انشاالله کولانی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه زمان اصولی کوچ عشایر به مناطق سردسیر را ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد و گفت: جهت کاهش اثرات سوء بر مراتع از کوچ زود هنگام عشایر ممانعت به عمل می‌آید.
کد خبر: ۹۵۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 07 April 2021

انشاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: بر اساس آنچه در قانون آمده کوچ بهاره عشایر و ورود شان به مناطق سردسیر از ۱۵ اردیبهشت می‌باشد، اما به علت کوچ زود هنگام برخی عشایر، مشکلاتی در خصوص مراتع به وجود می‌آید.

وی افزود: از آنجایی که در مناطق سردسیر گیاهان در حال جوانه زدن هستند و ریشه زدایی آن‌ها کامل نشده کوچ زود هنگام عشایر به این مناطق مشکلاتی را در پی دارد و سبب تخریب و آسیب رسانی به مراتع خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان تصریح کرد: در راستای اطلاع رسانی و ابلاغ دستور العمل‌های لازم به عشایر محترم جلسه‌ای در خصوص کوچ عشایر با حضور مسئولین مربوطه از جمله مدیرکل امور عشایر استان برگزار شد و مقرر شد با ایجاد پاسگاه‌های ثابت و سیار از کوچ زود هنگام جلوگیری به عمل آید.

این مسئول تصریح کرد: برخی از عشایر جز عشایر استان ما محسوب نمی‌شوند و فقط محل عبور کوچ شان از کرمانشاه است که این موضوع زمینه ساز ایجاد مشکلاتی برای ما شده، زیرا اگر اسکان موقت شان به طول بینجامد تخریب مراتع را در پی دارد.

وی افزود: مدیریت امور عشایر استان نیز پشتیبانی از عشایر ساکن مناطق گرمسیر و سردسیر، همچنین در زمان کوچ را بر عهده دارد تا کمترین آسیب به مراتع وارد آید و از مشکلات و مشقات عشایر عزیز کاسته شود.

کولانی در پایان به کمبود بارندگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: کم آبی و کمبود بارش‌ها مشکلاتی از جمله خشکیدگی زودرس سطح مراتع و به دنبال آن تعجیل در زمان فرا رسیدن آتش سوزی ها، اثرات سوء بر رشد و نمو گونه‌های زنده گیاهی و جانوری را در پی دارد و هر مقدار به فصل گرما نزدیک‌تر شویم این اثرات سو افزایش می‌یابد که امید است در روز‌های آتی شاهد بارش رحمت الهی باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار