چند پروژه کلان صنعتی در کرمانشاه در دست اجراست که با بهره‌برداری از آن‌ها این استان مرزی به جرگه مناطق صنعتی کشور می‌پیوندد اگرچه راه سخت و دشواری به نظر می‌رسد، اما با نگاه موجود در میان دولتمردان قابل تحقق و دست‌یافتنی است.
کد خبر: ۹۴۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ 22 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه دولت تدبیر و امید به خوبی مسیر توسعه کرمانشاه را پیدا کرد؛ استانی با یک عقب ماندگی تاریخی، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی و تخریب زیرساخت‌های آن و مهاجرپذیر که با آسیب‌ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و شاخص‌ترین آن‌ها نرخ بیکاری بالاست که در سال‌های اخیر همواره رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

مسوولان کرمانشاه به مدیریت استانداری باتجربه چندین سند توسعه‌ای برای کرمانشاه تدوین کردند؛ سند اشتغال، اقتصاد مقاومتی، مرز و دیگر اسناد بالادستی که براساس آمار و ارقام موفق عمل کرده‌اند و طلسم سال‌ها بیکاری و عدم سرمایه‌گذاری در این استان شکسته شد.

«هوشنگ بازوند» استانداری که دولت تدبیر و امید در دور دوم فعالیتش او را برای کرمانشاه برگزید هم تجربه استانداری در استان‌های مشابه را داشت و سابقه فعالیت‌های اجرایی متعدد؛ اگرچه در دوران فعالیتش با بحران‌هایی از جمله زلزله، سیل و کرونا روبرو شد، اما با نگاه توسعه‌ای که به استان داشت هیچ گاه برای تحقق برنامه هایش کوتاه نیامد و به موازات مدیریت بحران، اهداف توسعه‌ای را هم دنبال کرد.

بازوند سختکوش و با برنامه برای توسعه کرمانشاه گام بر می‌دارد و در محافل عمومی او را یکی از استانداران فعال می‌دانند اگرچه کارنامه اش هم گویای موفقیت‌هایی است. او و تیمش با برنامه‌ریزی، جذب سرمایه‌گذاری، اخذ اعتبارات و امکانات ویژه توانستند شاخص‌های استان را تکان دهند و کرمانشاه را در مسیر توسعه قرار دهند.

استاندار فعلی کرمانشاه را می‌توان یکی از ظرفیت‌های خوب برای توسعه استان محسوب کرد و بسیاری معتقدند که بازوند باید از ابتدای دولت تدبیر و امید سکان مدیریت استان را در دست می‌گرفت، اما دیر به کرمانشاه آمد.

باوجود تحریم‌های ظالمانه چند سال اخیر و فشار‌های اقتصادی ناشی از آن و در سال‌هایی که دولت تدبیر و امید در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار دارد؛ همچنان اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی به منظور شتاب بخشی به روند توسعه کرمانشاه متوقف نشده و این برنامه همچنان در دستور کار دولت قرار دارد.

مرز مهمترین ظرفیت و حامی بخش تولید

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت‌های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت‌های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

این استان به واسطه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین ظرفیت‌هایی مانند آب و هوا، چهار فصل بودن، کشاورزی و گردشگری بودن و سایر پتانسیل‌ها یکی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود که در صورت صنعتی شدن و به توسعه رسیدن می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشور از طریق ارزآوری و درآمدزایی داشته باشد.

سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر منجر به کاهش محسوس نرخ بیکاری در استان کرمانشاه شده به طوریکه در پاییز ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۲۵.۸ درصد بود که این نرخ در پاییز سال ۹۹ به ۱۲.۴ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که ادامه این مسیر می‌تواند کرمانشاه را از بحران کنونی بیکاری خارج کند.

ملموس نبودن پایین آمدن آمار بیکاری در استان کرمانشاه موضوعی است که در سال‌های اخیر در استان مطرح می‌شود و عده‌ای معتقدند آمار‌ها واقعی نیست که استاندار کرمانشاه در این ارتباط می‌گوید همه آمار‌ها درست و واقعی است، اما اینکه چرا برای مردم ملموس نیست به دلیل انباشت تعداد بیکاران در طول سال‌های گذشته است و هر سال به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در حدود یک هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

کرمانشاه؛ قطب سوم پتروشیمی کشور

دهه فجر امسال هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان طرح در کرمانشاه به بهره برداری رسید و کلنگ ساخت مهمترین پروژه سال‌های اخیر یعنی پتروشیمی اسلام آبادغرب نیز در این ایام به زمین زده شد که وزارت نفت نیم میلیون دلار برای ساخت آن سرمایه گذاری می‌کند.

براساس آنچه که معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به خبرنگاران اعلام کرد: طرح ۵۴۵ میلیون دلاری GTPP اسلام‌آبادغرب با هدف اجرای طرح‌های زنجیره ارزش تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی، در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می‌شود که برای چهار هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در دوران ساخت اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

«بهزاد محمدی» افزود: روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز خوراک این مجتمع خواهد بود که بخش اعظم خوراک گاز این مجتمع از خط لوله ششم سراسری گاز از عسلویه و بخشی نیز از پالایشگاه ایلام تأمین خواهد شد.

طرح GTPP اسلام‌آبادغرب با مجموع ظرفیت سالانه ۹۶۰ هزار تن محصول در سه مرحله تبدیل گاز طبیعی به متانول با ظرفیت سالانه ۶۶۰ هزار تن، تبدیل متانول به پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن و در نهایت تولید محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن احداث می‌شود.

کرمانشاه اکنون ۲ مجتمع پتروشیمی دارد و با افتتاح سومین مجتمع علاوه بر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و رفع بیکاری، می‌توان محصولات تولیدی این مجتمع‌ها را از طریق مرز‌های رسمی به خارج از کشور صادر کرد.

سرمایه گذاری بیش از ۲۵۰ میلیون دلاری در کرمانشاه

کرمانشاه در سال‌های اخیر در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی نیز ورود کرده؛ موضوعی که در سال‌های گذشته مغفول مانده و از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده نشده بود. آنچنان که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه به ایرنا گفت در سه سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان کرمانشاه جذب شده است.

به گفته «هدایت حاتمی» در سال گذشته ۲ سرمایه گذار چینی روند ایجاد کارخانه‌های خود را در سطح استان آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از این واحد‌ها در زمینه فرآوری مواد معدنی است، گفت: شرکت «فروآلیاژ متحد شرق آسیا» با هدف ساخت «کارخانه تولید سیلیکون و منگنز» در حال سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورویی در استان است.

وی افزود: این واحد اقتصادی که برای ۲۱۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت، آماده بهره برداری است و به نظر می‌رسد که تا پایان سال وارد چرخه تولید شود.

۸۴۰ پروژه در دست اجرا در کرمانشاه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه اجرای ۸۴۰ پروژه اقتصادی با اشتغال بالای پنج نفر را در استان در دستور کار داریم، گفت: از این تعداد هم اکنون ۴۳۸ پروژه در حال اجراست که می‌تواند تحول جدی در اشتغالزایی استان داشته باشد.

حاتمی افزود: برآورد اشتغال این ۴۳۸ پروژه، ۱۹ هزار شغل است که از این تعداد ۱۲۲ پروژه در حوزه کشاورزی، ۱۱۶ پروژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، ۱۷۰ پروژه در حوزه صنعت و ۲۰ پروژه در حوزه بهداشت و درمان در حال اجراست؛ ۴۰۲ پروژه دیگر هم در مراحل مختلف اخذ مجوز ساخت و ساز است.

وی، احیا واحد‌های راکد و توسعه واحد‌های موجود را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی مدیریت استان برای اشتغال زایی دانست و گفت: در چهار سال گذشته توانستیم ۵۶۸ واحد راکد و نیمه فعال را به چرخه تولید برگردانیم.

معاون استاندار کرمانشاه ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۰ بنگاه اقتصادی طرح‌های توسعه خود را با موفقیت اجرا کردند.

حاتمی جذب اعتبارات ارزان قیمت را از دیگر موفقیت‌های کرمانشاه در حوزه اقتصادی دانست و گفت: کرمانشاه به تنهایی توانسته است ۱۰ درصد از اعتباراتی که از محل منابع ارزان قیمت صندوق توسعه ملی به استان‌ها پرداخت می‌شود را در اختیار بگیرد.

هدف‌گذاری برای ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه سرمایه گذاری را مهمترین عامل برای رفع معضل بیکاری دانست و گفت: امسال برای جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برنامه ریزی کردیم که تاکنون بخش عمده‌ای از آن محقق شده است.

حاتمی با بیان اینکه تاکنون ۲ همایش بزرگ جذب سرمایه گذار در کرمانشاه برگزار کرده ایم، افزود: از ابتدای امسال تا ۱۵ دی ماه ۲ هزار و ۳۰ مورد مجوز سرمایه گذاری در کمتر از ۲ هفته صادر شده است که آخر سال به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ مورد می‌رسد.

تقویت فرودگاه و راه‌آهن تسهیل کننده روند توسعه استان

استاندار کرمانشاه که از همه ظرفیت‌ها در سه سال حضورش در استان برای رفع مشکلات و رساندن کرمانشاه به ریل توسعه تلاش کرده می‌گوید؛ در مسیر توسعه نیازمند داشتن شبکه حمل و نقل قوی هستیم و به دولت پیشنهاد داد که تبدیل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به عنوان مرکز غرب کشور و ادامه اجرای راه آهن غرب می‌تواند تسهیل کننده مسیر توسعه استان باشد.

«هوشنگ بازوند» می‌گوید: فرودگاه بین المللی کرمانشاه اکنون به استان‌های کردستان، ایلام و لرستان سرویس ارایه می‌دهد و توان تبدیل به مرکز فرودگاهی غرب کشور را دارد.

او گفت: از وزارت راه و شهرسازی پیگیر یک شرکت هواپیمایی (ایران ایر) هستیم که استان را به مرکز فرودگاهی غرب کشور تبدیل کنیم تا به مردم استان‌های مجاور و خود استان کرمانشاه سرویس ارایه دهیم.

وی همچنین به راه آهن غرب کشور نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این طرح به دلیل کمبود اعتبار خیلی پیشرفت ندارد در حالی که در آن سمت مرز یعنی از طرف خانقین به طرف عراق آماده است و می‌توان تا سوریه ادامه داد.

او این طرح را نیازمند اعتبار برای ادامه دانست و خواستار اختصاص اعتبارات موردنیاز برای اجرای آن شد.

کرمانشاه به واسطه فعالیت‌های خوبی که در سه سال اخیر در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی ریل توسعه قرار گرفته و در صورت استمرار این روند می‌توان کرمانشاه را در آینده‌ای نزدیک یکی از استان‌های صنعتی کشور محسوب کرد.

محصولات تولیدی در واحد‌های صنعتی کرمانشاه را به واسطه داشتن ظرفیت مرز‌ها به راحتی به دنیا صادر کرد و از این طریق به ایجاد اشتغال و ارز آوری و درآمدزایی برای استان و کشور کمک کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار