حسین حیدری در گفتگو با تابناک:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون رایگان دام عشایر علیه دو بیماری ویروسی تب برفکی و لمپی اسکین که بیشترین شیوع را در فصل سرما دارند از ده روز گذشته شروع و تا دو هفته آینده ادامه دارد.
کد خبر: ۹۴۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 18 February 2021

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: شایع ترین بیماری دام سبک در فصل زمستان بیماری ویروسی تب برفکی به عنوان یک بیماری بومی کشور و منطقه است که با اسم بیماری دهان و پا نیز شناخته می‌شود و باعث بروز تاول و زخم‌های عمیقی در دهان دام و همچنین کاهش وزن بسیار شدید و پس از مدتی نمایان شدن روی پا و سم حیوان و لنگ شدن می شود، در صورت عدم پیشگیری از این بیماری آثار مخرب اقتصادی فراوانی به بار می آید لذا پیشگیری و درمان اهمیت بسزایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کرمانشاه جهت مبارزه با این بیماری به صورت کاملا رایگان اقدام به واکسیناسیون دام های سبک عشایر مرز نشین و برون کوچ استان که در ایلام، خوزستان و مهران مستقرند، کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: دام سبک عشایر مستقر در نقاط صفر مرزی قصرشیرین، گیلانغرب، نفت شهر و خسروی نیز به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه می شوند، بیماری دیگری که در دام سنگین شایع است بیماری پوستی لمپی اسکین نام دارد که خطرناک ترین بیماری پوستی است و درمان ندارد، این بیماری در گاو با آسیب شدید پوست و ضایعات داخل دهان و بینی و آبریزش شدید همراه است که باعث لاغری شدید، قطع شیر و مرگ دام می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: واکسیناسیون این دو بیماری به صورت رایگان با نظارت و ظرفیت دولتی خودمان و با واگذاری به بخش خصوصی در مراکز مایه کوبی انجام می گیرد که در مناطق عشایر اکیپ های ما مستقرند و واحد به واحد جهت واکسیناسیون سرکشی می کنیم اما بر اساس سیاست های سازمان دامپزشکی در مناطق روستایی به صورت هدفمند و در صورت وجود کانون بیماری مکلف به انجام واکسیناسیون هستیم که خود روستاییان جهت دریافت واکسن با تعرفه های تعیین شده باید به مراکز مایه کوبی معتبر مراجعه کنند.

حیدری تاکید کرد: راه های پیشگیری از این بیماری ها مراقبت های بهداشتی و رعایت نظافت دام و همچنین انجام سالیانه واکسیناسیون است، واکسیناسیون ها از حدود ده روز گذشته شروع و تا دو هفته آینده نیز ادامه دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار