مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه گفت: با همت خیرین مدرسه‌ساز و دولت بعد از زلزله آبان ۹۶ تاکنون، حدود یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس با اعتبار ۱۵۵ میلیارد تومانی خیران و ۱۹۵ میلیارد تومانی دولت ساخته شده که به معنای ساخت یک کلاس درس در هر روز است.
کد خبر: ۹۵۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵ 11 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«مرزبان نظری» ، افزود: در جریان وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ غرب استان کرمانشاه، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس تخریب شد.

او در ادامه به عملکرد سال گذشته این اداره کل نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ تعداد ۵۹ پروژه آموزشی با ۳۰۹ کلاس درس و زیربنای حدود ۳۳ هزار متر مربع در استان کرمانشاه احداث، تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شده است.

وی مجموع اعتبارات این پروژه ها را بیش از ۹۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

به گفته وی در مجموع سرانه فضای آموزشی در استان به ۶.۴۱ مترمربع رسیده در حالی که میانگین سرانه فضای آموزشی کشوری ۵.۲۱ مترمربع است.

نظری همچنین در ادامه در خصوص عملکرد اداره کل نوسازی مدارس در سال گذشته توضیح داد: در دهه فجر ۹۹، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تعداد ۲۹ باب مدرسه با ۱۴۸ کلاس درس و زیربنایی بیش از ۱۶ هزار متر مربع و نیز یک استخر سرپوشیده دانش آموزی در استان افتتاح شد.

وی اعتبار این پروژه ها را بیش از ۵۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، استانی و مشارکتی خیران مدرسه ساز اعلام کرد و افزود: ۷۹ کلاس درس این پروژه ها در مناطق زلزله زده استان به بهره برداری رسیده است.

استاندارد سازی سیستم گرمایشی

نظری همچنین اشاره ای نیز به طرح استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس داشت و گفت: در سال ۹۹، اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی به طرح استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و جمع آوری بخاری های نفتی و گازی ۸۲۱ مدرسه با هزار و ۵۲۴ کلاس درس اختصاص داده شد.

او افزود: این طرح پیشرفتی ۷۰ درصدی دارد و در مجموع با اتمام آن تمام مدارس سطح استان به سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن مجهز می شود.

وی اظهار داشت: از ابتدای طرح استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس در سال ۹۲ تا سال ۹۸، تعداد هزار و ۳۴۱ مدرسه با چهار هزار و ۹۲۷ کلاس درس و با اعتباری بیش از ۵۳ میلیارد تومان استاندارد سازی شده است.

جمع آوری مدارس خشتی، گلی، سنگی و کانکسی

یکی دیگر از برنامه های اداره کل نوسازی مدارس جمع آوری مدارس خشتی، گلی، سنگی و کانکسی است که نظری در این خصوص بیان داشت: در سال ۹۹ تعداد ۱۰ مدرسه سنگی و ۳۰ مدرسه کانکسی با ۹۴ کلاس درس حذف و با مدارس استاندارد جایگزین شد.

او با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون مدرسه خشتی و گلی ندارد، افزود: اما در مجموع ۱۳۳ مدرسه سنگی و ۲۵۸ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که برچیده شدن آنها نیازمند تامین اعتبار است.

طرح آجر به آجر

طرح آجر به آجر با هدف جلب گسترده مشارکت های مردمی توسط جامعه خیرین مدرسه ساز به راه افتاد تا افراد بتوانند حتی به اندازه پول یک آجر یا کاشی در ساختن مدارس مشارکت داشته باشند.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کرمانشاه در این خصوص گفت: در یک مرحله با عنوان پویش «محرمی» ۱۲ هزار نفر مشارکت کردند و توانستیم ۳۷۰ میلیون تومان جمع آوری و یک مدرسه سه کلاسه در روستای «میدان» منطقه سرفیروزآباد احداث کنیم.

نظری ادامه داد: در پویش دیگری با عنوان «من مادرم، بچه های ایران فرزندان من» تعداد ۸۱ هزار نفر در استان کرمانشاه شرکت کردند و از این نظر دومین استان کشور شدیم.

بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز

این مقام مسوول در ادامه اشاره ای نیز به تعهدات خیرین مدرسه ساز در سال ۹۹ داشت و گفت: استان کرمانشاه به صورت ثابت ۳۷۴ خیر مدرسه ساز حقیقی و حقوقی دارد که شامل ۳۰۸ خیر حقیقی و ۶۶ خیر حقوقی است.

وی افزود: در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز نیز خیرین در سال ۹۹ متعهد به ساخت ۲۸۳ کلاس درس با اعتباری بیش از ۵۱ میلیارد تومان در قالب ۸۸ تفاهم‌نامه شدند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۵۰ هزار دانش آموز، چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه و ۲۸ هزار معلم دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار