معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه غربی‌ها ایران را در شدیدترین تحریم‌های دارویی قرار داده‌اند، گفت: با تدبیر مسوولان و همت شرکت‌های دانش بنیان، کمبود دارویی مدیریت شده؛ به طوری که تنها در کرمانشاه در یکسال اخیر ماده اولیه سه داروی وارداتی بومی‌سازی شده است.
کد خبر: ۹۴۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ 24 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر قباد محمدی با اشاره به تحریم‌های غیرانسانی کشورهای غربی در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشکی عنوان کرد: گرچه این کشورها ادعا می‌کردند که ایران را تحریم دارویی نکرده‌اند اما با بستن مسیر هرگونه نقل‌ و انتقال ارزی و یا بلوکه کردن منابع مالی حوزه دارو، در عمل یک شرایط بسیار سخت و پیچیده را برای دسترسی بیماران ایرانی به دارو ایجاد کردند.

به گفته او، تامین دارو در هیچ زمانی به اندازه سه چهار سال گذشته برای کشور مشکل نبوده زیرا ایران زیر شدیدترین تحریم‌های غیرانسانی قرار داشته ‌است.

محمدی در عین‌حال تأکید کرد: با تلاش و همت مسوولان از جمله سازمان غذا و دارو موفق شدیم که با کمترین مشکل از بحران تامین دارو عبور کنیم؛ بویژه تلاش کردیم که داروی بیماران صعب‌العلاج از جمله بیماران سرطانی و سی‌اف(نوعی بیماری ژنتیکی پرهزینه) دچار کمترین آسیب شوند.

معاون غذا و داروی کرمانشاه با بیان این‌که تولید داخل و شرکت‌های دانش بنیان کمک بزرگی در مدیریت تحریم دارویی کردند، گفت: در همین استان کرمانشاه طی یک ‌سال اخیر ماده اولیه سه داروی وارداتی در زمینه اعصاب و روان بومی‌سازی و تولید شد و در اختیار کل کشور قرار گرفت.

او افزود: اگر این تولید داخلی صورت نمی گرفت، مشکلات تامین ارز، خرید و واردات این داروها نیز همچنان وجود داشت اما تلاش متخصصان استان، ما را در این زمینه بی نیاز از واردات کرد.


گفت و گوی دکتر قباد محمدی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با خبرنگار ایرنا
به جای وعده‌های توخالی، دارو برسانید

به گزارش ایرنا، در نتیجه تحریم های دارویی بود که آمریکا حتی اجازه نداد، محموله های خارجی ماسک برای مقابله به شیوع کرونا به ایران برسد، چنانچه در اسفند ۹۸، ۵۰ میلیون ماسکی که برای کادر درمان ایران خریداری و آماده‌بارگیری بود، در یکی از کشورهای اروپایی توقیف شد.

آذر ۹۹ هم وزیر بهداشت با بیان اینکه «کشور منحوس آمریکا پول داروی بیماران خاص ایران را بلوکه کرده است»، گفت: یکی از ناجوانمردانه ترین سیستم‌های جهانی یعنی دولت آمریکا با تحریم ظالمانه ضعیف‌ترین و محتاج‌ترین بندگان خدا را از دارو دریغ کرده و این کذب محض است که می‌گویند که ما دارو و واکسن را تحریم نکرده‌ایم.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اروپایی‌ها به ویژه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه به جای تهدید ایران یا دادن وعده‌های توخالی روی کاغذ درباره «اینستکس»، به کودکان ایرانی مبتلا به «ای‌بی» برای پوشاندن زخم‌هایشان دارو برساند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار