مدیر حفظ آثار کارگاه عملیاتی غرب ارتش گفت: مهمترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی جهان اچ ۳ با طراحی اسکادران هوایی ایران «امیر فرج‌الله برات‌پور» که اصالتا کرمانشاهی است، صورت پذیرفت.
کد خبر: ۹۵۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 08 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،فریبرز شهبازی ، اظهار داشت: عملیات «اچ ۳» به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین عملیات هوایی جهان در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۱۳۶۰ صورت گرفت.

وی ادامه داد: این عملیات بدین لحاظ قابل اهمیت است که در دور دست‌ترین نقطه عراق به هواپیماهای کشور بعثی دست پیدا کردیم و باتوجه به مسافت طولانی که هواپیماها باید طی می‌کردند نیازمند سوخت‌گیری بودند و عملیات سوختگیری هوایی در این شرایط غیرممکن بود.

مدیر حفظ آثار کارگاه عملیاتی غرب ارتش تصریح کرد: شهید فکوری فرماندهی نیروی هوایی طراحی این عملیات را به امیر «فرج‌الله برات‌پور» که اصالتا کرمانشاهی است، محول کرد.

وی افزود: در عملیات «اچ ۳»مدیر حفظ آثار کارگاه عملیاتی غرب ارتش، ۱۲ جنگنده ایرانی مسیر رفت به سمت پایگاه عراقی را دو بار از طریق یک هواپیمای مسافربری سوختگیری می‌کنند این در حالی بود که هواپیماهای ایرانی امکان اینکه از خاک عراق مورد اصابت موشک قرار بگیرد وجود داشت اما با هدایت طراح عملیات امیر برات‌پور تمامی هواپیماهای ایرانی به سلامت و پس از انهدام ۴۸ فروند هواپیمای عراقی(الولید) به خاک ایران برگشتند.

شهبازی در پایان، تصریح کرد: به اذعان کارشناسان، این عملیات که به طراحی اسکادران هوایی ایران، برات‌پور انجام شد یکی از مهم‌ترین عملیات‌های هوایی جهان نام گرفته که موجب حیرت بسیاری فرماندهان نظامی جهان شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار