الزام خودروها به انجام معاینه فنی از ۲ جنبه ایمنی خودرو و نیز آلایندگی زیست محیطی حایز اهمیت است اما کرونا و نبود دوربین‌های ثبت تخلف باعث شده تا آمار خودروهای دارای معاینه فنی در کرمانشاه کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۹۴۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ 17 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، با اینکه کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه مانند تهران و اصفهان معضل آلودگی هوا ندارد اما با توجه به روند بزرگ شدن شهر لازم است تا پیشگیری هایی برای دچار نشدن به سرنوشت آلودگی هوای دیگر کلانشهرها انجام شود.

قانون هوای پاک و الزام خودروها به انجام معاینه فنی یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست که چند سالی است در کشور ما الزامی شده ضمن اینکه علاوه بر کنترل آلایندگی خودروها، موضوع بررسی دوره ای ایمنی خودروها دیگر مزیت معاینه فنی خودرو محسوب می شود.

اینکه چه خودروهایی فاقد معاینه فنی است یا توسط نیروی انسانی پلیس مشخص می شوند و یا توسط دوربین های ثبت تخلف مجهز به سیستم LEZ شکار می شوند.

اما سوال اینجاست که چه تعداد خودرو کرمانشاهی معاینه فنی دارد و چه تعدادی از زیر کار در می روند؟

بیش از ۵۰۰ هزار خودرو و حدود ۱۲۰ هزار موتورسیکلت پلاک کرمانشاه وجود دارد که به باور خانم شیده احتشام راد دبیر شورای ترافیک استان بخشی از این خودروها برگه معاینه فنی ندارند.

سیروس کریمی رییس انجمن مراکز معاینه فنی کرمانشاه نیز معتقد است که فقط ۵۰ درصد خودروهای سبک پلاک کرمانشاه برای انجام معاینه فنی به ۲۱ مرکز موجود در استان مراجعه می کنند.سیروس کریمی رییس انجمن مراکز معاینه فنی کرمانشاه نیز معتقد است که فقط ۵۰ درصد خودروهای سبک پلاک کرمانشاه برای انجام معاینه فنی به ۲۱ مرکز موجود در استان مراجعه می کنند.

او می گوید: در شرایط فعلی کرونا و به دلیل کاهش کنترل ها، مراجعات کمتر شده به گونه ای که به طور متوسط ماهیانه ۹۰۰ خودرو سواری برای معاینه فنی به هر مرکز مراجعه می کند.

وی نبود نظارت کافی را عامل مراجعه نکردن به مراکز معاینه فنی اعلام کرد و گفت: نیروی انسانی پلیس به تنهایی برای کنترل معاینه فنی خودروها کافی نیست و کرمانشاه همانند شهرهایی مانند تهران و اصفهان نیاز به نصب دوربین های مجهز دارد.

کریمی افزود: متاسفانه استانداری و شهرداری کرمانشاه اعلام کرده اند که اعتبار لازم برای خرید این دوربین ها را ندارند.

احتشام راد نیز با تایید این موضوع گفت: شهرداری می تواند از بخش خصوصی برای خرید دوربین های هوشمند کمک بگیرد و از محل جریمه ها نیز بدهی اش را پرداخت کند.

اما حتی اگر تمام خودروها روزی مجبور شوند تا معاینه فنی داشته باشند موضوع نظارت بر خود مراکز معاینه فنی هم پیش می آید، ضرورتی که فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان نیز بر آن تاکید دارد.

او گفت: علاوه بر اینکه مراکز معاینه فنی باید نسبت به انجام آزمایشات سختگیر باشد، بر این مراکز نیز باید به صورت سختگیرانه نظارت شود.

میزان خطای انسانی در مراکز معاینه فنی

از طرفی به نظر می رسد نوعی بدبینی نسبت به عملکرد مراکز معاینه فنی هم وجود دارد به گونه ای که مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه معتقد است که در برخی موارد کار در مراکز معاینه فنی به صورت صوری انجام می شود.

وی توجه بیشتر به ظاهر خودرو در مراکز معاینه فنی را عامل اصلی این موضوع عنوان می کند.

شیده احتشام راد دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: کتمان نمی کنیم که ممکن است در برخی از مراکز معاینه فنی خودروها تخلفاتی انجام شود، اما مکانیزم ها به گونه ای طراحی شده که از تخلفات گسترده جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: ابزار سنجش ها در معاینه فنی خودروها به تدریج دخالت نیروی انسانی را کاهش داده اما این دخالت هنوز صفر نشده است.

احتشام راد در ادامه در خصوص دلایل به وجود آمدن خطای انسانی در مراکز معاینه فنی توضیح داد: بخشی از مراحل انجام کار به صورت بازدید چشمی از حیث سلامت ظاهری خودرو است که احتمال خطای انسانی در این مرحله بیشتر است.

او افزود: اما بقیه مراحل توسط دستگاه انجام می شود که خطای انسانی را کاهش می دهد اما به صفر نمی رساند، به عنوان مثال راهبر دستگاه ممکن است به گونه ای از خودرو تست بگیرد که جوابش در محدوده قابل قبول باشد.

اما سیروس کریمی رییس انجمن فنی مراکز معاینه فنی استان از سلامت کارکرد مراکز معاینه فنی استان دفاع می کند و می گوید: شاید در مرحله بررسی ظاهری خودرو امکان خطا وجود داشته باشد اما بررسی های فنی خودرو توسط دوربین های آنلاین زیرنظر وزارت کشور انجام می شود.

کریمی ادامه داد: تا سال گذشته امکان تغییر اعداد در مراکز معاینه فنی وجود داشت اما با برنامه های نرم افزاری جدید دسترسی به سیستم برای راهبر به صفر رسیده است.تا سال گذشته امکان تغییر اعداد در مراکز معاینه فنی وجود داشت اما با برنامه های نرم افزاری جدید دسترسی به سیستم برای راهبر به صفر رسیده است.

وی اعلام کرد: تمام مراکز معاینه فنی استان مجهز به دستگاه های به روز هستند ضمن اینکه به صورت ماهیانه توسط اداره استاندارد بررسی می شوند.

معاینه فنی خودروهای سنگین

اما در کنار مراکز معاینه فنی خودروهای سواری، مراکزی مختص به خودروهای سنگین وجود دارند که زیرنظر راهداری فعالیت می کنند.

ظاهرا موضوع معاینه فنی برای خودروهای سنگین جدی تر از خودروهای سبک دنبال می شود به گونه ای که اگر این خودروها معاینه فنی نداشته باشند اجازه فعالیت ندارند.

فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در این زمینه گفت: پنج مرکز معاینه فنی در سطح استان به حدود ۱۳ هزار خودرو سنگین باری و مسافری پلاک کرمانشاه شامل اتوبوس، مینی بوس و کامیون خدمات می دهند.

وی تاکید کرد: تمام مراکز معاینه فنی استان به صورت مکانیزه و برخط فعالیت می کنند و امکان خطای انسانی در حداقل ممکن قرار دارد.

کرمی در خصوص الزام خودروهای سنگین برای معاینه فنی نیز گفت: خودروهای سنگین در سیستم حمل و نقل باید کارت هوشمند داشته باشند ضمن اینکه در جاده ها برخط هستند، لذا برای دریافت خدماتی مانند بارنامه و بیمه باید معاینه فنی داشته باشند.

در قانون هوای پاک هم سن مفید اتوبوس ها ۱۵ سال و کامیون ها ۲۲ سال در نظر گرفته شده است و مدیرکل راهداری استان نیز میانگین سن خودروهای سنگین استان را ۱۸ سال اعلام کرد و گفت: این عدد برای کامیون هاست و اتوبوس های پلاک کرمانشاه جوانتر نیز هستند.مدیرکل راهداری استان نیز میانگین سن خودروهای سنگین استان را ۱۸ سال اعلام کرد و گفت: این عدد برای کامیون هاست و اتوبوس های پلاک کرمانشاه جوانتر نیز هستند.

نظارت پلیس بر معاینه فنی

اما وقتی به سراغ بعد نظارتی خودروها از حیث داشتن معاینه فنی می رویم نقش پلیس راهنمایی و رانندگی در داخل شهرها و پلیس راه در خارج از شهرها پر رنگ می شود.

سرهنگ محمد حیدری رییس پلیس راه کرمانشاه در این خصوص بیان داشت: به دلیل نبود تجهیزات مکانیزه آمار خودروهای فاقد معاینه فنی را در اختیار نداریم برای همین بررسی خودروها از حیث داشتن معاینه فنی توسط نیروی انسانی انجام می شود.

وی در خصوص نقش نقص فنی خودروها در بروز تصادفات جاده ای نیز گفت: مطابق آمار ۱۰ ماه سپری شده در سال جاری در جاده های استان تصادفی به دلیل نقص فنی مانند سیستم ترمز خودرو نداشته ایم.مطابق آمار ۱۰ ماهه در جاده های استان تصادفی به دلیل نقص فنی مانند سیستم ترمز خودرو نداشته ایم.

آمار ۱۰ ماهه پلیس هم نشان می دهد که تصادفات جاده ای استان جان ۲۶۴ نفر را گرفته که اصلی ترین علت مربوط به واژگونی خودرو با سهم ۵۳ درصد بوده است.

در داخل شهر کرمانشاه نیز به گفته سرهنگ فضل الله شیری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خبری از دوربین های هوشمند LEZ ثبت تخلف خودوهای فاقد معاینه فنی نیست.

او می گوید:‌ هم اکنون نظارت بر معاینه فنی خودرو ها از طریق نیروی انسانی پلیس انجام می شود در حالی که این نظارت باید توسط دوربین های هوشمند LEZ باشد که نصب این دوربین ها نیز جزو وظایف شهرداری کرمانشاه است.

برنامه شهرداری برای نصب ۱۷۰ دوربین ثبت تخلف

در پایان محسن ارجمندی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه از برنامه نصب ۱۷۰ دوربین ثبت تخلف در شهر کرمانشاه خبر داد محسن ارجمندی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه از برنامه نصب ۱۷۰ دوربین ثبت تخلف در شهر کرمانشاه خبر دادو گفت:‌ این تعداد دوربین بالای ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار می شود.

وی افزود: بعد از اخذ مجوز این کار از سازمان برنامه و بودجه مناقصه برگزار شده و به زودی سرمایه گذار مشخص می شود.

آنچنان که ارجمندی توضیح داد: هم اکنون اکثر دوربین های شهر کرمانشاه از نوع نظارت تصویری هستند که نیاز به کنترل اپراتور دارند و ۱۰ دوربین ثبت سرعت نیز در بزرگراه های کرمانشاه نصب است.

وی ویژگی اصلی دوربین های ثبت تخلف را بی نیازی از اپراتور بیان کرد و گفت: حدود ۴۰ دوربین برای ثبت سرعت و تعدادی نیز مختص کنترل معاینه فنی خودروها خواهند بود.

ارجمندی در خصوص تعداد خودروهای دارای معاینه فنی در شهر کرمانشاه نیز گفت: در گذشته تا ۸۰ درصد خودروها معاینه فنی می گرفتند اما به دلیل کرونا این آمار کمتر شده و شاید به ۵۰ درصد رسیده باشد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار