیزات پرورش ماهی، سازه‌های قفس دریایی، دوربین‌های زیرآبی، همکاری در تولید سموم و کود، تولید واکسن و کیت‌های تشخیص سریع بیماری‌های دام، طیور و آبزیان، تولید دام سبک و سنگین، طیور، گیاهان دارویی، شیلات و تقویت زنجیره‌های تولید محصولات غذایی، تولید تجهیزات نوآورانه و هوشمندسازی و ساخت کنتورها، سیستم‌های پمپاژ و سنسور‌های آبیاری هوشمند از جمله تعهدات وزارت دفاع (بر اساس تقاضای وزارت جهاد کشاورزی) در این توافقنامه به شمار می‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار