سلیم خانی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: دریافت اطلاعات ژنتیک و نمونه‌های بیولوژیک مجرمین در بانک اطلاعات ژنتیک پزشکی قانونی کمک شایانی به کاهش جرم و جنایت و شناسایی راحت‌تر مجرمین می‌کند.
کد خبر: ۹۵۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ 11 April 2021

اختصاص بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی ژنتیک کشور به پزشکی قانونیسلیم خانی در گفتگو با خبرنگار  تابناک کرمانشاه اظهار داشت: بانک اطلاعات ژنتیک پزشکی قانونی از سال ۱۳۹۲ افتتاح شد، در این بانک اطلاعات ژنتیک مجرمینی که در زندان‌ها به سر می‌برند جهت تشکیل پروفایل ژنتیکی دریافت می شود.

وی افزود: بر اساس قوانین تعریف شده، مجرمین بر حسب جرائم دسته بندی می‌شوند و هر ساله مجرمان خطرناکی که در زندان مقیم هستند شناسایی و اعلام می‌شوند تا با مراجعه همکاران ما به زندان ها، نمونه گیری‌های مورد نظر انجام شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تصریح کرد: در حال حاضر یکی از بزرگترین شبکه‌های آزمایشگاهی ژنتیک کشور به پزشکی قانونی اختصاص دارد، این نمونه گیری‌ها چندین خاصیت دارند از جمله شناسایی راحت‌تر و سریع‌تر مجرمین در زمان وقوع جرم، در صورتی که از قبل نمونه داده باشند.

این مسئول خاطر نشان کرد: از دیگر فواید این موضوع می‌توان به کاهش احتمال وقوع جرم و عدم تکرار آن به علت ترس از نمونه گیری، کاهش احتمال مخفی ماندن از قانون و کمک به دستگاه قضایی اشاره کرد.

وی بیان کرد: مراحل تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک و مشخص شدن DNA افراد یک پروسه زمان بر است و چهار هفته طول می‌کشد، پزشکی قانونی در نظر دارد این نمونه گیری‌ها را برای برخی از مشاغل خطرناک مانند آتش نشانان نیز انجام دهد، اما به علت هزینه‌های بالایی که در بر دارد و همچنین کمبود اعتبارات هنوز این اقدام را عملی نکرده ایم.

خانی تاکید کرد: هر ساله از کل استان‌های کشور نمونه‌های ژنتیکی جمع آوری و پروفایل ژنتیکی روی یک کیت کوچک تهیه و به تهران فرستاده و آنالیز آن‌ها در آزمایشگاه پزشکی قانونی کشور واقع در تهران انجام می‌شود، در سال جاری حدود ۲۰۰۰ مورد نمونه گیری در استان کرمانشاه انجام شده که در سطح کشور رقم بزرگی محسوب می‌شود، هر چند این موضوع تمام مشکلات مربوط به جرم و جنایت را نمی‌تواند حل کند، اما کمک خاصی به دستگاه قضایی می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار